Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja, såvida deras mätinstrument (våg) inte visar 5-10 kg fel, gissar jagHej, är det någon här som sitter på kunskap om bötesnivåerna för överlast? Det jag hittills hittat är att den börjar vid 1%.
Är det då så att man skulle kunna åka med total vikt på 3534kg (precis under 1% överlast) utan att man får böter/någon påföljd om man blir vägd i en kontroll?
Vid kalibrering, som utförs av ackrediterat organ enligt en ISO-standard 17020/17025, görs alltid en utvärdering av vågens mätosäkerhet. Hur stor mätosäkerheten är beror på ett antal parametrar men ligger ofta inom intervallet +-20-80 kg. Osäkerhetsvärdet för resp våg finns angivet på kalibreringsprotokollet och skall dras bort från den vikt som vågen anger. Om ni blir vägda med övervikt så är mitt tips att ni skall be om vilken osäkerhet som är angiven på kalibreringsprotokollet och som skall dras bort från angiven vikt.Jag hade en diskussion med polisen vid vågen utanför Mariestad för ett par år sedan. Jag frågade om det fanns någon felmarginal på vägningen om det skulle visa sig att bilen vägde för mycket. Polisen, jag pratade med, sa att det är den vikt som visas på vågen som gäller. Dessutom fick jag veta att vågarna kalibreras två gånger per år.
Eller läggas tillVid kalibrering, som utförs av ackrediterat organ enligt en ISO-standard 17020/17025, görs alltid en utvärdering av vågens mätosäkerhet. Hur stor mätosäkerheten är beror på ett antal parametrar men ligger ofta inom intervallet +-20-80 kg. Osäkerhetsvärdet för resp våg finns angivet på kalibreringsprotokollet och skall dras bort från den vikt som vågen anger. Om ni blir vägda med övervikt så är mitt tips att ni skall be om vilken osäkerhet som är angiven på kalibreringsprotokollet och som skall dras bort från angiven vikt.
Och då kan det bli ännu värre böter....Eller läggas till
Dessutom fick jag veta att vågarna kalibreras två gånger per år.
Ja, men det vet man ju inte när men står där och skall ”kräva” att få se kalibreringspapprena…Och då kan det bli ännu värre böter....
Men det med tyska polisens vågat, påverkar väl inte den nya svenska regeln det pratas om i trådstarten gissar jag. Men…Enligt den information jag har från Tyskland kalibreras de mobila vågarna varenda gång man upprättar en viktkontrollplats.
Det finns färdiga urfrästa öppningar i asfalten där de bärbara vågarna placeras, och därefter kontrolleras noggrannheten.
Pålle
Njae, den mätosäkerhet som beräknas anges som +- och skall ju dras bort från det som ska debiteras, annars kan man ju bli felaktigt belastad.Eller läggas till
Eller läggas till
Nej, absolut inte. Ordningsmakten drar av felmarginalen, men när du själv kontrollväger kan det vara förståndigt (=fegt ) att i stället lägga till.Och då kan det bli ännu värre böter....
Man skall nog skilja på kalibrering och egenkontroll. Jag har svårt att tänka mig att poliser skulle ha en ackreditering av Swedac för att få utföra kalibreringar och utfärda kalibreringsintyg. Däremot gör de ju egenkontroller innan de tar vågen i bruk för att kontrollera att de fungerar på avsett sätt. Som nämnts ovan så är det brukligt och accepterat att utföra kalibreringen 1-2 ggr per år.Enligt den information jag har från Tyskland kalibreras de mobila vågarna varenda gång man upprättar en viktkontrollplats.
Det finns färdiga urfrästa öppningar i asfalten där de bärbara vågarna placeras, och därefter kontrolleras noggrannheten.
Pålle
men då är det väl inte plus/minus-marginal. Utan bara plus-marginal…Njae, den mätosäkerhet som beräknas anges som +- och skall ju dras bort från det som ska debiteras, annars kan man ju bli felaktigt belastad.
Fegt? Jag väger inte min. Och är inte orolig.Nej, absolut inte. Ordningsmakten drar av felmarginalen, men när du själv kontrollväger kan det vara förståndigt (=fegt ) att i stället lägga till.
Du får nog fortsätta att lära dig så fattar du till slut. Om det finns en plus-minusmarginal på mätosäkerheten så kan ju inte polisen lägga till osäkerheten, då finns ju risk att du får böta för något som i verkligheten inte existerar. På den punkten så har vi absolut ett rättsäkert samhälle ( och i övrigt också)men då är det väl inte plus/minus-marginal. Utan bara plus-marginal…
Men man lär sig, man lär sig… viste inte innan att vågar altid visade för mycket (vilket gör minusmarginalen du skriver vara överflödig) eller?
Bevisbördan ligger väl i detta fallet på ordningsmakten? Skulle de inte dra av felmarginalen riskerar väl en rättslig prövning kunna avskriva dessa böter direkt, eftersom vågen enligt kalibreringen kan visa X kg för mycket och den reella vikten därmed kan varit motsvarande antal kilo lägre äv vågen angett vid kontrollen. Annars skulle ju böter skrivas ut för att du kan ha kört med överlast, vilket vore allt annat än rättssäkert.men då är det väl inte plus/minus-marginal. Utan bara plus-marginal…
Men man lär sig, man lär sig… viste inte innan att vågar altid visade för mycket (vilket gör minusmarginalen du skriver vara överflödig) eller?
Ja, men du måste läsa med!Bevisbördan ligger väl i detta fallet på ordningsmakten? Skulle de inte dra av felmarginalen riskerar väl en rättslig prövning kunna avskriva dessa böter direkt, eftersom vågen enligt kalibreringen kan visa X kg för mycket och den reella vikten därmed kan varit motsvarande antal kilo lägre äv vågen angett vid kontrollen. Annars skulle ju böter skrivas ut för att du kan ha kört med överlast, vilket vore allt annat än rättssäkert.
Då får du allt lära dig lite mer tror jag, för ingen har väl påstått att vågar alltid visar för mycket?Ja, men du måste läsa med!
Jag skriver ju att jag precis lärde mig att alla vågar altid visar förmycket!
Konstigt! Efter som jag sa att det kan visa för mycket eller för lite, kom det inlägg efter inlägg att det är för mycket den visar…Då får du allt lära dig lite mer tror jag, för ingen har väl påstått att vågar alltid visar för mycket?
(Möjligtvis badrumsvågen hemma då, den har definitivt börjat visa för mycket senaste åren!)