• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer än 6 månader i spanien

F

F.d. 29774

Guest
Går det att stanna mer än 6 månader i Spanien,utan att söka uppehållstillstånd ?
Hur kontrolleras vi med husbil ?
Mvh Viveka o Kjell

F

F.d. 6790

Guest
Sv: Mer än 6 månader i spanien

Enligt den spanska utlänningslagen från den 2 april 2007 måste du anmäla vistelse överstigande 3 mån till centrala utlänningsregistret iden ort du besöker eller till det lokala poliskontoret. Att ha klara papper är MYCKET viktigt om Du skulle behöva uppsöka sjukhus eller omdu råkar ut för rån stöld eller olycka.

Informationskälla /GOGGEL /Svenska magasinet/ Costa Blanka/ Klicka på INFORMATION.Mars 2007 Tack Gunnar !!!!!
Svenska Magasinet - Information

Med vänl. hälsn.
Owan Deer:wub::twitcy::wideeyed::yes::spinny:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest

Har aldrig hört att nån husbilsåkare har anmält sin vistelse om den överstiger 3 mån. Kanske om man har blivit kollat av Gardia Civil. Då finns det ju en chans att man upptäcks om man råkar kollas igen men man kan ju alltid säga att man varit i Portugal en del av tiden. De flesta husbilar vistas ju i södra spanien.

O

Oskar-543

Guest

Hej!!!!!!!!

For EU borgere er räglerne så
Man må opholde sig i 6 måneder uden problem
Efter 6 måneder skal man anmelde sig og så får man en
opholdstilladelse på 5 År det kaldes for Recidende i Spanien

Erik :spinny:

F

F.d. 25023

Guest

Hej, vi har varit här sedan oktober 2007. man "borde" anmäla sig som resident efter 6 månader (enl ovan). Det i sin tur medför många andra "måsten" som t.ex att inom en månad registrera om sin bil till spanska skyltar. (Samma lagar som tillämpas i EU, som vi har att tacka för att inte behöva "ansöka" om uppehållstillstånd osv...)

Men som det står redan ovan, har jag aldrig hört att någon husbilsägare skulle anmält sig som resident hit. Man är ju rörlig, dvs byter "boendeort" och land. Enligt min jurist så bestämmer i vårt fall det land som man mest hör till; dvs har hus, stuga, barn, inkomst osv. residens- dvs boendelandet.

Så behåll er Svesnka tillhörighet än så länge, och om någon polis eller Guardia Civil någon gång frågar så har ni varit ute från landet då och då. Har aldrig hänt oss eller någon vi känner.

hälsning jyrkla/274

O

Oskar-543

Guest

Hej

Samme regler gälder i Sverige om man som EU borger
opholder sig mere end 6 måneder i Sverige skal man väre
Skrevet i Sverige og Bilen skal på Svenske numre
Jag har selv prövet dette for 13 år siden

Erik:spinny:

Toppen