• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mentorskap vid träffar?

H

hianders

Guest
Mentorskap vid träffar?

Vi har nyligen haft en liten träff i Lumsheden i Dalarna med 9 st husbilar. Flera stycken var på sin första träff och upplevde att man hann med att lära känna alla på ett lugnt sätt. Det får mig att tänka på att det ju finns så många olika storlekar på träffar och så skall det naturligtvis vara. Men, om man aldrig har varit på en träff så kanske det känns för stort om det är omkring 50 - 150 bilar?! I regel hinner man med att kanske bekanta sig med de närmaste grannarna. Beroende sen på hur pratglad och utåtriktad man är så är det ju olika på hur man väljer att ta kontakt. Är man blyg och inte "vågar" ta kontakt kanske man sitter och ser på när andra sitter tillsammans och har trevligt och vill men inte törs ta kontakt. Hur duktiga är vi att ta hand om de som är med på en träff för första gången? Vi har själva upplevt det (i en annan klubb) att när vi var på vår första (och enda) träff där så brydde sig ingen av de närvarande gamla klubbmedlemmarna om oss nya. Det kändes verkligen som om vad gjorde vi där egentligen. Vi har ändå inte svårt att ta kontakt eller prata så det var en mycket märklig känsla vi fick av den träffen. Vi hade uppskattat en mentor som introducerade oss i rutinerna för träffen och kanske också hälsade oss välkomna till vår första träff samt presenterat oss för några stycken. Sen är det ju upp till oss själva att fortsätta att ta kontakter.

Alltså så skulle jag vilja föreslå, att när man ser att det är nya medlemmar som kommer (bör man notera vid anmälan) så utser träffarrangören en eller ett par mentor/er som hälsar de nya välkomna och informerar lite hur det brukar vara och presenterar dem för några stycken. Sen är det ju naturligtvis upp till de som deltar första gången att bidra med sin närvaro på olika sätt. En mentor kan kanske ha någon form av igenkänningstecken på sig, armbindel el dyl, så att man syns. Vi ska ju också respektera dem som vill vara med men inte aktivt delta i gemenskapen utan bara vill finnas till på träffen.

Träffarna är ju ett fantastiskt sätt att lära känna många trevliga HBKare, ett utmärkt komplement till vårt internetbaserade forum. På vår första träff 2007, Surströmming i Tungelsta, var vi 12 bilar och vi blev väl omhändertagna av "gamlingarna". Det gav oss blodad tand och vi har deltagit i många träffar av varierande storlekar och därigenom fått vänner för livet.

Detta var min tanke med ett mentorskap så att kanske fler vågar åka/ på en stor träff även om man inte känner någon innan! Kanske också våga anordna en spontanträff i närområdet där man bor!

fru hianders/Inger

OBS! Detta är inte någon kritik till alla som ordnar träffar, se det som ett positivt konstruktivt förslag till gagn för alla medlemmar!

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Mentorskap vid träffar?

Du har så rätt Inger. Vi som varit med ett tag borde ta på oss mer ansvar. När vi kom till vår första träff på Gålö 2008, såg vi nog vilsna ut, för Egil & Gunilla kom till undsättning. De tog hand om oss så vi inte blev utanför.
Alla som känner sig manade kan ju pejla lite med medlemmar med högre nummer om inte för annat så hittar man nya bekantskaper.
Leffe

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Tycker att det är en jättebra idé Inger. Många behöver nog någon att luta sig mot, när man kommer ny och grön. När vi var på årsmötet i våras, blev vi väldigt bra omhändertagna av Ingalill och Klock-Gunnar, Postis och Britta och Kingen och Berit, och det gjorde att man kände sig som en i gänget direkt. Sådant värmer! Sedan har vi också fått en hel del goda vänner ute genom HBK och det är vi glada för!

Bobo o Ami/Ami HBK 681

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

"Omhändertagen" är det risk för att man blir när man håller på bli "kokobello".:rolleyes:

Mentor är en person som vägleder någon som känner sig vilsen.
I dag är det väldigt populärt att kalla en mentor för "coach" Den beteckningen syftar dock mera på en handledare. Alltså mentor och mentorskap låter väldigt bra till det som Inger avser.
Julian

F

F.d. 29841

Guest

Tja Inger
Jag har inget emot ditt ordförslag. om du trodde det.
Förmodligen behöver man en mentor. alla är ju inte som du och jag som kan ta för sig.

Hur har du det med knät?

/Vidhem

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Tja Inger
Jag har inget emot ditt ordförslag. om du trodde det.
Förmodligen behöver man en mentor. alla är ju inte som du och jag som kan ta för sig.

Hur har du det med knät?

/Vidhem
Hej Inger och Vidhem.
Jag tycker att Ingers förslag är toppen. Tror att det finns fler som jag. Har svårt för stora folksamlingar och stor del är nog att man ska känna sig utanför. Har träffat många trevliga HBK:are men än så länge bara ett par åt gången.(har ännu inte deltagit i nån träff) Ser fram emot den dag jag kan vara med på en träff. Skulle då gärna ha en "mentor"
som tog emot oss och andra förstagångs besökare. Så tack Inger (som vi träffat)för dina kloka tankar och idéer. Hälsa Hasse.
Kram Gunilla:yes::yes::yes:

B

Byggare Bob

Guest

Hej Hianders
En alldeles utmärkt idé ni kommer med.
Av egen erfarenhet från min aktiva tid i en stor arbetsgivarorganisation vet jag hur viktigt det är att ta hand om nya medlemmar på ett välkomnande sätt. Detta för att slippa se nyankomna medlemmar stå för sig själv och se alla andra i smågrupper pratandes, skratta och ha roligt. Vem skulle inte känna sig utanför i en sådan situation.

Det är lätt att det blir till en känsla av klubbkotteri och som ny kanske det blir sista gången man kommer till något möte med sådana medlemmar.

Som sagt det är lätt att få en felaktig uppfattning om saker och ting.

Jag stöder ditt förslag till 100%.

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Då vi senast, i månadsskiftet sept. okt. var på Guleskär träffade vi Svania/Bertil som berättade att då dom startade Hbk var dom inblandade helt överens om att på träffarna skulle ingen bil stå ensam utan alla skulle "tas om hand" och den erfarenheten har vi gjort också! Toppen! Tack alla!:spinny:
Bobo

Toppen