• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mellan husbilar

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jaha, så har man sålt husbilen och letar febrilt efter en annan. Jag fick abstinens redan dagen efter. Vi har blivit lite mer kräsna och letar efter en bil som kommer att passa oss i flera år framåt. Och semestern närmar sig.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Mellan husbilar

Höll på att säga meddet stora ubudet som är i Sverige o Tyskland så måste det vara ett nönje att shoa HB
Skriv gärna vad det blev.
Lycka till
Lennart

F

F.d. 24443

Guest

LMC! 12års täthatsgaranti!! Dessutom riktigt bra byggda bilar.

F

F.d. 50075

Guest

Begreppet täthetsgaranti står inte för att det skapar trygghet mot fukt i konstruktionen. LMC har fortfarande aluminiumprofiler och kondensfukt kan fortfarande kondensera på aluminiumet. Läs det finstilta.
Kolla istället på sandwichkonstruktioner typ Roller Team eller andra modeller från Trigano. Då får du dessutom 75 mm tjock isolering utan köldbryggor.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Nu är det inte en "ny" husbil jag är ute efter. Min ekonomi tillåter en bil för max 130.000 kr. Dom flesta jag har hittat är enligt min åsikt kraftigt överprissatta. Jag har en kravlista på nästa bil. Dubbelsäng eller långbäddad, hyfsat stark motor, gärna servo mm. Då har utbudet minskat till nästan ingenting.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, Din bil finns säkert där ute någonstans.............
Det jäkliga är bara att hitta den, just när man behöver den som mest :).

F

F.d. 17941

Guest

Den finns säkert där ute. Bra att du har en "önskelista" om hur den ska vara är bra. Säkert får du "jämka" på dina krav lite här och där men det viktigaste är att du vet hur du vill ha det.
Lycka till i HB djungeln!
Totte04

F

F.d. 24443

Guest

Begreppet täthetsgaranti står inte för att det skapar trygghet mot fukt i konstruktionen. LMC har fortfarande aluminiumprofiler och kondensfukt kan fortfarande kondensera på aluminiumet. Läs det finstilta.
Kolla istället på sandwichkonstruktioner typ Roller Team eller andra modeller från Trigano. Då får du dessutom 75 mm tjock isolering utan köldbryggor.

Läs på. :)

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Nu har jag letat fram några alternativ. Fråga: är Fiats 2,5 td lika bra som jag har fått för mig? Objektet i fråga är en 91'a som har gått 20.000 mil. Kamrem nyligen bytt. Vad bör jag se upp med?

F

F.d. 50075

Guest

Nu har jag letat fram några alternativ. Fråga: är Fiats 2,5 td lika bra som jag har fått för mig? Objektet i fråga är en 91'a som har gått 20.000 mil. Kamrem nyligen bytt. Vad bör jag se upp med?

Räkna med minst 1,6 liter per mil.

F

F.d. 3644

Guest

Det här med motorstyrka. Jag har en Fiat 2.8 tdi, den drar straxt under en liter på långkörning. Årsmodell -00.

F

F.d. 17941

Guest

Jag har en Adria Coral 660 långbäddad 2,5 tdi 05 , den "drar" strax under litern vid långkörning.
Motorn är verkligen bra MEN generatorn har jag fått byta en gång ( kört 7000 mil) kanske beroende på körning under extremt varma förhållanden, med hög belastning på generatorn)
Totte04

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Man kan då, som okunnig, undra över vad 12 års täthetsgarnti är värt. Jag har uppfattningen att det är bättre med 12 år än 5 eller 6 år som en del andra har. De som har kortare än 12 år - vad är de rädda för?

Vi står i begrepp att byta under våren och just 12 års täthetsgaranti är lockande. Vilket eller vilka fabrikat har bekymmer med fukt eller inte har bekymmer? Är ute efter helintegrerat med queenbädd.

Tacksam för tips och vad man bör tänka på. Har f.n. plåtis.

Livibil

Toppen