• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mekonomens reservdelar stämmer inte alltid.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Upptäckte att jag behövde ersätta halvljuset vänster fram, för att göra det enkelt åkte jag till Mekonomen för att få hjälp om vilken lampa som behövdes.

Efter mycket om å men så var det dags att byta lampan och inte var det bara att öppna en lucka och ersätta den trasiga lampan.
Fronten skulle monteras ner och sen lossa ett par skruvar på lyktan samt dra hela lyktan rakt fram och inte som jag höll på i 15 minuter, sidleds..:( Tur att jag inte tog i för hårt!

När det väl var dags att byta en H4 lampa som jag förövrigt sa till om på Mekonomen att det trodde inte jag att det skulle vara, H4 sitter väll bara på gamla bilar, aha vad vet jag och betalade..

Men sen när man lyckats komma åt lampan så ser jag att det ska vara en H7 lampa, gissa om jag kokade av ilska. Inte hade man tillgång till nätet för att kontrollera om dom läste rätt och ingen telefontäckning för att ringa dom heller.

Det står att min Fiat Ducato 2003 ska ha en H4 enligt deras hemsida, men jag har en H7 lampa.

Men nu kan jag i alla fall byta halvljuslampa blixtsnabbt:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mekonomens reservdelar stämmer inte alltid.

Om du sökt på lampbyte i detta forum hade du sluppit en massa besvär!

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Nej, det går inte alltid att lita på vad reservdelsfirmorna rekommenderar, inte ens hos märkesfirmor.
När det gäller lampor så är det aldrig H4 om man har separata hel- och halvljusstrålkastare.

Fast lamptillverkarna har inte alltid koll heller, fått fel lampor ibland efter kollat deras listor.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Inte så lätt för reservdelsfirmorna när det till och med står fel i Fiats orginalbruksanvisning!
// Göte j

Toppen