• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Medlemmar utan husbil?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50609

Guest
Finns det såna i HBK?

Och i så fall, vad är skälet till att man betalar ett medlemskap?

Har försökt leta på hemsidan efter argument och anledningar för mig att bli medlem, trots att mitt husbilsköp sannolikt ligger minst ett år framåt i tiden. Men det står inte mycket om vad man får som medlem - eller så letar jag kanske slarvigt?

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Medlemmar utan husbil?

Är det så att du skojar med oss? Jag har läst några av dina inlägg och alla svar du har fått av medlemmar i klubben. Du är nog den första jag sett som intresserad som fått så många svar på dina frågor. Hela tiden frågar du: Varför skall jag, kan någon ge mig argument till att skaffa husbil, vilken typ är bäst, vad är det för fel på, o.s.v. o.s.v. o.s.v. När jag läser svaren du har fått så förstår jag inte varför du nu frågar efter argument att gå med i klubben innan du ev. skaffar husbil. För mig ser det ut som du skojar med oss. Om du inte gör det räknar jag med att du skriver privat till mig och förklarar så att jag ev kan be dig om ursäkt för min misstänksamhet.

Med vänliga hälsningar från en medlem som får ut väldigt mycket av medlemskapet till den ringa avgiften av 100 kr. per år.

Sven-Åke

F

F.d. 50609

Guest

Absolut inte!

Däremot undrar jag varför man inte informerar om att forumet är avsett för betalande medlemmar.

Jag är med i otaliga kostnadsfria forum på internet - hur ska jag kunna veta att ett öppet forum som ert, egentligen inte är menat att man ska vara på om man inte betalar??

Nej, 100:- per år kanske inte är någon stor summa. Men när man är medlem i många klubbar så blir det kännbart ändå.

Klubbar brukar jag gå med i för att få en tidning, rabatter eller andra fördelar som jag värdesätter. Inte för att få något som är tillgängligt utan kostnad.

Uppriktigt sagt tycker jag att HBKs agerande i denna fråga är lite märkligt. Varför inte vara rak och tydlig med att man som icke-betalande är välkommen att läsa i forumet men inte delta? Eller vad det nu är man menar..

F

F.d. 10115

Guest

Antingen är det väl krav på medlemsskap eller är det inte ett krav och då är det väl upp till var och en om man vill vara medlem eller inte?

Kan jag hjälpa någon så gör jag det oavsett om det är en medlem i HBK eller inte utan tycker bara att det är kul att kunna hjälpa till.

F

F.d. 346

Guest

HUNDSTINA!
Vi måste nog börja skilja äpplen från päron här!

Ett öppet forum är just vad det låter som, ett forum öppet för vem som helst.

En klubb däremot, består av medlemmar som tillsammans hjälps åt och så att säga "gör" klubben. HBK är en klubb för husbilsintresserade människor. En del har husbil, andra inte, men likväl är det en klubb. Vår klubb, HBK, har ett forum som är öppet för vem som helst (kräver inga lösenord eller dyligt) men är tänkt för medlemmar i första hand och icke medlemmar som vill titta in och bekanta sig med klubben och dess medlemmar. Klubbens förhoppning är ju att detta skall leda till fler medlemmar. Med många klubbmedlemmar blir vi starka både erfarenhetsmässigt och kunskapsmässigt.

Anders :):):):):):):)
(OBS! Jag sitter inte i någon styrelse eller liknande utan detta är min personliga uppfattning)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50609

Guest

Vi måste nog börja skilja äpplen från päron här!
XXX (klipp)
Vår klubb, HBK, har ett forum som är öppet för vem som helst (kräver inga lösenord eller dyligt) men är tänkt för medlemmar i första hand och icke medlemmar som vill titta in och bekanta sig med klubben och dess medlemmar. Klubbens förhoppning är ju att detta skall leda till fler medlemmar.

Tack Anders för ditt försök att reda ut begreppen. Måhända jag är lika korkad som jag känner mig, för jag blev inte mycket klokare ändå.

Det vore nog bra att förtydliga lite mer i detalj hur klubben tänker sig att vi icke-medlemmar ska gå tillväga om vi vill "titta in och bekanta oss".
Dvs vad får vi göra, och vad bör vi avstå ifrån, om vi vill slippa "få smäll på fingrarna" och bli anklagade för att "snylta på medlemmarnas generositet".

Man kan exvis...
* tidsbegränsa Intresse-skapet,
* mängdbegränsa antalet inlägg för Intresserad ,
* begränsa tillgängligheten, t ex "läsa men inte skriva"

eller på något annat sätt klargöra för oss nyfikna, vad som är ok och inte.
Allt för att undvika den obehagliga känsla som uppstår när reglerna är otydliga. - Den känslan lockar nämligen inte till vidare medlemsskap, och då motverkar ju klubben sitt eget syfte.

Nåväl, det är bara välvilliga reflektioner från en (någorlunda forum- och föreningsvan) medmänniska som råkat snubbla in hos er.

F

F.d. 346

Guest

Hej Hundstina!
Du är säkert inte alls korkad.
Och det är lite luddigt.

Jag vet att detta har diskuterats förut, t.ex. att begränsa antalet inlägg och liknande innan man måste bli medlem men vad jag vet så är det inte så.

Det är nog upp till var och en att avgöra om man vill bli medlem eller ej. Men vissa delar av HBK:s site är inte tillgängliga om man inte är medlem.

Hälsningar
Anders :):):):):):):)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hundstina ha gjort 42 inlägg och alltså varit inne på vår hemsida otaliga gånger och tycker att hon ska begränsas i sina inlägg. Varför tycker hon det? Är det inte bra att intresserade får skriva och få svar? Det borde i alla fall hundstina tycka. Jag tycker att reglerna är solklara och mycket generösa. De forum man inte har tillgång till som intresserad är självklart stängda.
Vill man bli medlem så öppnas det ytterligare godbitar för oss husbilsresenärer.

Eva

F

F.d. 50609

Guest

Att vissa avdelningar och fördelar är tillgängligt endast för medlemmar har jag noterat. Det var det som fick mig att tro att man kunde delta fritt resten av forumet.

Men min tolkning, efter diverse påtryckningar från olika håll, blir ju att det inte är så alldeles fritt att avstå från medlemsskap och ändå vara aktiv i forumet.

Nå, nu lägger jag ner min medverkan i den här tråden. Jag har framfört mina åsikter och det räcker så. Något behov av att förklara mig privat har jag inte, varken för Sven-Åke eller någon annan. Så det avstår jag från.

F

F.d. 50609

Guest

Eva & Hasse 9;

Absolut, det är jättebra.
Mindre trevligt är det att få anspelningar på att man snyltar!

Hellre regler som man förstår och kan följa - än spydiga kommentarer som man inte förstår.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29809

Guest

Klubben har öppnat denna möjlighet för icke medlemmar s. k. intresserade och då ska man såklart kunna använda den. Finns inga begränsningar kan man i teorin vara "intresserad" hur länge som helst.

Jag utgår från att klubben har kostnader som betalas med medlemmarnas avgifter och att den inkomsten behövs. Sighten är inte reklamfinansierad vad jag vet.

Varje individ som använder något som andra betalar för tror jag själv känner när det är rimligt att börja betala. Som reglerna är kan man avgöra den tidpunkten själv. Jag tror inte att man blir "intresserad" för alltid, antingen tröttnar man eller blir medlem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Att vissa avdelningar och fördelar är tillgängligt endast för medlemmar har jag noterat. Det var det som fick mig att tro att man kunde delta fritt resten av forumet.

Slik jeg har oppfattet det hele er at de få åpne deler av forumet er for å øke interessen for husbil livet og klubben. Selv ser jeg ikke etter om den som skriver et innlegg er medlem eller ikke, bare om det er et fornuftig spørsmål som jeg vet deler av svaret på.

Godt skrevne innlegg er for meg alltid velkomne, og bør være så for hele forumet. Selvsagt så er det mange spennende debatter som pågår i de lukkede delene av forumet. Jeg var selv et ikke-medlem med litt skrivekløe i over ett halvt år.

Det er fra tid til annen noen som skriver et surt innlegg før de rekker å tenke, det får vi bare ta med et smil :twitcy: eller latter. Selvsagt vil jeg anbefale medlemskap, det åpner en mengde dører og gir mulighet for å finne spennende nye venner med sammenfallende interesser.

Uff, dette ble et langt innlegg på et ikke perfekt norsk - mulig at jeg får en sur kommentar fra en som har en dårlig dag, men det biter ikke på meg :spinny:

F

F.d. 50609

Guest

Undrar vad din avsikt är med din aggrisiva ton i forumet Hundstina,verkar som du är ute efter att mest provocera tyvärr......eller ?
Roger

Kära Roger, om du upplever en aggressiv ton i det jag skriver, så får du nog leta efter den hos dig själv istället för hos mig.
Jag är inte det minsta aggressiv, och om du vill provocera mig får du allt anstränga dig mer än så:yes:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hundstina ha gjort 42 inlägg ................

Eva

Håller med
28.gif

Det öppna forumet för "intresserade" är ju en uppsamlingstratt för kommande husbilsägare där man bildar sig en uppfattning om olika märkens fördelar och brister samt kanske tillför någonting i ämnen där man har bra koll.

När vi skaffar husbil går jag med direkt och får tillgång till "godbitarna", men känns lite fel att vara medlem utan husbil
75.gif

mina 2¢

Peter :)

F

F.d. 24290

Guest

Vet ni jag måste lägga mig i detta, jag upplevde precis som hundstina att ett flertal medlemar osagt vilka var väldigt provocerande och ansåg att man efter ett visst antal inlägg eller svar skulle vara en betalande medlem.

Jag har i flera år varit medlem av exempelvis sporthoj. com och poolforum varav ingen av dem tar betalt. Tvärtom på poolforum kan man istället få ett högre medlemskap ju mer man hjälper till genom att svara på frågor som hjälper andra.

Diskussionen kring att detta är en klubb och att det skulle ha något att göra med forumsdelen tycker jag är rent av löjlig. Om så är fallet att forumet är tänkt för klubb medlemar så skall den stängas för andra icke betalande, om inte så skall det informerad att man förväntas att betala efter ett visst antal inlägg etc. Eller så sätter man inläggsbegränsningar som finns i andra forum, typ max 5 per dag eller liknande.

Om man fortfarande skall ha forumet öppet så anser jag att det till och med borde vara banning på de som kommenterar eller kritiserar att man inte är medlem. Det är enbart otrevligt och inget annat.

Att jag själv anser att man får otroligt mycket för de 100:- det kostar och att det var ett enkelt val för mig har inte med saken att göra. Det är själva diskusisonen kring detta plus en del andra diskussioner i detta forum som förvånar mig. För att ha så hög medelålder som denna klubb har så är nivån otroligt låg på vissa inlägg.

F

F.d. 2692

Guest

Hundstina,

Några direkta regler för hur många inlägg en intresserad får göra finns inte.
Att vara intresserad innebär att man får tillgång till en del av ämnen där man kan läsa och skriva frågor.
Detta erbjudande är ju till för att se om det är något som passar en så att man inte "köper grisen i säcken."

Som du säkert förstår, kostar det att driva en sådan här sida ganska mycket pengar för servrar och program.
Då förstår du även att det inte skulle fungera med bara intresserade medlemmar.
Så jag tycker att om du får ut något av sidan, kan du se hundringen som ett bidrag för att täcka kostnaderna.
Kostnaden finns där oavsett om man är intresserad eller medlem.

PS. Alla som jobbar med sidan gör det helt gratis på sin fritid.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Med JanneEkans klargörande inlägg avslutar vi denna debatt. Hoppas Hundstina förstår att hon gärna får fortsätta med inlägg utan medlemskap, så länge forumsreglerna följs.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen