• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Medicinskt och tekniskt framåtskridande

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu på fm har jag genomgått operation för grå starr och det gick smärtfritt.
Som jämförelse här en bild från Pakistan (Lahore) från min ungdom (1965) när jag reste runt i Asien. Starrstickaren arbetar i en portgång och har en lång kö av patienter.

Min ögonläkare idag berättade att när starrstickare arbetade här hemma i Europa (för några hundra år sedan?) så höll dessa yrkesmän noga reda på i vilken ort man hade arbetat för att inte riskera att komma tillbaka till samma plats på nytt.....
img059 (Large).jpg

aake

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Medicinskt och tekniskt framåtskridande

Grattis
Då ser du som en falk nu. Det gjorde jag efteråt..

När jag opererades för 13 år sedan var det 3 års väntetid..

/M

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Grattis till din lyckade operation Aake men dess värre går inte alla sådana operationer bra så ett tips innan man väljer vårdgivare är att gå in på Vårdguiden och titta på kvalitétsjämförelser mellan olika vårdgivare. Vi har erfarenhet av en operation som skulle ta 15 min. men tog 3 tim. och resulterade i att den opererade blev helt blind på det opererade ögat.
Åke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Den gamla metoden med "starrstickning" innebar att man puttade den grumlade linsen åt sidan, alltså inte som det nutida ingreppet där linsen plockas bort och ersätts med en lins av plastmaterial. I kombination med glasögon kunde även starrstickning ge användbara resultat, men det var nog inget man underkastade sig förrän man blivit i praktiken blind på det drabbade ögat.

En modern kataraktoperation är ett lindrigt och säkert ingrepp, men som vid alla operationer finns en viss risk (för exempelvis infektion eller blödning) och sådana komplikationer kan även den mest rutinerade operatör råka ut för.

aake

Toppen