• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Medelhavets bästa klimat

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Här finns Medelhavets bästa klimat

"Strandpromenaden med Medelhavets bästa klimat
När företaget Meteogroup hade jämfört klimatet mellan 21 utvalda platser runt Medelhavet visade det sig att Torrox Costa hade det bästa klimatet. Det meteorologiska paradisvädret i Europa hittar du i området Axarquía och det heter Torrox"

...att lägga på minnet!

mvh
Fincan

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Medelhavets bästa klimat

Det ligger på Costa del sol Malaga mellan Fuengirola och Nerja.
Costa del sol har sedan länge varit känt som Europas bästa klimat.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

skillnaden mellan ex. Malaga,Estepona och Torrox Costa är att klimatet där kan vara betydligt varmare, 40 grader, mot 30 grader i Torrox Costa, på sommaren, men så vintertid har Torrox Costa, mildare klimat. Kort sagt ett behagligare klimat.

Fincan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När jag körde omkring i södra Spanien i vintras så uppfattade jag att alla orterna där ansåg att de hade Medelhavets bästa klimat. Det beror lite på vad man menar! Vissa orter ståtade med högst antal soldagar eller lägst antal regndagar per år. I andra orter gällde högsta medeltemperatur på sommaren eller på vintern, mildaste väder på sommaren o.s.v. o.s.v.

Sammanfattningsvis så kan man nog säga att alla orterna på Costa del Sol har Medelhavets bästa klimat, i varje fall är skillnaderna inte särskilt stora och lokala variationer gäller olika år.

Även längre norrut tyckte man att man hade Medelhavets bästa klimat. Bolnuevo, la Manga, Murcia och Santa Pola hade alla också "Medelhavets bästa klimat". Murcia som ligger en bit från kusten hade ofta den högsta dagstemperaturen, noterade jag när jag var i de trakterna!

:):):)

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest

Jag övervintrar i Bolnuevo och det är känt för att ha det stabilaste vädret, det regnar och blåser minst här enl samstämmiga uppgifter från urinnevånare och jag kan bara instämma. Dom gånger det är oväder ner mot Nerja och Malaga, då är det lungt här, men smaken är som baken...delad.:msn_hot::msn_hot:
Ha det bra och Glad Påsk

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

....med all respekt, jag har själv fått uppleva under ett antal år, det ljuvliga klimatet runt Malaga o västerrut, så, jag citerar
" Faktum är att Andalusiens regionalregering har godkänt att Torrox får marknadsföra sig som platsen med det bästa klimatet. I samband med kommunens flagga och sköld ingår även slogan ”Torrox, Mejor Clima de Europa”, Torrox bästa klimatet i Europa. Det har myndigheten Dirección General de Administración Local vid regionalregeringen Junta de Andalucía bestämt enligt artikel 18 enligt Ley 6/2003.

För att en kommun ska kunna använda en viss slogan måste den registreras vid Registro Andaluz de Entidades Locales. Torrox kommun beslutade den 2 september 2008 att använde sig av slogan ”Europas bästa klimat” och fick stöd för det hos regionalregeringen. Faktum är att kommunen 2008 redovisade en vetenskaplig studie som garanterade platsen status med ”bästa klimatet i Europa” efter att ha jämfört väder och temperatur med ett dussin platser runt Medelhavet."

mvh
Fincan

alla lever vi under samma sol men har olika horisonter.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det du säger stämmer , men har man läst bloggar har det regnat mycket i Torrox denna
säsong. Förra vintern hade vi en månad regn i Portugal i år har jag använt gummistövlar
1 dag i Almeria provinsen. Här ligger ju också Europas enda fastlands öken och enda ökengolfbana.

För mig är vacket väder max sol och minimalt med regn.

Bolnuevo ramlar in här också på ett hörn , vi har nu prickat in bästa väderet på en kuststräcka av ca 30 mil.

tommya

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
7112
Medlemskap
2025

Hej Curtan.
Tack för senast,vi förlorade i Boul men vädret kan man inte klaga på iBolnuevo,vi är nu på väg norrut vi står nu på en Acsi camp Javea över påsken lite söder om Valencia kan rekommenderas.
Hälsn
Vi från Skillinge

F

F.d. 52994

Guest

Hej Curtan.
Tack för senast,vi förlorade i Boul men vädret kan man inte klaga på iBolnuevo,vi är nu på väg norrut vi står nu på en Acsi camp Javea över påsken lite söder om Valencia kan rekommenderas.
Hälsn
Vi från Skillinge
Vi får ta nya tag nästa säsong? Önskar er en Glad Påsk och kör lungt

Toppen