• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med hund till Marocko?

Molly

HBK Medlem
Kommun
Pajala
HBK-Nr
671
Medlemskap
2025
Vi har en Pomeranian som har EU-pass och är van att åka husbil.Reser till Spanien till hösten. Har ev tänkt åka över till Marocko.Är det något speciellt som gäller för hundar i detta land ?Tillåts hundar på campingarna?

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Med hund till Marocko?

Marocko tillhör ju inte EU så EU-passet till hunden kan ju inte gälla där, tror jag iaf.

//Karin:)

F

F.d. 25023

Guest

Vi har varit i Marocko med vår hund. Inga problem, EU-pass var ok, kollas normalt bara vid retur till Spanien ihop med chip-märkningen. Spanjorerna ville vara säkra att freddie-hund var samma som stod i passet.

Nu hörde jag eller läste att Marocko har ändrat införselreglerna genom att kräva att se ett hälsointyg utfärdat av en vet inom 10 dagar innan inresedatum. Bör dock kollas, har ej sett en formell skrivning om detta.

Lättast att kolla säkert hos ambassaden.

Men det viktiga är ju att kontrollera vad svenska myndigheterna säger om hundarnas Marocko-vistelse, fast jag tror att om EU-inresan har skett via ett annat EU-land, så är allt ok.
Det finns rabies i Marocko, vi såg hundar som campingpersonalen var tvungen att avliva pga detta. Så rabies-skyddet är elementärt.

hälsning
jyrki

Senast redigerad av en moderator:

Lenoinga

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021

Anita o Jyrki,hej!
Läste att ni varit i Marocko med hund. Var det några problem att föra in hunden i Sverige igen? Hört om en viss tid i karantän??
Intresserad av alla detaljer, eftersom vi ämnar köpa hund och även plannerar att återigen åka till Marocko.

F

F.d. 25023

Guest

Hej!

Inga som helst problem, fast jag vet inte om vi gjorde rätt.

Han var kontrollerat och avmaskat honom som vanligt med spanska veterinärens kråka i passet. Inte pratade vi om att han hade varit i Marocko... Jag är övertygad att enligt EU-reglerna är det Spaniens ansvar att kolla att allt är ok vid införsel till EU.

Till Sverige räknas det det sedan som införsel från EU. Detta enligt min logik, vi kom ju inte direkt med flyg från Marocko, och han vistades tre månader efter Marocko i Spanien & Portugal innan hemresa.

hälsning
jyrki

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hejsan!
Vi hade funderingar på att åka till Marocko med vår lilla hund och för att vara på den säkra sidan skrev vi till Jordbruksverket. Svaret kan ni läsa nedan. Läs och begrunda.
Hälsningar
Maria , Göran och Pinglan

Hej,

Enligt Svenska införselregler ska hunden sättas i karantän direkt vid ankomst till Sverige om du har varit i Marocko som är ett högriskland.
Alternativt rabiesvaccineras och blodprovstestas i ett EU-land innan inresan till Sverige.
Dessa regler gäller 2011. Nya regler kommer införas från och med 1 januari 2012:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/kommandeforandringar.4.773c089e128e1620fa5800086858.html

Med vänlig hälsning
Catrin Lagneteg
Jordbruksverkets kundtjänst
tel: 0771-223 223

Toppen