• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Med ABS eller utan

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Med ABS eller utan

Härliga bilder. När ABS- bromsar blev en nyhet på våra bilar (minns ej året) så var det många många som misstolkade budskapet vad fördelarna med dessa bromsar skulle innebära. Många trodde att nu med ABS så skulle stoppsträckan bli mycket kortare. Sanningen är tvärt om, längre bromssträcka blir det men undermanöver i samband med inbromsningen blev däremot möjlig. Häggen i Umeå
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Med ABS eller utan

Många trodde att nu med ABS så skulle stoppsträckan bli mycket kortare. Sanningen är tvärt om, längre bromssträcka blir det men undermanöver i samband med inbromsningen blev däremot möjlig. Häggen i Umeå

Visst borde bromssträckan med ABS bli betydligt kortare på isgata. Friktionen mot underlaget med ett låst hjul är ju nästan obefintlig. Dessutom fördelas bromskraften automatiskt mellan fram- och bakhjul för att undvika sladd med nyare system.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Med ABS eller utan

:)
Undrar vad teoretiker skulle säga när jag säger att i min husbil är med bakhjulsdrift, udertiden bakåt då det är synkroniserad mellan Bak och 1: - medan den glider framåt.
Jag har erfarenhet.
Vem törs svara. :rolleyes:
________________________

Gad vide hvad teoretikere vil sige når jeg fortæller at i min autocamper med baghjulstræk, udertiden sættes i bakgear da den er synkroniseret mellem Bak og 1. - medens den glider fremad
Jeg har erfaringen.
Hvem tør svare. :rolleyes:

PS. inta ABS (1996)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Med ABS eller utan

Visst borde bromssträckan med ABS bli betydligt kortare på isgata. Friktionen mot underlaget med ett låst hjul är ju nästan obefintlig. Dessutom fördelas bromskraften automatiskt mellan fram- och bakhjul för att undvika sladd med nyare system.
Ja självklart har du rätt Knarrevik, bromssträckan blir väsentligt kortare på alla underlag och då spec för ovana förare (beroende på bromsteknik, mm) och dessutom får man en viss bibehållen styrbarhet, eftersom inget hjul låser sig under inbromsning!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Med ABS eller utan

Jag har testat med avstängbar ABS (samma bil och däck med o utan ABS) på progressive driving kurs.
På blöt asfalt var stoppsträckan för alla kursdeltagare 4-5m kortare med ABS än utan (om jag minns rätt var utgångshastigheten 80 men det var ett antal år sedan). Det regnade den dan därför bara test på blöt asfalt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Med ABS eller utan

Bromssträckan blir längre med ABS i lössnö, sand samt löst grus tack vare att låsta hjul bygger upp en kil av nämnda material framför hjulen.
På övreiga underlag blir bromsträckan kortare.
Detta gäller för normalbilisten.
//W
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Med ABS eller utan

När jag skrev inlägget ovan så var det baserat på mina egna yrkeserfarenheter av ABS. Men kanske är det bättre, enklare och vederhäftigare att hänvisa till befintliga testrapporter och annan saklig/offentlig info/källmaterial om ABS som var och en själv kan ta del av, som ex följande

1) Körexperiment med 9 olika däckstyper och urkopplingsbar ABS, en kort rapport som är glasklar och lätt att ta del av på svenska; http://www.veta.se/abs66is.htm
2) ABS bromssystemet enligt Trafikskyddet; http://www.liikenneturva.fi/www/sv/sakerhetsinfo/bilister/abs_bromssystem.php
3) NTF konsument om ABS; http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp?RecID=25926

Dessa tre alster uttrycker väldigt väl det som sakligt finns att säga om ABS som system och dess verkan i praktiken för oss bilister!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Med ABS eller utan

BredoMobil

Ett par gånger i mitt liv har det hänt att jag varit på väg nedför i så hala backar att det inte gått få stopp på bilarna (fyrhjulsdrivna) och då har det gamla knepet att lägga i backväxeln hjälpt bra. Fungerar säkert bra även vid bakhjulsdrift.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Med ABS eller utan

När vinter glatt kommer är en av de första - att sakta ner, för att öva.
Lite kul och motion.
Prover bakåt övning med en försiktig koppling.

ABS på andra bilar än husbilen är också kul, och jag tycker det fungerar riktigt bra med ABS.
Men när du har en gammal husbil från 1996 utan ABS, måste du använda andra tricks.
Det viktiga är väl att testa vad du gör med och öva i praktiken.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Med ABS eller utan

Min erfarenhet som lärare på halkbana är att bromssträckan kan bli längre med ABS på mycket halt underlag men man bibehåller stabiliteten bättra, dvs man kan lättare styra i en undermanöver samt styra mot bättre fäste.

mvh/Jerry
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Med ABS eller utan

Hallå
Verkar som jag var ute på väldigt hal is med mitt påstående ang. ABS. Vill absolut inte motsätta mig alla vetenskapliga tester om detta med ABS men just denna gång under 80-talet när jag hade förmånen att testa detta just på halkbana så blev våran privata test av detta att bromssträckan blev längre vid inkopplandet av ABS. Observera att jag INTE är motståndare till ABS-bromsar som är suveräna vid broms-undanmanöver. Vi gjorde en annan (ej vetenskaplig) test med en fyrhjulsdriven Cheva där man kunde koppla ur fyrhjulsdriften. Bromssträckan blev betydligt kortare vid inkopplad fyrhjulsdrift.. Häggen i ett halkfritt Umeå
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Med ABS eller utan

ABS är helt Suveränt! om! Föraren kan Använda Systemet, dvs. hålla bromspedalen nertryckt under hela bromssträckan. Skulle tänka mig att de flesta blir helt förskräkta när bromspedalen börjar vibrera under foten, de släpper då pedalen.. och bromsar inget utan styr mot, i sämsta fall Döden!?
det bästa är att man kan under hela processen styra undan hinder, som vi en gång kunde väja för 4 älgar som tagit rast i snöstorm mitt på 303:an
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Med ABS eller utan

Knepigt med Chevan eftersom alla bilar väl har fyrhjulsbroms. Däremot rena underverket att med backväxel i under perfekt kontroll glida nedför backar så branta att det inte går få stopp på bilen med bromsen, alltså det som BredoMobil tog upp tidigare. Men för att kunna prova på detta måste man ju först ta sig upp och till det krävs också fyrhjulsdrift.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Med ABS eller utan

aake,
- vet inte om jag har förstått dig rätt, men här är en liten beskrivning om synkronisering bakåt.

Bromsning innan du slår till backväxeln krävs inte för synkroniserad backväxel.
Det är en professionell möjlighet som också finns i större mercedes (taxi).
Om bilen inte synkroniserar du kommer snart att ta reda på det under torra förhållanden. Skrat - skrat.
Till exempel, köra fram av 20 km / t och lägg bakåt och sakta kopplingen -definitivt det går bakåt.
Snabb utan broms för taxi och van behöver i en sydeuropeisk smal gata eller bakgård.
-------------------------------
Ved ikke om jeg har forstået dig rigtigt, men her er lidt beskrivelse om synkronisering af bakgear.

Bremsning inden skift til bakgear er ikke nødvendig ved synkroniseret bakgear.
Det er en profesionel mulighed som også findes i større mercedes (taxi)
Har bilen ikke synkronisering finder du hurtigt ud af det på tør vej.
Eksempelvis kør fremad med 20 km/t og sæt i bakgear og langsomt koblingsbestemt går det baglæns.
Hurtigt uden at bremse som taxi og by varevogn har brug for i en sydeuropæisk smal gade eller baggård.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen