• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mclouis ness? Förstabils köpare...

F

F.d. 26546

Guest
Vi är så färska man kan bli. Tröttnat på stugplaner , dyrt så det förslår på västkusten. Nu har vi blivit sugna på husbil! ( vi har pratat om det 100 ggr genom åren) men nu känns det som rätt läge på något vis.... Skulle aldrig i mitt liv köpa husvagn, men husbil verkar härligt! Och som amatör i detta så har man ju sneglat runt en del, o just mclouis ness ser bra ut på bild! Men(!). Både jag o fru får bara köra 3500kg. Vi har två barn , 2&4 år nu. Vi jan tänka oss o lägga ca 800,000;- går det lasta nått i denna bil, klarar den vintern, är mclouis bra? Funkar det med barn? ( ska tilläggas att vi har en schäferhane på 45 kilo som blr få plats nånstans på något sätt? ... Som sagt vi kan ingenting , jag har googlat som en tok,

Men kände att nu får jag ta experthjälp.... Är våra drömmar bara o glömma med tanke på ekonomi,totalvikt, hund+barn? Finns det bättre modeller?

Vi tänker att det är bra med nedfällbar säng till töserna o en dubbelsäng till oss bak, automatlåda är ett krav.

Ja ni förstår , Bomba oss med kunskap o erfarenheter !

Kanske är lönt o ta ett c1 kort?

( kan inflika att jag är typen som inte vill hyra o "prova på" , vill helst ha en ny fräsch bil)

Är jag ute o cyklar på ett ell annat sätt?????

Hjälp...

/Adam

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Mclouis ness? Förstabils köpare...

Hej du skriver att den skall användas på vintern, är det i minus grader bör bilen helst ha dubbelgolv men åtminstone bör avtappningskran till gråvattnet vara i varmtutrymme
Ha de Paffw

F

F.d. 24554

Guest

Vi är så färska man kan bli. Tröttnat på stugplaner , dyrt så det förslår på västkusten. Nu har vi blivit sugna på husbil! ( vi har pratat om det 100 ggr genom åren) men nu känns det som rätt läge på något vis.... Skulle aldrig i mitt liv köpa husvagn, men husbil verkar härligt! Och som amatör i detta så har man ju sneglat runt en del, o just mclouis ness ser bra ut på bild! Men(!). Både jag o fru får bara köra 3500kg. Vi har två barn , 2&4 år nu. Vi jan tänka oss o lägga ca 800,000;- går det lasta nått i denna bil, klarar den vintern, är mclouis bra? Funkar det med barn? ( ska tilläggas att vi har en schäferhane på 45 kilo som blr få plats nånstans på något sätt? ... Som sagt vi kan ingenting , jag har googlat som en tok,

Men kände att nu får jag ta experthjälp.... Är våra drömmar bara o glömma med tanke på ekonomi,totalvikt, hund+barn? Finns det bättre modeller?

Vi tänker att det är bra med nedfällbar säng till töserna o en dubbelsäng till oss bak, automatlåda är ett krav.

Ja ni förstår , Bomba oss med kunskap o erfarenheter !

Kanske är lönt o ta ett c1 kort?

( kan inflika att jag är typen som inte vill hyra o "prova på" , vill helst ha en ny fräsch bil)

Är jag ute o cyklar på ett ell annat sätt?????

Hjälp...

/Adam

Hej Adam,

Vi är i nästan exakt samma läge, ingen hund men barn på 2,5 resp. 6 år. Helintegrerat verkar trevligt, vi har dock tittat på halvintegrerat med nerhissbar säng då priset är något lägre.

Mclouis Ness ser riktigt trevlig ut. Jag gissar att ni tittat på Ness 76? med så små barn hade iaf. vi resonerat att det inte är aktuellt med separata långbäddar bak då barnen kan vakna och vilja ligga nära mamma/pappa.

Ett snabbt räkneexempel på Ness 76:

Körklar vikt i basutförande enligt Mclouis är 3023kg, mäter de denna vikt på samma sätt som andra motsvarande tillverkare (vilket är troligt) inkluderar detta följande:
-Förare 75kg
-20l vatten i vattentanken, tom gråvattentank
-Full dieseltank
-1 Full flaska gasol

Detta är i basutförande, ni kommer rimligen vilja göra tillval för AC i hytt, vinterpaket, säkerhetspaket, större kyl/frys, cykelställ, markis, etc. För de halvintegrerade bilar vi tittat på verkar vikten på tillvalspaketen landa runt 150-200kg utöver vikten i grundutförande. Automaten adderar ca 30-50kg utöver detta.

Detta innebär att bilen skulle väga in på ca 3250 med utrustning. Fyller du sedan vattentanken väger bilen 3350kg, när fru, barn och hund kommit på plats är ni precis på 3500kg, utan packning...

Detta är självklart helt teoretiskt, men när jag ställde en liknande fråga gällande motsvarande halvintegrerad bil (som väger drygt 100kg mindre i basutförande) här på forumet, svarade ägare av dessa bilar att det var på håret och att man fick tänka sig för noga om man inte skulle köra med övervikt: köra med tom vattentank, utan reservhjul, halvfull dieseltank, etc. Detta var dock utan hund och automat.

Om vi fastnar för husbil är det troligt att vi skaffar C1-kort, men inte nu i början. Jag tror dessutom att det kommer bli svårare och svårare att sälja bilar som är i samma storlek som 3500kg-bilarna men klassade för 3850kg (eller liknande), då den yngre generationen inte har körkort för mer än 3500kg.

Vill man jämföra olika bilar live är mässan i Jönköping om en dryg vecka ett bra tillfälle.

Lycka till mer ert husbilsköp!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24550

Guest

Hej! Du skriver att du inte vill hyra och "prova på" utan vill ha nytt och fräscht. Jag rekommenderar att du gör just det - hyr och provar på - innan du köper. Vi hyrde en husbil i två veckor på semestern innan vi köpte, och det har vi aldrig ångrat. Det var många saker som inte funkade särskilt bra med planlösning och praktiska lösningar och annat i hyrbilen och det gjorde att vi hade en mycket klarare bild av vad vi ville ha när vi skulle köpa. Det blir dyrt med felköp! Genom att hyra får man också se om drömmen håller för verklighetens prövningar. :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej Adam,

Vi är i nästan exakt samma läge, ingen hund men barn på 2,5 resp. 6 år. Helintegrerat verkar trevligt, vi har dock tittat på halvintegrerat med nerhissbar säng då priset är något lägre.

Mclouis Ness ser riktigt trevlig ut. Jag gissar att ni tittat på Ness 76? med så små barn hade iaf. vi resonerat att det inte är aktuellt med separata långbäddar bak då barnen kan vakna och vilja ligga nära mamma/pappa.

Ett snabbt räkneexempel på Ness 76:

Körklar vikt i basutförande enligt Mclouis är 3023kg, mäter de denna vikt på samma sätt som andra motsvarande tillverkare (vilket är troligt) inkluderar detta följande:
-Förare 75kg
-20l vatten i vattentanken, tom gråvattentank
-Full dieseltank
-1 Full flaska gasol

Detta är i basutförande, ni kommer rimligen vilja göra tillval för AC i hytt, vinterpaket, säkerhetspaket, större kyl/frys, cykelställ, markis, etc. För de halvintegrerade bilar vi tittat på verkar vikten på tillvalspaketen landa runt 150-200kg utöver vikten i grundutförande. Automaten adderar ca 30-50kg utöver detta.

Detta innebär att bilen skulle väga in på ca 3250 med utrustning. Fyller du sedan vattentanken väger bilen 3350kg, när fru, barn och hund kommit på plats är ni precis på 3500kg, utan packning...

Detta är självklart helt teoretiskt, men när jag ställde en liknande fråga gällande motsvarande halvintegrerad bil (som väger drygt 100kg mindre i basutförande) här på forumet, svarade ägare av dessa bilar att det var på håret och att man fick tänka sig för noga om man inte skulle köra med övervikt: köra med tom vattentank, utan reservhjul, halvfull dieseltank, etc. Detta var dock utan hund och automat.

Om vi fastnar för husbil är det troligt att vi skaffar C1-kort, men inte nu i början. Jag tror dessutom att det kommer bli svårare och svårare att sälja bilar som är i samma storlek som 3500kg-bilarna men klassade för 3850kg (eller liknande), då den yngre generationen inte har körkort för mer än 3500kg.

Vill man jämföra olika bilar live är mässan i Jönköping om en dryg vecka ett bra tillfälle.

Lycka till mer ert husbilsköp!

Hej,

Vad trevligt att se förstagångsköpare läsa på INNAN köpet, och kan läxan ser jag, detta att få en familj med tillbehör i husbil på max 3500kg kräver förståelse och lite trolla.

Här kommer några checklistor som jag fiskat upp här angående packning m.m. så får du/ni fortsätta att räkna, blir intressant att se vad ni kommer fram till, när ni börjar att räkna på packning så kan ni enkelt räkna ut vad packning i ev. garage gör på axeltrycket fram/bak, inte så lite viktigt när man tummar på marginalerna, se bild.

Tar man ett C1-kort så ingår all denna kunskap med att lasta, placera, förankra och axelvikter m.m. något som många med bara B-kort inte tänker på eller har en aning om.

Lycka till :)

Bilagor

• axeltrycksberäkning.JPG
    axeltrycksberäkning.JPG
    68 KB · Visningar: 15
  • Checklista för husbilen ny ver.-1.xls
    17 KB · Visningar: 44
  • checklista.pdf
    108,9 KB · Visningar: 27

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

När det gäller vikten så tänk även på att den angivna tjänstevikten kan slå på 5%. Det kan i värsta fall innebära att den väger drygt 150 kg mer än den angivna vikten,vilket innebär att lastvikten minskar med lika mycket innan man ens har lastat något, man bör även själv lägga till hur mycket en full vattentank väger och dra detta ifrån lastvikten och då är det inte mycket kvar.
Det kan givetvis också innebära att den väger mindre om man har tur men flertalet husbilar tenderar nog mer åt det högre så var noga med att få bilen vägd inna ett ev köp .
Eftersom överlastprocenten räknas på lastvikten och inte på totalviken så behövs det inte många extra kilon innan körkortet dras in.
Jag rekommenderar dock att ni höjer körkortsbehörigheten så vidgas utbudet rejält.

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Beträffande vikten finns nog bara ett säkert sätt. Väg bilen, kolla tillåten totalvikt, bedöm om skillnaden mellan vad bilen väger och tillåten totalvikt med marginal räcker för de passagerare du vill ha med och för det du tänker lasta.
ERIKPER

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Tror ni är helt rätt ute.
Vi köpte en principny McLouis 2012. Det var ruskigt mycket husbil för pengarna och vi var jättenöjda med allt, utom vinteregenskaperna. Det är ingen vinterbil...

Då vi senare prioriterade vintern så bytte vi till en äldre bil, vinteranpassad.
Men tveka inte på McLouis, vi var nöjda med allt annat inklusive Autohallen.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Om jag hade småbarn och skulle köpa husbil, skulle jag nog satsa på en alkovbil. Om ni ska lägga barnen i den nedfällbara sängen, så förstör man oftast sittgruppen nedanför och ni vuxna vill säkert sitta uppe efter barnen lagt sig. I en alkovbil är sittgruppen oförändrad hela tiden. En modern alkovbil drar inte särskilt mycket mer bränsle än en helintegrerad. Jag har ägt både en alkovbil och en helintegrerad. Jag tror att många barn uppskattar alkoven som en mysig koja.

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2025

Min kompis köpte en Sunlight med automatlåda och vinteranpassad fullastad för två vuxna startklar till Södra europa vägde den 3250 kg och 600,000kr

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Komplettering av mitt tidigare inlägg.

Missade det där med barnen... Håller med alla som föreslår en Alkovbil.
Barnen kommer att älska den!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Min kompis köpte en Sunlight med automatlåda och vinteranpassad fullastad för två vuxna startklar till Södra europa vägde den 3250 kg och 600,000kr

Med fullastad menas det då att totalvikten är 3250kg?

Vad betyder fullastad?

Enligt mej så är det
-Alla last utrymmen fyllda till bredden, och det går inte att få med mer.
-Lastad upp till totalvikten, och det går inte att få med mer.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Om jag hade småbarn och skulle köpa husbil, skulle jag nog satsa på en alkovbil. Om ni ska lägga barnen i den nedfällbara sängen, så förstör man oftast sittgruppen nedanför och ni vuxna vill säkert sitta uppe efter barnen lagt sig. I en alkovbil är sittgruppen oförändrad hela tiden. En modern alkovbil drar inte särskilt mycket mer bränsle än en helintegrerad. Jag har ägt både en alkovbil och en helintegrerad. Jag tror att många barn uppskattar alkoven som en mysig koja.
Oftast är det inga problem att sitta två tre st vid bordet med sängen nere i en helintegrerad bil, finns gott om plats.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Adams. Här har du tillgång till hela svenska expertisen. Ta vara på den och du sparar tusenlappar. Det är lätt att låsa sig vid egna föreställningar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

@Adamzki

Absolut att ta ett C1 eller C-kort.
Då öppnar sig en ny värld :)

Har ni budget på 800K och inte "kräver" helt nytt, så finns det fantastiska premiumbilar med några år på nacken som inte går av för hackor.

Senast ändrad:
F

F.d. 26546

Guest

Tack för alla informativa svar! Kalas! Det blir ett c1 eller c iallafall. Vill ju kunna åka till nordnorge o fylla iglooboxarna med flundra o torsk utan att behöva bry mig Nästa fråga, är det mkt mer jobb o ta ett c kort när jag ändå har byxorna nere så att säga? Har alltid haft en dröm om En peterbilt..... Vore ju fränt!

Toppen