• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MC i husbilen.

F

F.d. 2646

Guest
Jag undrar hur det är att ha en 125 cc mc i husbilens garagerum.Detta är visserligen öppet mot bodelen men kan övertäckas genom att ta bort en sovplats.Blir det problem med oljelukt ? Har tänkt att köpa en scooter med 125 cc motor till sommaren.:mcride:

F

F.d. 673

Guest
Sv: MC i husbilen.

Vi hade i flera år alltid en av våra MC inne i vardagsrummet under vintern tan några som helst luktproblem. (Vi hade 3 cyklar var och alla rymdes inte i garaget.) Det beror förstås på cykeln också. Vår 70-tals HD var inte välkommen in. Den både läckte och luktade. Hyfsat nya (under 10 år är "nytt" i min värld...) japaner och tyskar var det däremot inga problem alls med.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har alltid vår EU-scooter med oss på semestrarna. Inga problem med lukt förutom lite bensinlukt ibland när värmen stiger. Bensinlukten kommer du nog aldrig ifrån eftersom bensintankarna är ventilerade och ej helt täta. Men det luktar lite och kan ventileras ut. En reservdunk tex är helt tät så där är lite skillnad. Oljelukt beror nog mer på vilket skick det är på fordonet.

Men i det stora hela så svar på din fråga är Det går bra om den är i perfekt skick (tät).

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi har ofta vår utombordsmotor med tillbehör i husbilens "garage", men märker ingen bensinlukt inne i bilen.

För att uppnå detta har jag i garaget noggrannt tätat alla skarvar med tätmassa och gjort ventilationsöppningar i golvet.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Gunnar
På utombordare med inbyggd tank så kan man stänga avluftningen och det blir helt tätt. Har du extern tank så är det lika med den och du har backventil i anslutningen på motorn.

Inget av dom altenativen finns på MC och scootrar.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är så rätt så, men det luktar bensin i alla fall i garaget. Det står bensin kvar i förgasaren och i bränsleslangen mfl ställen. Så mitt råd är att täta garaget väl från innerutrymmet.

F

F.d. 3067

Guest

Hej!

Vi har vid några tillfällen haft våran kymco 250cc med och det blir ingen lukt
men vi har inte använt våran så mycket blir mest att vi använder trampcycklarna i stället.

Gunnar

F

F.d. 4754

Guest

Allt luktar.
Frågan är bara om du kan förnimma det.
Gå in och lukta hos en mc-handlare. Det är ganska luktfritt idag.

Nya motorcyklar har ofta bränslepump och då elimineras risken av flödande förgasare.
Det finns kanske idag också bränsleinsprutning även på mindre motorcyklar.
Har inte full koll på mindre cyklar. Kör själv med lite större kubik i ramen.

Tanklocken släpper in luft för att motverka vakuum i tanken men släpper inte ut övertrycket i tanken. En mc-tank kan inte jämföras med varken bränsletank till en båt eller bil men naturligtvis har allt sina gränser. Riktigt varmt väder kan skapa bensinångor.

En modern motorcykel läcker inte ut någon olja som kan bränna fast.
Förmodligen kommer den starkaste doften från avgasrören.
Brända avgasrester luktar men ljuddämparen kan du ju plugga.

Jag är helt ny husbilsägare så jag har inga erfarenheter om mc i husbil men köp så nytt du kan.
Utvecklingen bland motorcyklar har gått snabbt framåt de sista åren.

Knausen

F

F.d. 1082

Guest

Varför inte en elmoppe istället,idag håller batterierna hyfsat länge "ca.5 timmar" och dom är helt luktfria.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi har scooter 125a som vi har utvändigt på ett mc-ställ och det fungerar bra.
Det går nog inte att undvika att det luktar bensin eller lite avgaser.Så nästa bil vi köper kommer att bli med garage, och då kommer jag att göra som Gunnar eller sätta på ett mc-ställ. Jag vet att Ursula eller jag själv inte kommer att gilla dofter från garaget. För scootern vill vi inte lämna hemma. Den ger oss extra rörlighet.
Hälsn. Ursula o. Krister.:mcride:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

PS. Enligt Ursula som är biomedicinsk analytiker så är bensinångor inte bra att andas in. De kan vara cancerframkallande.
Krister.

F

F.d. 6238

Guest

Hur det är att ha mc inne i garaget vet jag inte men bakpå med ramp har jag haft.

Hade tidigare en 100 cc Kawasaki och den luktade inte, men det är väl som med luktfria toaletter. Har du inte skitit i den , ja då luktar det inte heller???
hls kurt.

F

F.d. 2646

Guest
MC i husbil 2

Tack för många svar. Undrar om någon vet hur man kan åstadkomma en lastbrygga längst bak under cykelstället.Har en 6 met husbil med cykelställ men den tar bara 3 cyklar á 20 kg=60kg Vill gärna förlänga "ramen" så en brygga kan tillverkas. Vet att AL KO har en sådan men min ram är stål och inte alu.Folke Fagrell

Toppen