• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MC i garagedelen

F

F.d. 3327

Guest
Hej allihop! Jag vart medlem i okt -07, och här kommer mitt första inlägg.
Har åkt husvagn i alla år men köpte i höstas våran första husbil,
En lite ovanlig modell Miller Rivers Green -07. Alkov + garage 7,0m.
Vårkänslorna är på topp, och planeringen i fullgång.
Jag har åkt MC en hel del, varpå jag tyckte det skulle passa bra med en mc scooter i garaget.
Köpte en Sym GTS 250 á 165 kg,
Fråga? hur mycket kan man lasta i garaget, och hur spänner ni fast era scootrar. :mcride:

F

F.d. 6238

Guest
Sv: MC i garagedelen

Nu har Du brutit isen.
Väntar på flera inlägg från Dig. Välkommen till Husbilsklubben.se och hoppas att Vi skall stå ut med Oss. hls kurt
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::spinny::spinny:

F

F.d. 8491

Guest

Hej Miller Green,

Välkommen till klubben!

Beträffande tillåten belastning i garaget så är det bäst du kollar om det finns någon skylt eller om det står i instruktionsboken.

Tillåten belastning på bakaxeln kan också vara det som begränsar hur mycket du får lasta i garaget. Det blir en hävstångsverkan så om lasten ligger långt bakom bakaxeln så belastas bakaxeln med högre tryck än vad lasten väger.
2000 kg brukar vara max last på enkelaxel.

Min Dethleffs kan belastas med 200 kg i garaget och max last på bakaxel är 2000 kg.

Sven-Åke

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2025

Halloj!
Vi har förvisso en Adriatik Coral 680, men på dörren till vårt garage så sitter en klisterlapp där det står att man endast får lasta 150 kg.

:):)Välkommen till världens bästa husbilsklubb:):)

F

F.d. 25038

Guest

Finns antagligen ett rekommenderat högsta axeltryck tillsammans med
max lastvikt brukar avgöra vikten 165 kg i bagaget låter mycke i min
bil i alla fall,sista "utvägen"brukar bli en vägning för å se dels totalvikt
samt axeltryck kolla hur långt det är kvar till anslagsgummina bottnar

Häls Mikael o Carina

Välkommen föresten,.

Finns färdiga skenor med flyttbara öglor på eftermarknaden.

Senast redigerad av en moderator:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej Miller Green! Och välkommen.
Om du laddar hem Fiamma katalogen från nätet så kan du kolla en fastsättningsanordning som heter Garage bars sid 68. Jag har aluminiumklätt garage i vår bil och jag köpte en typ av öglor(svarta infällbara) på Biltema såg att dom även fanns på Jula. Funkar jättebra. Skall kolla om jag har någon bild på detta. Jag återkommmer i så fall!
Ha det gott
hls Maja & Stefan

F

F.d. 3327

Guest

Tack för alla svar! Det fins ingen lapp i garagedelen, och dom varnar för allt i instruktionsboken, men ingenting om lastförmågan i garaget.
Jag har tänkt på det där med hävarmsefekten, men en scooter i garaget blir ju mindre hävarm en än scooter bakom bilen.
Risken är väl stor att det blir överlast också.:wideeyed:

F

F.d. 3327

Guest

Har laddat hem fiammas katalog, och skenorna + rampen tror jag blir en perfekt lösning för oss. Tack för tipset.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

t-rex-110.jpg

Vikt 110 kg

Hej igen!​
Den här kamraten har vi med oss i garaget. Jag tror inte du behöver vara orolig för att det väger för mycket. Men kolla vad din bil väger i verkligheten så kan du ju uppskatta hur mycket du kommer att lasta med dig på dina resor.
mvh Maja & Stefan

Senast ändrad:
F

F.d. 3327

Guest

Jag ska leta upp en vågstation och väga bilen ihop med scootern, så får man se var man landar, undrar om man får ha lite övervikt utan att det blir anmärkning eller böter?
Förresten! visst är det härligt med mc scooter, lättkört, man får med sej en hel del.
och billig att äga. Vi tänkte ta över grabbens eu scooter men den kostar 6000:- i försäkring pår år, scootern vi köpte nu kostar 1700:- per år att försäkra, och då kan jag tanka husbilen för dom 4300:- som jag sparade, smart va!

F

F.d. 4879

Guest

Kan nog vara vettigt att väga bilen ihop med scootern och se vad man hamnar på för vikt. Men tänk även på vad bilen har för begränsad axelbelastning. Hänger du på 150 kilo en meter bakom bakaxeln så får du även en hävertverkan av vikten så att den kanske belastar bakaxeln 300 kg mer och minskar belastningen på framaxeln med 150kg. Bästa sättet är att göra som med racerbilar, ta en cornerwieght, Dvs ha en våg under varje hjul, såsom trafikpolisen gör vid kontroller på vägarna. Mycket möjligt att du klarar dej vad gäller maxvikten men istället har ett axeltryck som bilen inte är godkänd för eller bakhjulslagren inte klarar av. Hur bilen sen beter sig, allra helst om den är framhjulsdriven, kan du säkert räkna ut själv.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Det man måste tänka på vid tung last långt bak är att bilen köregenskaper ändras. Bilen kan bli överstyrd. Svängen lite mer än man tänkt sig. Bilen kan också kännas ostabil att köra. Man måste känna sig för om bilen klarar en sådan tung last baktill.

Tidigare hade vi en Bürstner I 574 med en mc-hållare baktill. Bilen var utrustad med luftfjädring. Baktill hade vi en Zuzuki 650, vikt 155 kg. Vi körde runt i Europa med bra köregenskaper i bilen. Det var trevligt att ha tillgång till mc på våra resor.

Lycka till/ Jan I:)

F

F.d. 3327

Guest

Hej kölis!
Det vart mycket att tänka på, Hur gör dom som har en moped bakom husbilen,
då har man ca 2-2,5 meter överhäng från bakaxeln till scootern. och även en moped scooter kan väga 100-120 kg. Fast dom har säkert samma problem som mej, det blir lite tungt. nä du har rätt! jag får börja med att väga bilen med scootern, och sedan lösa problemet, för skotern ska med, frågan är bara hur?
Det blir som för en gammal kran kompis till mej sa, han hade en mobilkran som vägde
35150kg den var ca 150 kg för tung, han vart tvungen att montera dragkrok på kranen och sätta krankorgen på en släpkärra, ekipaget blev ca: 4 meter längre och nästan omöjlig att hantera i stockholms trafiken.
Problem är till för att lösas, Jag återkommer när jag vägt bilen.:mcride:

F

F.d. 6530

Guest

Hej, första frågan man får ställa sig, hur mycket är din lastvikt. Är där råd att avsätta 165 kg . Nilsman

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Halloj Miller.:mcride:
Visst funkar det detta är vår förra bil Frankia i 620 med mc ramp och inte mycket överhäng
men med rampen blir det ju säkert lika mycket överhäng som du har
Denna hojen väger 270kg och man märkte inte om den var på eller inte
och även diesel förbrukningen var den samma.
Men det blir ju inte mycket kvar av lastkapaciteten:(
Men jag har inte hört någon här i sverige som har blivit stoppad och vägd:cool:

Hej/Conny

Toppen