• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MC i garage

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Ni som har en MC i bilens garage, hur får ni den att stå stadigt? Finns uppkörningsramp att köpa, var i så fall??
/bengt

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Sv: MC i garage

Köpte Harald Nyborg al ramp till släpvagn till min scooter .Jag har öglor i garaget så jag spände fast den med spännband en i varje styrända samt kloss för framhjulet Spände sen ner den så framfjädring blev komprimerad stod Bang on.
Innan jag satte in den hadde jag satt dit två spännband så styret stod rakt ville gärna svänga i garaget utan dessa när man rullade in den.
Numera ersatt av två elcyklar.

Eva o Håkan

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2025

Inget svar men en relaterad fråga. Har sett att många husbilar med stora garage har en lapp i garaget som säger maxvikt 150 kg. Om man följer
detta är det ju inte så mycket man kan lasta i sitt garage?

Några tankar?

/ Håkan

F

F.d. 55416

Guest

Har för avsikt att lasta en MC, en Caferacer i garaget som jag håller på att bygga, den kommer att väga strax under 200 kg.
Klarar en enkelaxel av det?
Ha det:mcride::

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025

Ett helt rätt OBS!
Man får tänka sig för så att inte axeltrycket överstigs. Jag tycker vi har koll på hur mycket vi får lasta.

/BenSo 08 :mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har för avsikt att lasta en MC, en Caferacer i garaget som jag håller på att bygga, den kommer att väga strax under 200 kg.
Klarar en enkelaxel av det?
Ha det:mcride::

Det finns ju inget enkelt svar på det, beror på chassiets maxlast på bakaxeln, överhängets längd, fälgarnas och däckens bärighet, och inte minst, hur dåliga köregenskaper man vill acceptera, för framhjulen kommer att avlastas rejält.
Jag drar hellre MC:n/MC:na på släp. :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

På vår Iveco/Flair ligger vi precis under max framaxellast med tomt garage.

En Mc i garaget skulle vara en välkommen barlast för att rätta till
viktfördelningen.
Semesterlastad bil väger 5200 av 6000 tillåtna kilo, blir en Ducati Scrambler eller motsvarande nästa säsong.

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Har en honda caferacer som väger 170 kg i garaget. Två ramper från biltema med en husbilspall i mitten och man kan köra upp den själv. inne in garaget så liggerv det en 18mm byggplyfa och skruvat i de en ränna för att hålla framhjulet rakt när man kör in. Framhjulet i ett framhjulsställ.:mcride:

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

kan ta en bild i eftermiddag när jag lastar avv den på öland. skall ta några vändor med Racy Tracy där,:cool: när frugan och barnen solar och badar:)
kolla en bild på instagram sök på, kennetsgarage

:mcride:

Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Plyfan är ca 580mm bred och klämms ner mellan trösklarna i lastdörrarna. En längsgående 45x170 från inkörningsdörren och som slutar på lämpligt ställe så att framhjulet har en kant att gå emot när man backar ut så att den inte bara rullar ut själv.

På denna 45x170 är det skruvat två st längsgående 45x70 som som håller framhjulet rakt och slutar precis innan framhjulsstället tar vid. Ett hål är borrat i bakväggen och en genomgående m10 bult med en fyrkantsbricka 150x150 på utsidan och tec7 i hålet och mellan bricka och vägg. På insidan ett 40x40 fyrkantsjärn längs hela bredden på garaget som är svetsad i en 200mm x 8mm rund bricka med en skruvögla på m10 bulten.

En träkloss mellan cylinderkylflänsar, och ett spännband i ramen och skruvöglan gör att hojen spänns fast mot bakväggen.

En bräda med ett urhak som passar till bakdäcket och kläms mot fyrkantsröret gör att hojen står som gjuten i garaget.

Hela kittet med ramperna väger kanske 20-30 kilo vet faktisktinte riktigt men däromkring inte mer i alla fall.
Det tar ca 10 minuter att få ut den, men det är det värt,med frugans hjälp som en extra säkerhet baktill så går det gallant och när framhjulet kommit in i rännan så är det bara att släppa styret och putta in den i framhjulsstället. Den enda nackdelen är att för att det skall bli lätt att putta in den och att vinklen vid trösklen skall bli så liten som möjligt så tar ramperna lite plats i sidleds ut från bilen, ca 4m; så antingen får man parkera en bit från grannarna eller flytta husbilen precis vid urlastningen. Tar några bilder på arrangemanget i eftermiddag.
:mcride::mcride:

Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Blev lite sent i går så tog några nu på förmiddagen. Hojen redan ute men hoppas att det syns hur det funkar ändå.

Bilagor

• 20150829_111337.jpg
    20150829_111337.jpg
    4,1 MB · Visningar: 34
  • 20150829_111436.jpg
    20150829_111436.jpg
    2,6 MB · Visningar: 34
  • 20150829_111425.jpg
    20150829_111425.jpg
    3,1 MB · Visningar: 29
  • 20150829_111412.jpg
    20150829_111412.jpg
    2,7 MB · Visningar: 36
F

F.d. 55416

Guest

Ja, det var ett skapligt bygge, hur ser cykeln ut?
Ha det.

F

F.d. 55416

Guest

Ser ut att vara många trevliga byggen.
Själv håller jag på med en Guzzi LM som jag gör till en Caffe Racer.
Beställt en handknackad alutank från England.
Kan kanske få goda råd från dig om det skulle behövas?
Ha det.

F

F.d. 50323

Guest

Vi har en Carthago med 150 kg MC i garaget. Jag har gjort en ränna av durkaluminium, ute och inne. Jag vinschar in den med en billig elvinsch från Jula, och har spännband i husbilens skenor, och mc:ns ram. Det fungerar alldeles utmärkt!

F

F.d. 55416

Guest

Hur mycket kan du lasta i garaget på Carthagon, vad är det för modell på Carthagon?
Ha det.

Toppen