• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mc eller bil

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Ett sådant här ekipage ska antagligen ge åkarna samma komfort som en bil.

mc.jpg

Jag har kört en del mc i mina dar men skulle aldrig komma på tanken att skaffa ett sådant här fordon för exempelvis semesterresor. Himla krångel med kläder och utrustning, dåligt med plats för bagage o.s.v. Dessutom är motorcykeln så tjock så den tar nästan lika mycket plats som en bil på vägen. Synnerligen opraktiskt. Jag hade en 650 för många år sedan och den körde jag i badbyxor ibland på sommaren, parkerade på ångbåtsbryggan och hoppade i sjön. Inga krusiduller på den tiden.

Vad säger experterna som har kört/kör sådana här jättemotorcyklar? Lika bra att köra en bil i stället?!

Jappe

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Mc eller bil

Körde en BMW 1200 LT under några år. Inte riktigt lika bamsig om den på bilden, men bra nära. Fantastisk åkkomfort med farthållare, värme handtag, 6 högtalare till radion, alternativt stereo i hjälmen med kontakt till passagerare. Körde med golfbagen fastsurrad på tvären bak. Cykeln så fint balanserad att vid rak jämn väg kunde man släppa styret och svänga genom att luta lite på huvud/överkropp.Men som sagts ovan lite bökigt med sommarväder och klädsel, men vind och lukt förstärkte känslan av frihet på ett annat sätt än i bilen. Alla sätt är bra utom de tråkiga och stor mc är definitivt inte tråkigt. Men med stigande ålder måste jag säga att byta husbilen mot mc är inte aktuellt.
Ove.G

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Har också haft min BMW 1200 LT sedan 1999. Nu det blir vår ser jag fram mot härliga dagsturer här i Skåne. Nu på våren kan man uppleva naturen och dofter från naturen som man inte kan uppleva från bil. En tur på Österlen blir det varje vår när äppleträden blommar. Vilken fantastisk värd vi lever i.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi hade svärfars GoldWing ett per år, men såldes förra året,
Jag kallade den turistbuss på 2 hjul, med luftfjädring, farthållare stereo m.m.
Bättre mc finns nog inte för långturer, dock bökig i stan med sina 410kg, tur det finns backväxel :)

Annars åker jag gärna en kort tur på någon av våra H-D, medicin för min stressade själ :)

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej vi åkte Guldvinge för 15 år sedan, den kallades för bussen :) 415kg torrvikt.
Jag och min dotter på första bilden.

Bild 2 vi körde lite välgörenhet för handikappade, här i Nyköping 1999, jag längst fram, vi skulle precis ta med oss ett 10 tal barn på en åktur, väldigt givande.

Bilagor

• IMG_0499_2.jpg
    IMG_0499_2.jpg
    455,7 KB · Visningar: 3
  • IMG_1006_2.jpg
    IMG_1006_2.jpg
    272,8 KB · Visningar: 3

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Sv: Mc eller bilåra långresor

Har haft BMW K100 LT, K1100 LT och K1200 LT den senare även med ett litet släp. Har kört cirka 10 000 mil med vardera och aldrig ångrat en mil. Sålde den sista för 6 år sedan du min fru inte orkade sitta så länge på våra långresor. Köpte en husbil till oss och en veteran mc, en BMW R 100 RT -82, till mig själv.;)

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej
Som många andra, har jag kört lite mc. Älskar Aprilia och Ducati. I garaget har jag kvar ett järnspett med ångmotor( dukati st2 1997 ) samt familjeklenoden Husqvarna drömbåge 1953
Jag tillhör FMCK-gänget. Kör aldrig tyngre cyckel utan att orkar få upp den på två hjul, när du satt framhjulet i en sumphåla
Bertil

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Jag kör mer motorcykel än bil på ett år då jag till skillnad från de flesta även använder dem som bruksfordon under en stor del av året. Det brukar bli 2-2500 mil per år, ibland mer.
Hojarna är en Harley-Davidson Elektra Glide samt en Suzuki 800.
Harleyn är den som går i särklass mest och att köra de här stora hojarna beror mycket på de erfarenheter man gjort under många års långkörande, och nej det har inga som helst likheter med att köra bil.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har haft mc, flera stycken.

MC kör man.

Den Jappe började tråden med går att åka fort med bara den har
rätt förare. Skrapar i rätt bra i svängarna, såg jag som låg bakom.

Bil åker man.

/Leif

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fast visst är det mera bil än MC, och vad det beträffar bil så finns det bilar som är kul att köra och bilar som bara är transportmedel, precis samma sak med MC. :)

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Fast visst är det mera bil än MC, och vad det beträffar bil så finns det bilar som är kul att köra och bilar som bara är transportmedel, precis samma sak med MC. :)
Jag har en Kawasaki VN 2000 -04 köpte den som ny har bara kört 1400 mil.:mcride:

Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

...
MC kör man.
....
/Leif

Precis! Aktiv körning är det som gäller!
Och helst på vägar typ denna:
image.jpg

Har kört hoj sedan 16-års åldern och för varje byte blev det bara allt sportigare, senast med 180 hästar :)
0-200 under 8 sek, grym chassi och bromsar ger enorm körglädje!
Dagen efter hoppar man över till husbilen och njuter av att sakta glida fram.
Härligt med dessa kontraster!:)

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag hade en Suzuki Bandit men sålde den för några år sedan. Min man har däremot sin V-strom kvar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 1

Bordercollie

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17301
Medlemskap
2025

Vi har kört på semester med GW 1800 i några år och har hundsläp efter med packning, tält och 2 bordercollies. Nu är det husbil och tar hojen med efter på släp. Underbar maskin att köra i alla lägen. Så här ser släpet ut.
Släp6.jpg
och med MC:n
Mcochsläp.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest

Bild på min stora äventyrscykel! Likadan som i serien - se länk! Gillar man att resa (även om man inte gör det på en mc), så kolla in den serien!
https://www.youtube.com/watch?v=4-0uBcnmE2M

Bilagor

• BMW R1150GS Adventure (2).jpg
    BMW R1150GS Adventure (2).jpg
    80 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Åker ut i Europa varje år med mc, husbil och skidor på vintern, mestadels på större idrottsarrangemang, typ EM/VM fotboll, friidrott och självklart om det är OS! Använder BMW K1200LT 2005 lite optimal touringmaskin. Fast när vi åkte American Highway inklusive Inca leden via Arica och tillbaka var det en GS 1200 Adventure som jag gladeligen kunde tagit med tillbaka! Vilken allround mc! Slingrande alpvägar upp 5000m höjd, gruskörning vid Stilla havskusten, kullerstenskörning uppför vid Macchu Pichu, hålor som man kunnat bungyjumpat i (nåja..) mot Titicaca sjön till trafik kaoset i Cusco och Arequipa var som "a walk in the park" Otroligt imponerande!

F

F.d. 22215

Guest

Låter som en riktig äventyrsresa Miki, som ämnad för en BMW Adventure :)

Toppen