• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mc Donalds internet och Limoges

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Sitter nu på Mc Donalds i Chotlet på väg från Le Mont st Michel till ett krigsminnesmärke utanför
Limognes..(Oruador..?) ett tips jag f.ö fick av Gunnar o hans reseskildringar här på forumet. (visste att det fanns, men inte var..)
Efter det så tar vi vägen förbi Millau och Millau-bron. Bra tips fick jag här av bl.a av Bentor 31/1 09.
Vad jag ev. kan bidra med är att det finns många husbilsplatser, alla vi besökt gratis, på hela Normandikusten. väl skyltat i de flesta samhällen.. t.ex vid invationskusten.. Bayeux..vid kyrka St Patric Eglisie. Finns på turistkartan..Finns inte i tyska Ställplatskatalogen Besök gärna Museum med 70 m broderad tapet från 1076.... Glöm då inte var ni ställt husbilen, vi fick leta i nära 2 tim efter besök där..
Parkeringen vid Le Mont St Michel kostar 8 Euro och då kan man stanna över natten.
Vilket det flesta av oss gör.Toan i slottet öppnar kl 07. Mat och dricka bör köpas innan Le Mont st Michel, då vi bara hittade ett café som sålde bagetter.. Norm frukost i cafét kostade 23 Euro... Väldig stor vacker fransk turistmagnet...
Kör man vid Oostende finns många små vägar in mot byar mkt nära vägen, där man kan stå ngn natt, Spårvagn går sen in till Oostende..
Tipset om internet (tyvärr varierande hastighet..) på Mc Donalds fick vi av Roller-Team i Eslöv, (tyvärr just nu glömt namnen) som vi fick en trevlig pratstund med vid ett hastigt besök där, för att tacka för deras reseberättelse.. då de nästan bor grannar med en av våra söner..
Nu kan man skicka reseminnen direkt hem till Sverige..
Husbilsfolket är som vanligt snälla och hjälpsamma. alla hjälper till om det skulle visa sig knökfullt. Ett tips är att leta ställplats tidigt. (innan 20..)
Alltså.. tack för alla välfungerade tips..
Bilder till Hbk ska jag försöka lära mig ladda ner när vi kommer hem
Libom

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mc Donalds internet och Limoges

Oj, vad trevligt det låter.
Jag var där för bra många år sedan. Minns också en minnesplats en bit därifrån, med en låg mur med fasta tavlor med pilar och text som angav hur många som stupade i olika riktningar i samband med landstigningen. Där fanns också en del rostiga tanks och området i närheten var fortfarande minerat.
Önskar er en fortsatt intressant och njutbar husbilsfärd.
V-backen :)

F

F.d. 3353

Guest

MacDonalds? De vi var på tog ganska mycket betalt för att surfa? Bara i Danmark var det gratis. Var det vi som gjorde något fel?

Apropå Mont St Michel var vi också där för några veckor sedan, det finns en "ställplatscamping" 1,5 km därifrån, kostade 8.50 Euro. Som en vanlig camping, men saknade toa och dusch. Lugnt och skönt, och lätt att cykla eller gå ut till ön för att se klostret.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vår erfarenhet från Frankrike 2009 är att det finns gratis och öppet nätverk hos alla de McDonalds vi besökte. Inga problem alls - när du söker nätverk öppnas en sida i webläsaren och du loggar in på nätet.

Däremot fann vi det inte hos de tyska McDonalds vi besökte - men det kommer nog!

F

F.d. 52994

Guest

Jag har åkt runt i Spanien, Frankrike, Italien och Tyskland. I Italien och Tyskland är det Hotspot som gäller på Mc Donalds, det finns några undantag som har gratis Internet. I Spanien och Frankrike är Internet gratis, man kan stå utanför restaurangen och koppla upp sig, men dom vill naturligtvis att man köper en burgare och det tycker jag nog att man kan göra. Enl uppgift från en annan tråd så är det även gratis i Holland och Belgien.:D

F

F.d. 3353

Guest

Vi skulle nog testat lite mer, inte bara i Tyskland!

Stina/Rolle

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2025

Hur fungerar det? Räcker det med mitt mobila modem eller måste man ha några andra grejer? Jag är inte så hemma på det här.
Stina

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

En tyska berättade igår för mig att 1 timma kan man surfa fritt i MC Donalds nät i Tyskland.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du kan använda mobilen om den har wlan annars finns det förstärkare som man ansluter via USB-porten på datorn. Då kan du stå flera hundra meter från McDonalds. Annars Joikuspot i mobilen. Se länk

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Har du Wlan (trädlös anslutning) i datorn behövs ingen förstärkare för surfning hos McDonalds. Det går klockrent ändå.

Lycka till.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Men jag skall ändå vid vårt nästa besök i tyskland (som kanske blir snart...) gå till aldi och köpa ett tyskt simkort. Enda nackdelen med de är att man måste fylla på inom ett år annars förfaller det.

Für 30 Tage sind es 15 Euro

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg kjøpte hos Tchibo, ubegrenset trafikk i 30 dager 20 Euro. Som med alle kontantkort så må en fylle på litt etter en tid, ser ut til at det er 12 mnd for de tyske. Tchibo har også en variant til 10 Euro, men den har begrenset mengde overføring - mener det var 1 GB i løpet av en mnd og deretter etter forbruk, egentlig er denne varianten ikke ønsket.

Tittet på den nye hos Aldi, og den gir 5 GB i 30 dager for 15 Euro - direkte sammenlignbar med Tchibo sine 10 GB i 30 dager for 20 Euro.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Knut Tschibo år för mig så mycket annat än Internet.
Men kortet hos Aldi skall jag köpa.

ALDI-Talk

Och kommer man via Ön Fehmarn (Puttgarden) så finns ju några Aldi nära.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Du söker ledigt nätverk att ansluta till (nätverksanslutning). Välj McDonalds och när du ansluter öppnas en välkomstsite i din webläsare där du "presenterar" dig och sedan sker automatisk anslutning. Ingen PIN-kod behöver inhämtas från McDonalds personal.

Ring om du undrar över nåt!

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Det verkar som om det inte är samma inloggning på alla MC Donalds i Tyskland. När jag skulle logga in så skulle man ange ett mobiltelefonnummer. Försökte med mitt svenska men det gick inte. Talade sedan med personalen som hjälpte mig, fick använda en av personalens privat inloggning. Tydligen får du ett lösenord på sms och sedan kan man surfa gratis i en timme sedan så debiteras din mobil.

Prövade även MC Donalds i Holland, Belgien och Frankrike på en del ställen kom man in utan inloggning. Jag använde dock på flera ställen min homerun inloggning från Telia. Man kunde logga in som gäst och fick då ange vilken operatör man hade. Jag angav då telia mobitel och sedan var det bara att logga in med homerun inloggningen som jag har till mitt mobila bredband. Det är telias surfzoner som finns över hela europa.

Kenneth

F

F.d. 55337

Guest

Fungerar det lika med Tele2 bredband, är det någon som har prövat och hur gör man i så fall? Vi har prövat både i Tyskland och Holland men inte kommit underfund med hur man gör för att komma in och börja surfa.

Hälsningar Anders

Stina/Rolle

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2025

Du söker ledigt nätverk att ansluta till (nätverksanslutning). Välj McDonalds och när du ansluter öppnas en välkomstsite i din webläsare där du "presenterar" dig och sedan sker automatisk anslutning. Ingen PIN-kod behöver inhämtas från McDonalds personal.

Ring om du undrar över nåt!

Hej Gerd och Staffan! Vi är ute och åker just nu men jag hör av mig senare då vi kommer hem om jag behöver mer info.
Mvh Stina

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

En fråga till Master angånde telias Homerun, har du kollat vad det kostade för det ingår väl inte i abonnemanget att surfa i utlandet ?

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag vet ärligt talat inte om det kostar något. Jag betalar ju inget i sverige när jag ansluter till homerun. Har inte hittat något på telias hemsida där det står något om kostnad vid surf via surfzoner utomlands. Kan inte heller förstå hur de skulle debitera när jag inte har mitt modem anslutet.

I mitt fall så gällde det ju MC Donalds surfzoner och det är T-Mobile som är operatör. Det framgår tydligt att man kan surfa en timme utan kostnad och är man gäst så loggas man väl ut efter den timmen.

Surfade jag med modemet så förstår jag att det blir förskräckligt dyrt.

/Kenneth/

Toppen