• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB O309

F

F.d. 54300

Guest
Hej!

Vi bor sen 2år tillbaka på Costa del sol.
Husbussen har det kämpigt i värmen.
Förra året var vi till Sverige, vattentemperaturen steg och steg.
Någon som har förbättringstips?
I underkant av kylaren sitter en intercooler.
Kanske får sänka sen i vinkel så lågt det går.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En sådan är ju ganska gammal, har du bytt något i kylsystemet? Termostat, vattenpump, kylare kan nog eventuellt behövas nytt?!
 
F

F.d. 54300

Guest
Inget av detta är utbytt.
Bussen är från 1978, en pärla.
Fullutrustad.
Dometic AC mm
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag hade överhettningsproblem på en så gammal bil skulle jag byta allt detta tillsammans med samtliga kylslangar, för att undanröja framtida problem med kylningen. Kostar säkert några tusen, men är väl använda pengar, om man jämför med vad resultatet kan bli av att köra med för hög motortemp.
 
F

F.d. 22252

Guest
På den tiden skulle man ju spola systemet baklänges och byta kylarvätska regelbundet men det har väl heller inte blivit gjort.
Blir betydligt billigare om du får detta gjort i spanien. De måste vara vana vid dessa problem i värmen skulle lämna in den på en vettig verkstad för kontroll, är ju problem när man bor i bilen men är det en bra verkstad så fixar de det sen kan de ju byta det som behövs när de fått hem det. Tar säkert inte så lång tid vi betalar ju 3 gånger deras timpris här hemma.
 
Toppen