• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MB-chassi - om du fick välja?

F

F.d. 3353

Guest
Om du kunde välja, vad skulle du då ha för bil till husbilen?

Inbillar mig att Mercedes ska vara bättre än "alla dom andra".

/Ulla :wideeyed:
 
H

hondacrv

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Mercedes - tackar , tackar men smakar det så kostar det om jag inte tar fel fiat + 100 000:--kr i runda tal. Mitt stora problem med Fiat är att så fort det är dagg i gräset eller mer fuktighet så bara slirar hjulen och jag sitter fast. Flera gånger har jag varit tvungen att få bogserhjälp, jag kanske står på gräs och under natten börjar det regna och jag förbannar mig själv som inte stod på grus. De kamrater jag har med bakhjulsdrift på sina bilar har en helt annan framkomlighet på halt väglag. Vissa påstår däremot att Fiat har bättre komfort och bättre utrymme, jag vet inte. däremot har många berömt MB kvickare motor.
En annan fråga: kan husbilsförsäljarna och tillverkarna friskriva sig från allt ansvar om garantirepartioner på bildelen och kylskåp och liknande detaljer, enligt många hänvisas alla sådana reparationer vidare ? Är inte konsumentlagen tvingande oavsett vad man skriver i sina garantivillkor. Har själv råkat ut för sådana avböjanden från tillverkare och säljare av husbilar.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Hej Haul83!!
OM jag får välja?? beror på , varje märke har sina fördelar och nackdelar,beroende på påbyggnad.
Vi har kört WV ,Citroen,Fiat,M-B,och Fiat,Yrkesmässigt som husbilar mestadels i norra Sverige alla tider på året,från 36 grad,+ till 36 grad,- Den största besvikelsen var en M-B sprinter med automat på Nordik.Tänkte att nu har vi köpt en Riktig vinterbil enl, reklamen,men men,första vintern var en kall mardröm i huset och en M-B som trilskades med växelförare som lossade på grund av bortglömd smörjning i växelhuset en fläktremm som gick av 7 ggr,på 9000 mil, men M-Bn gick yterliggare 10000 mil absolut prickfritt. Sämre var det med bodelen som tarvade mycket omsorg för att fungera.
De övriga märkena har haft mycket hög driftsäkerhet,så Fiat håller jag på .
Mvh Bernt
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Jag vill minnas att det skiljer endast 30.000:- mellan MB och Fiat med
jämförbara motoralternativ. Då jämför vi ett MB originalchassie med
ett Fiat/Alko chassie. Ett ganska enkelt val eller...
Numer erbjuds även MB med Alkobakdel. Vad prisskillnaden är då vet jag ej,
kanske någon annan har koll.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Är inne på vår tredje Fiat ( en Eura och två Bürtsner ).
Vi kör året runt och har aldrig haft problem med att komma fram vare sig på blött gräs eller snö. :cool:
Vid närmre eftertanke :rolleyes: har jag haft problem en gång, men då hade hela bilen satt sig ner till axlarna i en mjuk gräsäng. Där hade det inte hjälpt med varken bakhjul eller 4-hjulsdrift :eek:
Med andra ord, så är vi jätte nöjda med Fiat.

Hi.Life
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25021

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Glöm inte nya Transiten. Finns både med fram, bak och snart fyrhjulsdrift till Fiat priser eller under. Har på ett par tagit en fjärdedel av husbils marknaden. Har själv en 04 Ducato 2,8 JTD Dethleffs efter att ha tröttnat på barnsjukdomarna på en en mer än dubbelt så dyr 07 Ducato 3.0 Adriatik. Det blir säkert ordning på X250n också och kan mycket väl tänka mig en sådan när den har funnits i några år. En bil är aldrig bättre än precis när den läggs ner :)
/Jari
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Har selv fiat for tredje gang, men som vinterbil er den ikke spesielt god. På snøføre ville jeg valgt bakhjulstrekk og da Mercedes foran Ford, selv om Ford ikke er noen dårlig bil.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Mercedes med Alko kommer säkert bli väldigt bra. Men när man tittar på enbart MB-chassin så verkar de ha ganska smal spårvidd på bakaxeln vilket, så tänker jag, måste märkas i bodelen både platsmässigt och vid körning och uppställning.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Tänkte precis på det här med chassi på husbil när jag åkte med swebus express i går hade gärna flyttat över husbilen på det chassit skulle vara kul å veta om de stora ivecobilarna typ
concorde eller chartago går lika gott ?!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Kan ikke svare for Concord og Carthago, men har en N+B Flair 2008 med full luftfjæring - beveger seg nesten som en buss på luft. Merker at den er noe lettere slik at tregheten i påbyget ikke hjelper til like mye som på en tung langdistansebuss. Uansett meget behaglig. For 2009 årgangen så blir samme fjæring også tilgjengelig på Hymer Liner.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Hej.
Vi hade nyligen en Burstner 710T-star -04.
Vi trodde att Merca måste vara nåt speciellt.
Den köpte vi den 20April i år. På låga växlar i stan tyckte både jag och min man (som kör lastbil till vardags) att den var svårväxlad gick hårt.
Men i högre farter så var den lättväxlad, den hade hur mycket ork och kraft som helst, stora branta backar inga problem.
Men ljudet i den var högt, vi isolerade dörrsidorna, lite mindre ljud.
Kardanstång på bilen, vilket inte hunden gillade, antagligen för mycket ljud och vibrationer i golvet för honom.
Innan den här mercan så hade vi en Chausson allegro69 -00 på Fiat chassi, den gick mycket tystare. Så nu i September bytte vi till en Kabe Travelmaster-09. Just för att den är byggd på Fiat och med vattenburet och golvvärme. Mycket pengar, men nu känns det att som 5:e husbilen på 6år så har vi hittat rätt. Ska även nu börja vintercampa.
Merca tycker vi är överreklamerad. Med alkochassit kanske den blir mycket bättre. Bakhjulsdrift är ju bra. Att det är kamkedja är ju heller ingen nackdel. Som begagnad så är ju inte priset heller så högt som på en ny, merca kostar ju bra mycket mer nytt. Men detta är bara vår erfarenhet och åsikt. Lycka till med vad ni än väljer.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Vi hade först en Hobby 750.2003
FIAT på alkochassi. Den var låg och inte vindkänslig. Väldigt fin att köra.

Andra var en helintegrerad Frankia på FIAT och även där alkochassi.
Aningen mera sidvindskänslig än Hobbyn. Naturligtvis högre och det påverkar ju.
Helintegrerad med en stor säng där fram gör att den känns aningen framtung i rondeller och tvära svängar.
Men egentligen inget problem. Man kan iallafall inte köra så att inredning och saker far huller om buller.
Helintegreringen gör att man åker som i en "turistbuss" häftigt med den stora rutan.
Alkochassiet är att likna med typ "släpvagn med två enkelaxlar" . Väldigt stadig gång och när man ligger still så behövs oftast inte stödben för den är så stadig. Detta beroende på att axlarna är en aning "stumma" i sina fjädringsegenskaper.Även den jättefin att köra.
Förbrukade båda 1,3 l per mil. Ligger på 92 kmt efter navigatorn.
Tredje och "sista" är en Carisma på 6,5 ton. Dom andra var 4,5+ ton.
Detta är mycket mera lastbil,buss både att växla känslan men att köra nästan bättre än dom föregående.
Den är byggd på ett lastbilschassi, Iveco. Blir högre och går inte in överallt.
Högre och mera sidvindskänlig. Den är ju bara 2-axlad. Hobbyn och Frankian var 3-axlade, stadigare vid stark sidvind men framhjulsdriften och boggieaxlarna gjorde att dom krävde större svängradie.
Carisman är märkbart smidigare. Vänder på en femöring är att överdriva men ganska bra ändå.
Vi har luftfjädring bak men inte fram. Fick byta till Koni stötdämpare fram som jag ställde upp till näst hårdaste dämpningen.
Är nu mycket nöjd med både fram och bakfjädring.
Har fått åkkänslan "turistbuss" och en utsikt fram som är underbar.
Man har hela lastbilsramen att utnyttja som boutrymme och på samma bredd 2,30 cm och 20 cm längre än Frankian så har man lyckats få en märkbart rymligare bil.
Ett Ivecochassi eller MBchassi är ju rejält dyrare än Fiat Dukati,Ford och dom andra som är lättare, men det är ju också att man får ut många mera mil, dom är ju dimensionerade för det.
Luftfjädringen använder vi mycket för att reglera nivån vid uppställning, har kilar men använder dom nästan aldrig.
Carisman ser hög och stor ut men när man vant sej så är den på ett sätt enklare att köra.
Fick bränsleoptimera motorn för att få ner bränsleförbrukningen och har nu fått ner förbrukningen från 1,7 till 1,5 l/mil. Fick mycket mera ork också.
hoppas att din undran har fått lite svar.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Mercedes med Alko kommer säkert bli väldigt bra. Men när man tittar på enbart MB-chassin så verkar de ha ganska smal spårvidd på bakaxeln vilket, så tänker jag, måste märkas i bodelen både platsmässigt och vid körning och uppställning.
Vad jag har förstått så har MB med Alko längre drivaxlar då bilen har en multi-link bakaxel som gör att man enkelt kan bredda spårvidden. Sen kommer väl frågan om hur länge hjullagren håller för belastningen... Varför hade gamla MB 508 och mera dubbelhjul och helt avlastade drivaxlar?
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Inget svårt val alls. När det gäller chassi till de lättare klasserna husbilar och
distributionsbilar är nog Mercedes överlägsen både Fiat Ford och Iveco.
Dagens Mercedes har exempelvis mycket mer tekniskt avancerad både
motor och automatlåda mot de övriga. När det gäller chassi till de tyngre
klasserna har jag helt andra favoriter, där räknas Mercedes bort.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

En känslig fråga för flera på detta forum (av någon inte helt lättbegriplig anledning).

Utifrån min erfarenhet, där jag haft husbilar med chassier på VW LT, Fiat, Peugeuot och tre olika MB-chassier, så törs jag efter 5000 mil med MB Sprinter 316 CDI i vart fall hävda att detta chassie med 156 Hk och automat (sprintshift) är det mest lättkörda och accelerationssnabba som jag haft. Dessutom ett utmärkt dragfordon, som hitintills aldrig slirat vid båtuppdragning, ens vid de brantaste båtuppdragningsramper. Att vändradien är betrydligt mindre än för de framhjulsdrivna bilar jag haft är också ett plus.

Min egentligen enda negativa erfarenhet är att bilen är lite känslig för sidvindar, vilket väl får skyllas på höjden 3,48 m med packlåda. Men det krävs full storm innan detta blir obehagligt.

aake07
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Hej aake07
Håller med Dej om att när det ska dras upp båtsläp vid en båtramp är bakhjulsdrift med automat oslagbart!!!Men kör man ej med släp eller på branta och snöiga vägar och med GOTT omdöme så tyckar inte jag det spelar så stor roll.Det är viktigare med en funksionell bil och pris,(M-Ben,är omotivert mycket dyrare).
Skillnader på chassi, en Fiat med orginalram Matkaja alkov 6m,lång och en M-B Sprinter Nordic 599 med alkov (6 m,) körupplevelserna på dessa två chassin ,Fiaten utan några större problem vid stark sidvind,M-Bn däremot fick alltid passas även vid lungt väder,när en turistbuss kom i 120 km för omkörning fick man tyvhålla bilen för att ej blåsa av vägen.Båda chassina försågs med Karnag luftfjädring bak ,detta gör en stor skillnad på komfort,rätt hanterad är den hel underhållsfri alltid rätt nivå på baken, M-B 20 000 mil Fiaten 13 000 mil i vårt ägo.
Min erfarenhet är att M-B orginalchassi har för smal spårvidd bak därfö blir en alkovbil väldigt instabil vid blåsväder,obs båda bilarna hade samma axelavstånd.
Så den nya M-B med Alco chassi tror jag blir en fullträff,bortsätt från priset kan man tänka.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3579

Guest
Sv: MB-chassi - om du fick välja?

Håller med dig helt och hållet. Äldre M-B det är fina grejor............
 
Toppen