• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

mb 408 för c-kort köpa o omregistrera?

F

F.d. 11720

Guest
Står begreppet att införskaffa en st mb 408 husbil. Problemet är att det krävs c-kort och jag/vi har bara b.

Ärr det dyrt om ens möjligt att typsnitt om lastbilen, och hur gör jag? Har googlat lite och hittat allt från att det räcker med däckbyte till byta av bakades och bara intyg från vägverket om att sänka totalvikten till 3500. Dvs 270 kg.

Nån som kan vägleda mig i rätt riktning.?

// Dennis

.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: mb 408 för c-kort köpa o omregistrera?

Hejsan, lite fundersam över vad som är problemet. Jag antar att den är reggad som tung lastbil nu eftersom man behöver ett C-kort.
I så fall behöver du inte ändra något på bilen, det är bara att du åker och registreringsbesiktar om bilen till P.B.2 (Personbil klass 2) som alla nya husbilar blir klassade som. Då kan bilen väga hur mycket som helst (än så länge) och får ändå framföras med B-kort om det är taget före -96. Om körkortet är taget efter -96 så måste dock bilen ner under 3500kg. Men med nervägning så handlar det inte om däck m.m. utan mest om det blir vettig lastvikt kvar.

Lycka till. JANKRO.

Toppen