• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxxfan låter som ett tröskverk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har monterat en Maxxfan takfläkt i husbilen. Allt fungerar som det ska men..... vid öppning och stängning av luckan så låter den som ett mindre tröskverk. Skall det vara så?
Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, med tanke på priset så kan man tycka att ljudet skulle indikera lite mer kvalité kanske. På samma sätt så brukar själva fläkten "vobbla" lite billigt.
Riktade upp fläkten till nästan vobbelfri. Men ljudet från luckan får man nog anse vara, som Pålle påpekar "akustisk indikering på att luckan stänger eller öppnar sig" :p.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja, med tanke på priset så kan man tycka att ljudet skulle indikera lite mer kvalité kanske. På samma sätt så brukar själva fläkten "vobbla" lite billigt.
Riktade upp fläkten till nästan vobbelfri. Men ljudet från luckan får man nog anse vara, som Pålle påpekar "akustisk indikering på att luckan stänger eller öppnar sig" :p.

M.v.h. JANKRO.
Det innebär ju att man knappast kan sätta fläkten på ”auto” och ha den igång när man sover. Har däremot inte märkt av att den vobblar.
Kjell
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Ja, dels ljudet från luckan dels programmeringen av "auto" som jag tyckte var märklig.
Men som sagt jag tycker inte jag har behov av ett "auto"- läge. Möjligtvis att använda på dagtid när man lämnar bilen.
Med tanke på att fläkten är tyst, går på 12 v och inte stängs vid regn samt har fjärrkontroll och för min del i stort sett ersätter AC, som jag tidigare prövat, är det det mitt viktigaste tillbehör.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Auto-läget, kombinerat med stora ventilationsgaller i förarhyttens dörrfönster som släpper in mängder med utomhustempererad luft, ger ett behagligt inomhusklimat om man tvingas lämna bilen några timmar mitt på dagen – speciellt om man lyckas hitta en P-plats i skuggan.

Pålle
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Auto-läget, kombinerat med stora ventilationsgaller i förarhyttens dörrfönster som släpper in mängder med utomhustempererad luft, ger ett behagligt inomhusklimat om man tvingas lämna bilen några timmar mitt på dagen – speciellt om man lyckas hitta en P-p jats i skuggan.

Pålle
Vad är det för ventilationsgaller du avser? Finns det några som är ”inbrottssäkra”?
Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns "skräddarsydda" ventilationsgaller som kläms mellan sidoruta och dörrbåge. Googla på "lüftungsgitter ducato", så kan du hitta bra bilder som visar hur det fungerar. Är lika "inbrottssäkra" som sidorutan...

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror det är svårt att hitta till helintegrerade?
Kjell

Jag skrev "förarhyttens dörrfönster" – underförstått originalförarhytten – och tipsade dessutom om att googla på "lüftungsgitter ducato".

Har dock sett liknande ventilationsgaller som man själv fick kapa och forma, och ett sådant borde kunna anpassas till en helintegrerad husbil.

Pålle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen