• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxat utrymme

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Önskan är väl att en husbil är som en damsko, liten utanpå och stor invändigt. Eftersom jag är ny på det här, har jag lagt lite tid på att kolla olika planlösningar och märkt att det slösas med resurserna, så jag mätte upp min bil.
Registrerad längd 8,15.
Invändigt, från instrumentbrädan till toan 2,95 m
Toan 1,65
Sovrum 2,33
Blir en boyta på 6,90 m

Tror att en halvintegrerad bil har svårt att komma upp i de måtten då där finns en motorhuv, som å andra sidan är bra att ha om olyckan är framme.
Skall man räkna fram ett invändigt index blir det 6,90 delat med 8,15, = 8,46.

Lite att räkna på i höstmörkret..

/Marunga

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Maxat utrymme

Det är nog ganska få bilar där måttet från förarstolens baksida till nummerplåten är olika beroende på om det är en halv- eller helintegrerad husbil byggda på identiska chassin. Ditt index torde därför bli lika på bilar med identisk husdel. Möjligen skulle den helintegrerade kunna ha andra stolar än original och påverka måtten några centimeter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Eller som Flair og Concorde på Iveco Daily, førerplassen er flyttet opp og frem ganske mange cm. 35 opp og 30 frem for Flair fra 2007, 35 frem fra 2009. Concorde Carisma med ombygget instrumentbrett 30 opp og 35 frem.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Ja, det som gör skillnaden är ju hur långt utrymmet från boytan (instrumentbrädan, eftersom de flesta framstolar är vändbara och får räknas dit) till främre nummerplåten är. Det måste ju vara klart större på en halvintegrerad bil och därför blir den inre längden i en sådan bil mindre i förhållande till den totala längden.

/Marunga

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nåja, i en alkovbil sträcker sig boutrymmet långt fram över förarhuset, vilket i en riktig vinterbil sådan jag vill ha den är avskild från och rejält isolerad från bodelen med både isolerad mellanvägg och dito dörr. Så har jag haft det i flera bilar nu och det fungerar bra även i -30* C, inget kallras. Förarhus och motor värmer man först inför start med dieselvärmaren. Även bra på sommaren eftersom det hindrar solvärmen att ta sig in i bodelen.
Jag har lagt ut bilder på mellanväggen och dörren tidigare, men gör det igen. Isolerat med 47 mm PU-skum.

RIMG0010.jpg

aake

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Visst är det så. En alkov har säkert mer utrymme om man räknar de olika nivåer. Men när jag räknade var mitt utgångsläge ståhöjd.

Jag är inte ute efter något speciellt utan försöker bara sätta mig in i materian. Och då finns mycket man kan undra över. T.ex såg jag en husbil med 6 sovplatser för över en mille, där toan låg längst bak i vagnen, vilket innebär att man måste gå igenom "föräldrasovrummet" när man skall nattpinka?! Finns säkert nån fördel, men jag kan inte se den.

/Marunga

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Nåja, i en alkovbil sträcker sig boutrymmet långt fram över förarhuset, vilket i en riktig vinterbil sådan jag vill ha den är avskild från och rejält isolerad från bodelen med både isolerad mellanvägg och dito dörr. Så har jag haft det i flera bilar nu och det fungerar bra även i -30* C, inget kallras. Förarhus och motor värmer man först inför start med dieselvärmaren. Även bra på sommaren eftersom det hindrar solvärmen att ta sig in i bodelen.
Jag har lagt ut bilder på mellanväggen och dörren tidigare, men gör det igen. Isolerat med 47 mm PU-skum.

Visa bilaga 77635

aake

Hej, vilken bil är detta bilden kommer ifrån?

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Det är Aakes bil, han som svarade på inlägget. Kolla hans husbil. Den är häftig.

/Marunga

Toppen