• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max vikt Spinter 316

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Hej Vad går det att få totalvikten höjd till på en Mercedes Sprinter 316 -05. Det jag sett är 3800kg men skulle önska lite mera. Tänkte om det går att höja lite till med luftbälgar bak. Tågvikten på bilen är 6300 kg. De flesta verkar stoppa på 5500 kg tågvikt.
Tack på förhand
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är, oftast, total axelvikt som sätter stopp för större höjning.
Har också sett 3800kg men inte högre så risken är att maximal axelbelastning är just 3800kg och då är det max.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
I registerutdraget står det 1750kg fram och 2240kg bak. Detta blir 3990 kg. Det lustiga i sammanhanget är att tågvikten enligt Mercedes är 6300kg och enligt Bustner 5500kg.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I registerutdraget står det 1750kg fram och 2240kg bak. Detta blir 3990 kg. Det lustiga i sammanhanget är att tågvikten enligt Mercedes är 6300kg och enligt Bustner 5500kg.
Tågvikten har egentligen inget med höjningen av totalvikten att göra den vikten visar bara vad bil och släp får väga.
Troligen, jag gissar, är Bustners tillåtna dragvikt lägre än chassit var som original därav skillnaden. Kan vara en förändring i chassits delar som föranleder till detta.
Tyvärr räcker det inte med att Mercedes säger att chassit tål en viss totalvikt. Du måste få intyget från Bustner.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Jag skrev till Bustner att Mercedes kunde höja totalvikten till 3800kg. Ja det kan vi med blev svaret men då minskar släpvikten till 1700kg. Ramförlängningen blir inte svagare med höjd totalvikt..... Ja det är en djungel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag forskade på en Frankia på MB 316 med låg lastvikt för några år sedan, den absolut högsta totalvikt som MB gick med på då var 3850kg, oavsett andra extraåtgärder, de hänvisar kategoriskt till deras större chassin ifall man behöver ett tyngre fordon, här gäller (som vanligt) att alltid väga innan köp, och inte gå på försäljarsnack om uppvägning m.m.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har haft en Pilot baserad på MB316, den hade också 3800 eller om det var 3850, minns inte säkert.
Vid något tillfälle började jag lyfta med domkraften under slutväxeln i bakaxeln, vilket man brukar göra på bakhjulsdrivna bilar. Men slutade ganska snabbt när jag kunde se med blotta ögat hur mycket utböjning som började uppstå på axeln. Fick lyfta ute vid hjulet i stället, en sida i taget. Så bakaxeln är nog en begränsning, kan finnas flera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vogntogvekt bestemmes i stor grad av bremsene, så om det er en 3500 kg bil med 2 tonn slepvekt = togvekt 5500 kg. Veise bilen opp med 300 kg så reduseres slepvikten med 300 til 1700 kg. Det finnes noen få spesialtilfeller med slepvekt 3500 kg hvor togvekten faktisk ikke kan oppnås da en snakker om nedregistrerte slepbiler.Har en 4500 kg Iveco Daily lastbil med 3500 kg slepvekt, men bilen er opprinnelig en 5 tonner med togvekt over 9 tonn - kan trekke tyngre henger enn 3500kg i orginal utgave og annet hengerfeste enn 50 mm kule.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Detta är inte något nytt. Redan i slutet av 1990-talet, när de nya reglerna för släpvagnsvikter började gälla. I en artikel i tidningen Motorföraren konstaterde jag bl.a.:

Men det finns också bilar där tågvikten innebär en kraftig begränsning av hur tung släpvagn du får dra. Som till exempel Ford Galaxy, där den tillåtna släpvagnsvikten (1.800 kg) bara kan utnyttjas när bilen är tom, eftersom tjänstevikten är 1.900 kg och den tillåtna tågvikten 3.700 kg.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja Pålle og bilbransjen har ikke lært ennå. Her hos oss er UTE (lokalt namn for pickup) veldig populært og brukerne har gjerne store slälpvogner - spec på biler oppgir ofte en så høy hengervekt at togvekten overskrides om drivstofftanken er full og fører er over 50 kg om hengeren er maksimal. Finner nesten ingen UTE som lovlig kan trekke en makslastet henger. Selv valgte vi å gå opp til en Iveco Daily 45 (egentlig en 50 nedregistrert til 4500 kg totalvekt) her kan vi ha 3500 kg på slep og nesten 2000 kg på planet med full tank og 3 voksne i hytta. Den mest solgte UTE Toyota HiLux har 2800 kg mellom totlavekt og vogntogvekt, men selges med 3500 kg hengervekt. Ser en på tomvekt mot totalvekt så er det knapt 1000 kg for 5 seter og last.
De andre er ikke bedre i sine specs, noen prøver til og med å gjøre det vanskelig å finne hvor skoen vil trykke.
 
Toppen