• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

max last 240kg?

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
Har tittat på en husbil som är godkänd med maxlast 240 kg men man får vara en förarare och 3 passagerare. Om man har tur och hittar 4 personer som väger 60kg st så kan man inte lasta någonting samt man undrar om man kan tanka bilen utan att ha överlast på bilen.

Är det vanligt att bilar är så underdimensionerade gällande last och kan man typa om den för högre lastvik och isåfall behöver man göra ingrepp på bilen?

/peppar

F

F.d. 29925

Guest
Sv: max last 240kg?

Tyvärr, alltför vanligt.
Finns de som har överlast redan när passageraren kliverombord.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Föraren (70 kg) ingår alltid i tjänstevikten, så det blir 3 personer som ska rymmas inom lastvikten.

F

F.d. 2621

Guest

Ett gott råd till den som köper sin första husbil är nog att inte bara lyssna till vad säljaren har sagt och lovatresp vad besiktningspapperen sägen om tjänstevikten, utan främst koncentrera sig på totalvikten. Innan fullbordat köp så bör bilen vägas på en rättvisande våg.

Den går det aldrig att slingra sig ur, vad än andra har sagt och lovat.

F

F.d. 12812

Guest

Eftersom vi är nya på det här med husbil så undrar jag varför det är så viktigt med denna vikt? Om man skulle lasta för mycket var nånstans kan det upptäckas då?

F

F.d. 2911

Guest

Eftersom vi är nya på det här med husbil så undrar jag varför det är så viktigt med denna vikt? Om man skulle lasta för mycket var nånstans kan det upptäckas då?

Poisen kör med vågar. Dyrt som fn eller så går det till åklagare om man har osis. Jag fick 4000kr i böter.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ett gott råd, lita aldrig på uppgifter om husbilars lastförmåga som förmedlas av säljare eller fabrikant, inte ens på uppgifterna i bilregistret! Dessa uppgifter är så gått som alltid felaktiga och verklig lastvikt för husbilar är nog i snitt två till trehundra kg lägre än vad uppgifterna förmedlar.

Verklig lastförmåga = skillnaden mellan bilens registrerade totalvikt minus bilens verkliga vikt (väg alltid själv före köp)! Föraren är i alla lägen själv ansvarig för att totalvikten inte överskrids, hjälper inte att utnyttja "att jag var i god tro ... " det kan bli dyrt, men ... det är inte vanligt att man både blir stoppad och vägd! Men dyrt kan det bli då och dessutom kanske försäkringsbolaget konstrar om något har hänt som kan bero på ev överlast.

F

F.d. 25020

Guest

Jag får lasta 545 kilo hade full tank vatten + diesel samt alla grejer från förra husbilen när jag körde upp på vågen i Ersnäs luleå samt att vi båda satt i h-bilen 160 kilo tillgodo totalvikt 3300 kilo. Mvh 220 Sture i Pajala:yes:

F

F.d. 12812

Guest

Men ojojoj. Det verkar ju jätteviktigt det där:confused: Vi hade ingen aning om att det var såå noga, så man kan t.o.m. åka på dyra böter. Tur att H.B.K och alla dessa kunniga medlemmar finns! Tack för det.
En till kanske dum fråga, gasol, vatten och bränsle räknas det in i tjänstevikten?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Normalt; Förare 70kg, 90% fylld gasolflaska, 90% fylld vattentank samt bilverktyg räknas in i tj-vikten - men väg bilen, det är det enda som gäller i slutänden!

Olika fabrikat trixar lite med vissa saker främst typ vatten, de väger då in bilen med endast några 10-tal liter vatten och redovisar det i bästa fall på undanskymd plats!

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej!

Det är ju totalvikten som räknas vid vägningstillfället, ta för vana att väga den när tillfälle ges ex vägverkets vågstationer eller sopstationer som ju finns i de flesta kommuner.
Då lär man sej ganska snart vad man får ta med sej.
Vår bil får lasta 400kg och har en totalvikt 3400kg,vi ligger oftast på gränsen men kan ju reglera det med vattenmängden i tankarna.

reviera

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej!

Lita inte helt på Vägverkets vågstationer. Kollade vikten på vågstationerna i Helsingborg, först södergående vände o kollade även på norrgående stationen då vägde bilen plötsligt 140 kg mera. Troligen väldigt dålig kalibrering på dessa vågar. Kanske att tänka på om farbror blå vill väga husbilen där.

Mvh Sanddammaren

:twitcy:

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

Fick svar från transportstyrelsen.

Lagen om vägtrafikdefinitioner 2 paragrafen.

Tjänstevikt för en bil,en traktor eller ett motorredskap.
Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt fullt driftfärdigt skick med den tyngsta karosseri som hör till fordonet,bränsle,smörjolja och vatten samt föraren.

Totalvikt för en bil,traktor, ett motorredskap eller en tung terrängvagn.
Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer utom föraren,den största mängd gods som fordonet är inrättat för.

F

F.d. 3297

Guest

Vi kanske ska notera att när "trafik-kungen" säger vatten så avses behövligt KYLvatten!

Annars så ska undantag noteras på besiktningsinstrumentet.
M.a.o. "liten luring". :(

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om husbilen är helfordonsgodkänd ingår bland annat färskvatten, spolvatten för toaletten (om den har separat tank) och el-kabel i vikt i körklart skick (det som tidigare kallades "tjänstevikt").

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tjänstevikt och vad som är med i den eller inte är säkert bra när man tittar efter en ny bil men det finns bara ett säkert sätt att veta statusen. Blir du stoppad av farbror blå så är det vikten på vad vågen visar och totalvikten i instrumentet som gäller. Visar vågen högre än totalvikten blir det böter. Branchen trixar och fixar för att på pappret se bra ut.
(Halvtomma vattentankar, bilar helt utan tillbehör mm) Väg den bil du tänker köpa före köpet och väg också allt som du skall ha med. Räcker totalvikten till med viss marginal
så köp bilen. Annars inte. Tänk på att du troligen kommer att köpa flera tillbehör över tiden och att det skall gå att handla under resorna så minst hundra kg marginal när allt är med skall man nog ha.:) Gärna mera, själv har jag 460 kg i marginal när allt är med och tankar och kylskåp är fulla. Jag ligger på +730 kg över tjänstevikten med all last och tbh
Bilar med ett par hundra kilo lastvikt är värdelösa i verkligheten och borde inte få säljas.
Rent bedrägeri är vad man håller på med.

Toppen