• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mattor till husbilen

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Vi har inte hittat några mattor som vi är nöjda med till vår husbil. Jag är ute efter lite hårdare material som dessutom är lätta att städa. Det finns sådana som t ex hallmattor - oftast i brunt och svart i rutmönster men inte i de smala måtten som behövs i en husbil.

Är det någon som har bra tips var vi kan hitta bra mattor till husbilen? Jag har fått ett tips till en affär i Varberg men är tacksam om det är någon mer som har några bra förslag.

Marie:yes:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Vi köpte en måttbeställd bäddmadrass från FLATMO i Kälarne. De har även klädsel, dynor och mattor. Titta in på deras hemsida. Fick leverans hem utan kostnad och det var bra kvatite. www.flatmo.se
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Hej.

Jag gjorde egna mallar och sedan valdes lämplig matta ut på mattbutik i Getinge som skar till och Fållade?? kanterna. lite bökigt men blev bra, dock inte det billigaste alternativet


Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:

kjell-owe

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hjärnarp
HBK-Nr
797
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

mattor till husbilen åk upp till getinge mattcenter och kontakta mats han har erfarenhet av husbils livet så han kan säkert plocka fram en matta som han själv använder mvh kjelle
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Hej Marie!

Annmari och jag gjorde som ovan, körde till Getinge och köpte en stuv av hög kvallite och sedan klippte vi ut mattan och brände kanterna, blev mycket bra.

Kjelle
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till husbilen

Hej!

Mitt tipps är att besöka en större mattaffär, de har otroligt mycket att välja på när det gäller heltäckningsmattor. Välj den matta ni tycker om och som passar att ha i en husbil. Skär själva till mattan i de mått ni vill ha och låt någon kanta dem. Tyvärr är det ganska dyrt att langettera mattor (ca 60-70 kronor metern) men det kan det vara värt. Själv har jag nu beställt heltäckningsmattan till vår bil, och så fort bilen är hemma igen börjar tillskärningen. Pilligt.....men jätte kul!!! :)

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 25020

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Hej jag brukar gå till de som säjler mattor nu har jag kanske en liten fördel min svåger har färgaffär han säljer även mattor så han mäter klipper och syr och vi får det som vi vill ha det.
Mvh 220 Sture i Pajala
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Tack för alla goda råd och tips - det ser ut som om det får bli en tur till Getinge mattcenter när vi har varit i Falkenberg och fukttestat bilen den 3 april. Sen vill man ju att allting ska vara klart för att bara packa in grejerna igen och ge sig iväg.

Ni som har varit i Getinge och handlat - fixar de mattorna under tiden man väntar tro?

Ha en bra husbilssäsong alla HBK:are - hoppas vi ses någonstans på vägarna eller på någon ställplats.

:yes::yes:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Lade ut tidningspapper som mallar och klippte ut och överförde till matta från affär som säljer heltäckningsmattor med bra baksida och kom tillbaka och dom langeterade allt efter jag provklippt så allt passa perfekt. Kostnad 2000:- langetering ca 12 meter hos Mattjänst Linköping. Som sagt ingen big deal som Mc Donalds säger, detta kan alla göra bilen är 7,12 636G Tandy Mc Louis
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Mattor till husbilen

Jag gjorde ungefär likadant,lämmnade in till getinge mattcenter.Kostnad 2300kr MVH Stephan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Vi har en matta som är av den typ som jag tror används på balkonger, uterum, uteplatser mm. Den finns i olika färger, alltså inte bara grön. Men se upp, det finns också olika kvalitéer. Den första vi köpte var riktigt bra. Den hade rundade pluttar på undersidan och var lite styvare än den med spetsiga pluttar som vi köpte till nuvarande bil. De spetsiga pluttarna tycks pulvrisera sig och ligger sedan som ett turkost mjöl under mattan. Lite sladdrigare är den också.

Men eftersom den bara kostade några hundralappar och var lätt att skära till efter den mall jag tillverkat i styvt papper är det inte så farligt. Kantning behövs inte heller så totalkostnaden för en snygg och tålig matta är låg (om man väljer den lite styvare med runda pluttar).
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Michael
Var köper men den matta som du beskriver? Vi har nyligen skaffat ny (begagnad) bil och har tillverkat mallar till mattor.
Rolf i Gullspång
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Du hittar dem på större byggvaruhus som Hornbach, Bauhaus m fl. Den bättre mattan köpte vi på Bahr i Lübeck, mitt emot CITTI, men den finns också i Sverige. Arne HBK 13 hade den i en mörkgrå-svart kulör som var riktigt snygg och jag tror han köpte den i Sverige. Skall kolla upp detta.
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Hej Marie!

Annmari och jag gjorde som ovan, körde till Getinge och köpte en stuv av hög kvallite och sedan klippte vi ut mattan och brände kanterna, blev mycket bra.

Kjelle


Brände ni kanterna själva eller hur går det till?
 
Senast redigerad av en moderator:
G

GunDogs

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Rolf i Gullspång

Vi var på Bauhaus i förmiddags och hittade just den matta som Michael
beskriver. Den kostar 89 kr/kvm och kan skäras till utan att behöva kantas.
Den finns i flera färger och eftersom vår klädsel huvudsakligen går i gråa
nyanser plus att vi har tre svarta hundar, så fastnade vi för en mörkgrå
variant. Verkar vara en slitstark och tålig kvalitet. Så det får bli ca åtta kvm
av den. Ska läggas i veckan.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Mattor till husbilen

Hej marie. detta är svårt, du kommer kanske ihåg vårat problem?och till slut så löste det för oss som du kanske såg sist vi träffades,vi åkte till bosses mattor i hbg och fick en otrolig hjälp med allt
med mått och drapering,vi köpte sådana matttor med små nubbar under för att mattan och golvet skulle få andas,samt att det skulle vara lättare att ta ut och skaka och piska,dom små nubbarna gör att mattan ligger still så man behöver inte klistra den i kanterna,och själva priset var inte så dyrt fast vi la ju in en heltäckningsmatta,men om jag inte är helt fel ute så vill ni bara ha några som täcker bitvis. Ta med roffe och åk dit dom gör det medans ni väntar,eller åker över i h-ör för ny proviant.

:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mattor till husbilen

Nu fick jag besked från HBK 13. De hade köpt sin matta på Färg Tema i Skövde. Den kändes som en mycket bra kvalité. Mattan kallas balkongmatta.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Mattor till husbilen

Hej!

Den matta som jag köpt är också en s.k ballkongmatta med runda pluttar under. Den är mycket lätt att arbeta med och behöver inte kantas. Jag betalade 89:-/kvm på Färg &Tapet i Växjö. Jag har också köpt anti glid matta att lägga under för att stabilisera. Funderar även på att lägga vanlig s.k foum, under mattan, sådant man använder under trägolv.Inbillar mig att det kommer att bli tystare och ge en viss isolering. Tyvärr kan jag inte börja förren om ca 2 veckor, så jag får återkomma med hur resultatet blir. Gissa om det kliar i fingrarna.....JAG VILL BÖRJA NU!!! jag har nog abstinens besvär? :eek:

Hälsningar Kerstin
 
Toppen