• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Matta i husbilen?

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Hej,
vi har just köpt husbil och funderar på att köpa heltäckningsmatta på meter och mått klippa.
Men jag funderar på kondens under mattan…
Tar ni ut mattorna under vintern när bilen är avställd? Eller inte?
På Hornbach säljs en ”ute matta” med gummi ”pluppar” på undersidan för luftcirkulation.
Vad har ni för matta i husbilen?
Tack för alla tips!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tänk på att mjukgöraren i undersidan på mattan kan regera med mjukgöraren i golvbeläggningen och förorsaka fläckar som inte går att ta bort. Resultatet: "En gång matta – alltid matta."

Pålle
 

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Tänk på att mjukgöraren i undersidan på mattan kan regera med mjukgöraren i golvbeläggningen och förorsaka fläckar som inte går att ta bort. Resultatet: "En gång matta – alltid matta."

Pålle
Tack för svaret!
Personalen på Hornbach visade oss typ en konstgräs matta med gummi ploppar under för dränering…
Är det dessa ”pluppar” som kan orsaka fläckar?
Menar du att även en vanlig heltäckninsgamatta har en mjukgöraren på undersidan?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vilka typer av matta som har vilken typ av mjukgörare, och huruvida de olika materialen reagerar med varandra, är tyvärr omöjligt att svara på utan enda sättet är att prova på något undanskymt ställe. Tyvärr kan det ta mycket lång tid innan fläckar/flammor uppstår, så det är svårt för en amatör att genomföra testet.

Det enda jag vet är att minst en husvagns-/husbilstillverkare fick åtgärda ett antal fordon där ägarna köpt orininaltillbehörsmattor.

Pålle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svaret!
Personalen på Hornbach visade oss typ en konstgräs matta med gummi ploppar under för dränering…
Är det dessa ”pluppar” som kan orsaka fläckar?
Menar du att även en vanlig heltäckninsgamatta har en mjukgöraren på undersidan?
Det finns mattor utan plastbaksida eller "pluppar", åk till Mattlandet i Sisjön, de har sådana mattor.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Vi tog en bred och kraftig trasmatta och och delade så att tre delar täckte golvet. Lätt att ta ut och skaka eller tvätta i maskin. Tycker det är mycket bättre än den tidigare heltäckningsmattan.
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Rusta, Matta Lizzette. Ingen plastbaksida, lätt att klippa i rätt storlek, finns i olika färger. Vi (och jag vet fler) som är nöjda med denna
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
IMG_0852.jpegHej
Vi har haft olika lösningar under åren. Heltäckningsmattan är ju suveränt skön, men urusel vid regn o snö. Vi har haft extramattor av olika slag, skurit till för bra passform men ack så jobbigt att komma åt i dubbelgolvet. Här är tre luckor till kölsvinet, inte lätt med en stor matta. Sedan skall det ju städas oxå, vara enkelt att få mattan ut o in. Nu har vi haft samma lösning på denna o tidigare bil. Tre lösa entrémattor från typ Dollarstore. Enkelt, billigt och bekvämt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,
vi har just köpt husbil och funderar på att köpa heltäckningsmatta på meter och mått klippa.
Men jag funderar på kondens under mattan…
Tar ni ut mattorna under vintern när bilen är avställd? Eller inte?
På Hornbach säljs en ”ute matta” med gummi ”pluppar” på undersidan för luftcirkulation.
Vad har ni för matta i husbilen?
Tack för alla tips!
Vi köpte heltäckningsmatta med nån slags tyg på undersidan, hornbach. Vi får ingen kondens under. Vid insteget har vi entré matta med gummi under för att inte blöta skor ska väta ner mattan. Köpte mörkgrå. Den färgen ser ut att hålla sig fräsch över tid.

Tror som tidigare skribenter att hel matta med gummiunderlag bör undvikas. En vanlig matta kan ev kondens andas bort
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har aldrig hört talas om kondens under golvmattor i husbil.
Är orsaken dåligt isolerat golv?
Inte jag heller, och om det skulle vara orsaken vore det väldigt konstigt, för det finns ju så många andra ytor i en husbil som ändå
är mycket sämre isolerade, som t.ex. alla rutor i förarutrymmet. Jag betraktar det nog som en skröna, eller som tyskarna skriver, panikmache.
 

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Vi köpte heltäckningsmatta med nån slags tyg på undersidan, hornbach. Vi får ingen kondens under. Vid insteget har vi entré matta med gummi under för att inte blöta skor ska väta ner mattan. Köpte mörkgrå. Den färgen ser ut att hålla sig fräsch över tid.

Tror som tidigare skribenter att hel matta med gummiunderlag bör undvikas. En vanlig matta kan ev kondens andas bort
Hur gör ni på vintern när bilen är avställd? Tar ni ut heltäckningsmattan? Eller är den kvar över vintern?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har aldrig tagit ut original heltäckningsmattorna annat än för städning.
Men kolla gärna vad som sägs i manualen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur gör ni på vintern när bilen är avställd? Tar ni ut heltäckningsmattan? Eller är den kvar över vintern?
Vi dammsuger mattan noga. Tar ut den. Dammsuger golvet och skurar noga. När golvet torkat så åker mattan in igen och får ligga på sin plats hela vintern. Har funkat fint...
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Visa bilaga 232384Hej
Vi har haft olika lösningar under åren. Heltäckningsmattan är ju suveränt skön, men urusel vid regn o snö. Vi har haft extramattor av olika slag, skurit till för bra passform men ack så jobbigt att komma åt i dubbelgolvet. Här är tre luckor till kölsvinet, inte lätt med en stor matta. Sedan skall det ju städas oxå, vara enkelt att få mattan ut o in. Nu har vi haft samma lösning på denna o tidigare bil. Tre lösa entrémattor från typ Dollarstore. Enkelt, billigt och bekvämt.
Vi har också liknande denna modell, kan lägga dom kant i kant också ,då blir det heltäckningsmatta
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Hej,
vi har just köpt husbil och funderar på att köpa heltäckningsmatta på meter och mått klippa.
Men jag funderar på kondens under mattan…
Tar ni ut mattorna under vintern när bilen är avställd? Eller inte?
På Hornbach säljs en ”ute matta” med gummi ”pluppar” på undersidan för luftcirkulation.
Vad har ni för matta i husbilen?
Tack för alla tips!
Vi har lagt in en vanlig heltäckningsmatta. Legat i 4 år. Inga problem. Har dubbelgolv.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Idag finns det även mattor/plattor som är typ 40x40 som som kan läggas överallt, lätt att byta ut en om det skulle behövas
 
Toppen