• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Marsfjällen, nyfiken på detta område..

F

F.d. 3581

Guest
Bilden från Marsfjällen på spåret såg lockande ut.
Kanske blir det en tur dit i sommar....
Men får man ställa lite (dumma?) frågor, till er som varit där :

Är det ett lämpligt område att vandra med hundar i?
Vilken tid på sommarhalvåret är bäst?
Jag är lite överkänslig för mygg o knott, och undrar hur besvärligt detta är på fjället.
Är det tillåtet att ha hundar lösa ?
Vilken väg är lämpligast att köra till Marsfjällen?
Är det långa sträckor husbilsovänlig grusväg?
Kan man stå med husbil vid fjällen o var är bäst isåfall?
En här som frågar om björnarna brukar komma o hälsa på?

Puh, många frågor, men hoppas på svar på några, för det ser lockande ut, som ett annorlunda resmål.

Mvh
Dag

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Marsfjällen, nyfiken på detta område..

Hej Dag!
Vi kan verkligen rekommendera Marsfjällsorådet. Om ni kör vildmarksvägen t ex över det vackra Stekenjokk (där ni kan stå med husbilen i underbar natur på kalfjället) och därifrån till Fatmomakke sameläger, där kan ni stå på en vildmarkscamping, mycket enkel - för ca 50:-/natt (midsommar 60:)
med el!! Utan el är det 30 eller 40:-. Därifrån kan man gå till Marsfjällskåtan bl a. Ett annat fint fjäll är Greipesfjället som ligger i samma område. Det bästa är att köpa en fjällkarta av campingägaren eller hans bror som också har en liten naturcamping. En liten promenad till Fatmomakke sameby, bara över bron är också fint. Vi har varit här sen slutet av 60-talet och bott på olika sätt, men efter att ha upptäckt husbilslivet för 7 år sedan har vi återvänt dit med husbil 4 gånger. Man kan också åka till Fatmomakke över Vilhelmina, eller till Marsliden och gå från det hållet. Vi har bara gått från Fatmomakke-hållet. Vi har inte hund själva, men kan inte påminna oss om att ha sett någon förbudsskylt om det. Om hundarna får gå lösa vet vi ej. Vi har varit och firat midsommar med en härlig blomsterprakt i fjällen, vi har varit där i juli med en annan blomning och i augusti med blåbär, hjortron och kantareller i området. Myggfrekvensen har också varierat. Ibland mycket, ibland ingenting. På kalfjället blåser det oftast och då är myggen helt borta, men när man går i björkskogen kan de vara mer besvärligt. Jag är också allergisk mot mygg och har därför på mig mygghatt med nät när jag går i dessa områden. Det är vårt favoritområde, inte packat med turister utan ibland är man tom ensam. Jag kan berätta mer om du har frågor, så hör av dig per mail eller telefon eller hur du vill.
Min man och jag vill i alla fall varmt rekommendera området.
hälsningar
Christina

F

F.d. 3753

Guest

Om någon är särskilt intresserad av Marsfjället med omgivningar kan jag rekommendera Bernhard Nords böcker. Vill minnas att serien börjar med "I Marsfjällets skugga".
Mycket spännande och bra böcker som även finns som talböcker att lyssna till medan man kör. Vi har dubbel uppsättning av böckerna ifall någon är intresserad.

F

F.d. 3581

Guest

Ingela & Kenth;

Hej, ja jag är intresserad...
Vad kostar dessa ?

Hur skall jag skicka pengarna ?

Hälsningar
Dag

F

F.d. 3753

Guest

Hundvakten!
Jag har skickat privat mail!

Toppen