• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Marocko

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Synpunkter och erfarenheter av / från oss som har varit här.

Några reflektioner efter min resa till Marocko 2020.



Det viktigaste.

Alla människor har varit mycket vänliga, trevliga och hjälpsamma. Även poliserna.

Jag har varit frisk, hela tiden.

Det bästa.

Solen och värmen. Söder om Tan-Tan hade jag 30 grader i skuggan och 39 i solen.

Klimatet är en viktig anledning till att resa hit.

Något som jag har sett här - som jag inte har sett i Europa.

Kameler, naturligtvis.

En massa åsnor. Både fria och bundna. För det mesta med stor packning på ryggen eller dragande en vagn.

Trehjuliga MC. Med ett flak i bak. Som används som små lastbilar. Eller med säten och används som taxi.

Fyraxliga grus - och -berglastbilar. Varav två framaxlar. Mycket vanligt överallt.

Hög polisnärvaro. Många fartkontroller. Många poliskontroller av lastbilars papper.

Vanligt i Agadir med en polis som hade en soldat, med kulsprutor, på varje sida om sig.

Många gamla taxibilar av märket MB 240.

Kuriosa

Polisen utanför Campingen i Agadir började tala om Henrik Larsson och Zlatan I. Efter att jag sagt att jag är ifrån Sverige.

Kläder

Inte alla unga kvinnor täcker håret.

Många äldre män har en tjock långrock med huva. Som de täcker håret med.

Jag har även sett män som har täckt ansiktet, så att endast ögonen har varit synliga.

Det trasiga jeansmodet har kommit hit. Endast ett fåtal grabbar visserligen, men ändock.

Inga kortbyxor eller kjolar har jag sett på landets innevånare.

Tider

Mycket flexibelt.

Böneutropen sker mellan 6,45 och 7,20. Mitt på dagen, 18,45 till 19,15. Samt senare.

Bröd

Har inte hittat något grovt rågbröd.

Finns ljust råg - och -grahamsbröd.

Vägar

Alla motorvägar är betalvägar och i bra skick. Finns mellan de största städerna.

Det investeras stora pengar i att bredda tvåfiliga landsvägar till fyrfiliga med mittremsa.

Många äldre smala landsvägar är i dåligt skick. Vid möte måste man ibland köra ut med högerhjulen utanför asfalten.

I många mindre orter / byar är endast huvudgatan asfalterad.

LPG

Det finns inte.

Dieselpriser

Mellan 8,17 och 9,90 DM / SEK per liter.

Fricamping

Rekommenderas inte på ensliga platser, enligt många personer som jag har talat med.

Jag har parkerat på huvudgatan i många mindre orter och byar, utan problem. Har inte fricampat ensam på / vid stränder.

Campingpriser

Mellan 65 och 150 DM / SEK inkl el. En del campingar hade olika priser för HB kortare eller längre än åtta meter.
 
C

chiva

Guest
Tack Gösta för din info, samt ett stort tack för dina underhållande reseberättelser, (börja skriv på den där boken så hoppar jag kanske på efterhand!)
När du skrev om polisen som hade 2 militärer by side så kom jag att tänka på Rumänien.
Då på Ciauceskos(felstavat) tid så gick alltid poliserna tre tillsammans. En som kunde skriva, en som kunde läsa och en stor stark som skyddade de båda intellektuella!

Svänger du inom Algarve så kanske vi ses! Chiva. (som är en sydamerikansk buss med stege baktill och sittplatser på taket)
 
Toppen