• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markissidor, safarirum, vintertält?

F

F.d. 9230

Guest
Hej på er!
På vår husbil kommer en Omnistor markis vara monterad. Det enda vi vet är att det är en som vevas in (ej rullas för hand) sitter i en behållare och att den är 4 m bred.

Vi har ju haft husvagn innan och är ju vana vid förtält och funderar på vi skall göra nu.
Lite frågor:

Hur gör ni andra, framförallt ni som har barn?
Har ni sidor till markisen och är de svåra att sätta upp? Väger de mycket?
Är safariroom samma som sidor?

Ni som vintercampar har ni tält eller kan man ha markisen då också?
Eller brukar det finnas förvaringsmöjligheter på vintercampingar så man klarar sig utan tält?

Vintern känns ju långt bort nu, men det känns som man behöver ta med det i beräkningen redan nu så man inte köper "fel" om man nu inte måste ha både och..

Tacksam för alla tips!
Ulrika

F

F.d. 4380

Guest
Sv: Markissidor, safarirum, vintertält?

Vi brukar vara ute en hel del på vintrarna och har inte funnit någon anledning att använda markisen vintertid, tror inte heller att man skall göra det, då man riskerar att få problem med snö o is i markiskassetten.

Den klarar inte heller något som helst snötryck, om ni nu hade tänkt använda markis + sidor, sk. safariroom vintertid.

Skall ni ha husbilen permanent uppställd så satsa på något liknande enl. bilden nedan,sk förgård.

forgard1.jpg

Britt o Roger

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Permanent uppställd husbil????? Då är det väl bättre med husvagn? Vitsen med husbil för min del är det flexibla boendet och rörligheten. Skulle jag ligga still blev det husvagn.

Ta inte detta som ett påhopp, jag kanske har missuppfattat.

MVH S-Å

F

F.d. 4424

Guest

Hej!
Säkert finns det lika många åsikter om markiser som det finns markiser. Vi åker vintertid och har aldrig funderat att använda markisen vintertid. Grejor som vi använder, skidor eller skridskor förvarar vi där vi transpoterade dom när de inte används. Det fordrar lite större eftertanke att planera för vinteråka då man i regel har mer utrymeskrävande kläder. En sak till att tänka på som vi har erfarit är att det är svårare att värma upp en husbil jämfört med husvagn.
Markisen använder vi mest som skydd för sol och regn. Vi har haft sidor men aldrig behövt använda dom på våra resor. Däremot har vi skaffat ett tunnare skydd som vi fäster i framkant på markisen för att skärma både vind och insyn oc sol. Om ni använder markisen vid regn tänk då på att luta framkanten så att vattnet kan rinna bort annars bildas en ficka mitt fram och ni har en krokig markisframkant som inte går in i markishuset. En markis måste också förankras mot vinden stadigt.
Hoppas ni komer att trivas lika bra som vi med husbil hälsar

KalleW

F

F.d. 9230

Guest

S-Å!
Permanent uppställd husbil????? Nej, det har vi aldrig funderat på, som du säger skulle vi såklart ha husvagn då, men inte ens då var det aktuellt för oss, vi är alldeles för rastlösa! Jag frågade bara om vintercamping, men det handlar ju om ett par dagar på samma ställe och då undrade jag om tält eller annat eftersom man kanske behöver någonstans att ha skidor, pjäxor m.m

Senast redigerad av en moderator:

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Hej

Först och främst vill jag säga att jag förstår hur det känns att räkna ner dagarna tills den nya husbilen kommer. Vi beställde vår bil efter Elmiamässan och fick den i april i år. Sista dagarna "smög vi" runt husbilshandlaren för att kolla om den möjligen kommit, och spekulerade i vilken av de nyanlända bilarna som kunde vara vår.

Hur som helst, Grattis i alla fall!

Vi har haft husvagn sedan -89, och denna sommaren blev den första med husbil. Vi åker i stort sett alltid söderut, och räknar inte med att vintercampa. De sista åren med husvagnen använde vi aldrig förtältet, utan rullade bara ut markisen, och hängde på en gavel i bakkant. För oss känns det nu som en lyx att kunna veva ut markisen på husbilen, och inte behöva vara 2-3 personer varje gång. Ännu har vi inte skaffat någon gavel men kanske gör vi det så småningom. Vi var i Italien och Frankrike i juni-juli och då använde vi markisen tillsammans med ett 6m långt, 1,20 högt, fristående vindskydd som vi köpt på postorder från HusvagnsSvensson. Det funkade väldigt bra.

Ett råd som vi fått, är att fästa stödbenen till markisen i husbilen om det blåser. Den klarar mer vind då, annars är det risk att den lyfter. Om det inte finns fästen på bilen, så är det lätt att montera sådana.

För oss som nyblivna husbilsägare, och som inte känner någon annan som har erfarenhet av husbil, är detta forum oslagbart när det gäller att lära sig hur allt funkar, och slippa att göra om samma misstag som andra redan gjort. Tack alla som delar med er !!!

Janne och Angeline

F

F.d. 273

Guest

Har nu haft husbil ett par år. Haft husvagn i mer än 30 år. Varierat husvagnslivet emellan att "dra runt" och upptäcka och en del somrar som långliggare. Provat på CC-vintercamping i Tandådalen. När vi nu har husbil kommer vi att vara lika flexibla och inte låsa oss vid husbilens rörlighet utan något år ha även den uppställd för långliggande. Fördenskull inte byta till husvagn igen utan nyttja den utrustning vi förfogar över. Vid vintercamping bedömer jag inte markis är något alternativ utan de numera allt vanligare fasta förmaken är det bästa alternativet. Blöt snö är tung !

// Alf

F

F.d. 9230

Guest

Janne och Angeline, tack för tips om vindskydd, det är också något vi funderat mycket på. Det låter som ett väldigt bra alternativ!

Måste också rikta ett stort tack till alla för alla tips, stöd, råd och hjälp som man får här!
Det är guld värt.
Ulrika

F

F.d. 9230

Guest

Tack Alf för dina tankar. Mycket tänkvärt.
Man måste ju faktiskt inte vara rörlig för att man har möjligheten, det är ju helt sant.

Det finns inte "fasta" förmak på någon camping som man kan använda när man vintercampar och bara köra intill? Det hade ju varit väldigt bra just för att förvara skidor osv i när man är några dagar.
Ulrika

F

F.d. 4380

Guest

Några fasta förmak har vi aldig sett,törs nog säga att det inte finns att hyra på någon camping tyvärr. Man får nog snällt förvara skidorna i husbilen eller i en ev. takbox, om man har ett litet garage.

Skall ni vara ute mycket vintertid, så bör ni även satsa på dubbade vinterdäck för bästa framkomlighet.
Inte kul köra fast med 3 ton husbil....

Britt O Roger

mariaolars

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
5565
Medlemskap
2025

Hej.
Vi har också haft husvagn tidigare och då varit van vid förtältet.
Vi köpte ett partytält, paraplymodell, modell lite dyrare med krafigare canvas väv, inte plastväv,
4 sidor ingick i priset på Eko-hallen, ca:1100.-,
(lite billigare än ett Safari room om man vill prova sig fram.)
Vet inte om det finns där ni bor men annars går det nog att köpa i vilken affär som helst som säljer utemöbler m.m.
Det fungerar alldelles utmärkt för oss, vi har både barn och hund :)

Lycka Till!
mvh Maria, Lars & Felicia

Senast ändrad:
F

F.d. 13337

Guest

Hej!
Vi har tre barn och lånat husbil i ca sex år, vi tycker det är perfekt att ha väggar till markisen och har saknat det dom åren vi inte haft det. Med barn stannar man ibland lite längre och med en stor familj vid regn är ett "förtält" ovärderligt. Vi barnfamiljer kan också uppskatta husbil, perfekt att barnen kan sitta och rita och titta på tv mm vid resor. Jag tror att barnfamiljer i husbilar har andra behov än par som kan göra korta stopp och ha långa körsträckor. Nu är vi äntligen ägare till en alldeles egen husbil och hela sommaren är planerad efter camping med två långa stopp på en vecka vardera och då åker safariroomet upp. Hoppas på fint väder och lite mygg då räcker markisen men annars.... Ha en skön sommar allihop!!:wub:
///Husbilsfamiljen

Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest

Vi har också skaffat ett Safari Room till vår husbil, som vi mestadels använder när vi åker ut på några dagars utflykter under för- och eftersäsong här uppe i norrland.

Ganska skönt då kvällarna fort blir kalla här uppe under dessa perioder. Kompletterar då oftast också med en kupevärmare.

F

F.d. 53086

Guest

Hej,
Jag hade turen att ärva ett "safariroom" hemmasytt utav ett partytält då mina vänner bytte till annan husbil och det krävdes endast mindre ändring för anpassning till min bil.
Det består utav 3 väggar med fönster och 2 st 25 mm aluminiumrör 2350 mm långa som delats på mitten (ca: 1175 mm/st). Hopvikt så utgör väggarna en storlek på 150 x 250 x 450 mm och väger 2,3 kg, total vikt 4,4 kg med rören och fäste för dessa i markisfästet.
Fördel är givetvis viktbesparingen på något som är bra att ha med men som oftast ej används och givetvis priset som är ca: 1/10 ( av vad orginal safariroom betingar. Givetvis är orginalet mycket stabilare och bättre, men mycket otympligare och omständligare att sätta upp.
Jag har den enklare vita duken, men den kraftigare duken är nog att föredra om man bara kan sy i den utan problem (bara lite mera vikt).
När jag såg ett orginal safariroom avsett till min bil så var det en mycket stor kartong som var tung/svår att lyfta. Detta bara sagt som ett alternativ att fundera på för intresserade.

Toppen