• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markisköp i Tyskland & frakt hem

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag har fått tag på en ny elmarkis till toppenpris i södra Tyskland och står inför ett litet problem:
Få hem den!

Butiken vill inte skeppa till Sverige men har inga problem med att jag ordnar hemtransport själv.
Är det någon som vet hur man kan ordna detta smidigt och enkelt som privatperson utan att bli helt skinnad?

Priset var f.ö. hälften mot priset här hemma. Jag räknar med att spara ca 7-8.000:-.

Tack på förhand
Roger

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Markisköp i Tyskland & frakt hem

Tack!

Jag har nu kollat med Börjes och Schenker. Det skulle kosta 4' resp 4,5' + moms :(
Det är längden (5,5m) som gör att det drar iväg.

Inom Tyskland kan butiken skicka för 260:- (!) så det lutar åt att man får ta en tripp ner till gränsen, ta in på en camping, vänta på leverans och sen handla lite öl på hemvägen..

Kanske det finns någon mer som är på gång att köpa ny markis? Det fanns fler till mycket bra pris, åsså kan vi dela på kostnaden ;)

A

Amatören

Guest

Testa Bring Express 035-102500, jag vet att dom har bilar i Tyskland men det är ju ett stort land och dom kanske inte är i närheten, sen har dom linjebilar till Stockholm ett par gånger i veckan.

Går inte bilarna förbi butiken kanske dom kunde skicka den någonstans i Tyskland för avhämtning?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan du inte kontakta någon i norra Tyskland eller ex. hör med gasolpåfyllaren Berndt Johansen i Burg om du kan få låna hans adress som mottagningsadress och passa på och fylla på gasol där också samt har du ju billiga drycker i närheten .

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kan du inte kontakta någon i norra Tyskland eller ex. hör med gasolpåfyllaren Berndt Johansen i Burg om du kan få låna hans adress som mottagningsadress och passa på och fylla på gasol där också samt har du ju billiga drycker i närheten .

Jo, en tanke var att få grejerna skickade till en camping jag tar in på. Det gick bra att beställa exakt leveransdag med speditionsfirman.
Kruxet är att det blir så dyrt med resan. Det blir svårt att komma under vad det kostar att få grejerna hemskickade med Schenker.

Jag håller på att kolla med några biltransportföretag som kör på Europa. De är ju mycket i Tyskland och en lång small kartong kan de ju lägga bredvid en bil på rampen.

Någonstans blir man ju dumsnål också och lägger ner för mycket tid och pengar på att få hem den. Men man blir ju så sugen.
En ny Omnistor på 5 meter med elmotor för under 8000:- är ju inte illa.

F

F.d. 18037

Guest

Hej Roger,

Har du redan fixat problemet?
var i södra Tyskland köpte du den?
Jag bor i närheten av Nürnberg...

Mvh
thomas

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej Thomas

Nej det är inte löst ännu. Jag fick däremot tag på en gammal kompis som har ett åkeri och han skulle undersöka saken imorgon. Markisen finns i Dortmund.

Du kanske har några bra ideer? :)

Roger

F

F.d. 18037

Guest

Hej igen,

vilka mått har paketet?

jag kör upp Husbilar till Färjan Kiel-Göteborg ganska ofta. Undrar um det skulle vara möjligt att lägga den i bodelen av husbilen.

Jag kan tyvärr inte lova någonting. Uppdragsgivaren måste också vara införstått...

Mvh
thomas

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tror att det blir en utmaning att knixa in ett paket som är dryga 5 meter långt in i en bodel... Såvida det inte är riktigt stora bilar du kör förstås. :D

Men stort tack för erbjudandet.

Med lite tur så löser det sig med min kompis åkeri. Vi blir troligen 2 som skall ha markis nu så även nödlösningen med schenker blir ju lite billigare.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Förhoppningsvis är problemet löst och min markis dyker upp här hemma idag eller imorgon. Den hämtades från butiken igår vid stängningsdags.

Jag la ut en förfrågan på www.shiply.com och www.anyvan.com om transport från Dortmund till Stockholm och fick en del svar från mindre åkerier som lever på samfrakt. Intressanta sajter om man vill frakta lite udda grejer i Europa till vettiga priser och kan vara flexibel med tiderna.

Prisförslagen jag fick varierade mellan 15.000:- och 2.800:- :rolleyes:. Uppdraget gick till en engelsman som hade både lämning och hämtning i Sverige planerad i helgen. Han plockade upp min markis igår som sagt och lämnar den i helgen.

Förutsatt att inte engelsmannen går under jorden med min markis så har jag den hemma vid dörren för ca 10.500:-. Kamas pris är 19.000:- .

Senast ändrad:
Toppen