• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markisfunderingar

F

F.d. 24718

Guest
Jag behöver massor av input från den samlade husbilseliten.
Vi har kommit fram till att Dutchy ska få en markis, men, jag har smurfat runt på nätet och kommit fram till att jag inte blev klokare för de.
Så, jag vill veta vad ni därute har och föredrar. Ska det vara med vev eller i påse? Mina funderingar äro många men svaren är få. ;)

Vi behöver ha en som är minst 350 cm lång (om nu detta har någon bäring på valet) och vi kan sätta fast den i väggen direkt, det finns gott om stabila grejor att skruva fast fästen i. :D (stommen är 30x30x3 mm vinkeljärn)

Snälla, hjälp!

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Markisfunderingar

Välkommen i den förvirrade "hur-knypplar-man-en-markis-klubben?" :confused:

Vi har ju gjort en kortlivad version som havererade av flera skäl och har lärt oss:

1. Avrinning är ett måste vid rikliga sommarregn
- en högre mittpinne framtill gör att taket lutar lagom mycket på sidorna

2. Stödpinnar ska vara lätta men bärkraftiga och helst justerbara
- inventerar lagret med båtshakar av expandermodell

Det vi är nöjda med är färgen på tyget samt att vi hittade monteringsattiraljer som är funktionella, alltså en list på bilen och sån trä-i-kant på tyget.

Kom ihåg: Experience is what you get when you don't get what you want! :wink:

/elisabeth

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

VEV!
Det är så mycket lättare att manöverera markisen.
Förvisso även en prisfråga.
Hade en "i påse" på vår sista husvagn, så jag har erfarenhet av båda sorterna.
Husbilar är väl i de allra flesta fall betydligt högre än husvagnar. då krävs det vevbara grejor om man inte är en jätte själv.
/ Olle

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ville foreslå enten en Omnistore 5000 eller en tilsvarende Fiama som kan festes på flate veggen. Med vev og støtter som kan settes mot veggen på bilen.

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Jag håller med föregåend jag föreslår en omistor 5000 i kasset jag vet dom som har satt en påse så att säga dom har fått den sönderskuren & om husbilen är hög så blir det lättare med vev:mcride:

F

F.d. 24718

Guest

Kära kamrater,
(trots att jag bara är en "intresserad" dristar jag mig till detta familjära tilltal :))

Jag tackar samtliga för framför allt en synpunkt, en markis på Dutchy kommer att sitta HÖGT!!!!!!
Och eftersom vi inte är några jättar så........... sanningen är att jag inte tänkt på detta!!!!
Ok, kassett med vev får det bli........ Nu ska här kollas annonser. Ska väl även kolla in vad nypris är. Har gjort ett försök att lägga in en köpesannons här på HBK men kom sedan på att jag inte är medlem:eek:.......så medlem först, annons sedan.

Tack för snabba svar :bock:

F

F.d. 13050

Guest

på min Winnebago hade den tidigare ägaren monterat en typ husmarkis med vev och den var säkert 7 m lång. Jag kan tänka mig att dom är billigare. Husbilsbranschen är inte kända för låga priser.

CC camp Löt i Strängnäs.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husmarkis halve prisen og minst doble vekten :spinny: Kan trenge en vindskjerm foran enden slik at den ikke bråker fullt så mye. God ide - sjekk på byggemarkedene de har ofte tilbud på standardstørrelser opp til 4 m.

F

F.d. 6530

Guest

Husmarkiser finns att köpa för c:a 1600 kr för en 3,5 meters markis på Coop Forum o Hornbach. Nilsman

F

F.d. 11293

Guest

Husmarkiser finns att köpa för c:a 1600 kr för en 3,5 meters markis på Coop Forum o Hornbach. Nilsman

Intresant, det måste väl gå att montera en sådan på husbilen, som vanligtvis monteras på en husvägg, jag har funderat på detta en längre tid.
För närvarnade har vi ingen markis, skall prova om vi verkligen behöver det, är det sol så är det gott att sitta o sola o är det regn så går vi in i bilen, sedan finns det ju partytält, det skulle också fungera.
:)

F

F.d. 15719

Guest

Om man har den där rätta listen (och listigheten) kan man montera på ett riktigt förtält och fördubbla boendeytan!! I midsomras hade vi ju ett förtält mellan chevorna som en gemensam veranda, och det blev ett riktigt partytält! :)

Den positiva erfarenheten från den korta period vi hade en fungerande markis är känslan av att ha ett privat utrymme, vi var inte lika exponerade när vi satt under tak och åt middag eller frukost. Det blir en slags revirmarkering och samtidigt en trygghetszon.

/elisabeth

F

F.d. 297

Guest

Vi föreslår att ni åker in till en husbils o husvagnsaffär och ber om hjälp. Där dom vet och kan sin sak. Vi rekomenderar en riktig omnistor 5000 som vi har på våran men som sagt det är ju en kostnadsfråga. Men våran hade en när vi köpte den. Det måste nog vara starka grejer på en husbil på tanke på vindfång när man kör. Vi har erfarenhet av makispåse på husvagn men det är väl inte så lämligt på husbil. Där det krävs stadiga saker. Men kolla på Elmia mässan nu till helgen om ni ska dit.

Mvh
Anita o Risto i Täby

F

F.d. 24718

Guest

Måste man veva in markisen innan man kör!!????:confused:

Hadde ja´nte en aaaaning om! :twitcy:

Ere de man ha veven till? Trodde att de va nåt tilbehör att slå världen me häpnad me! :D

Toppen