• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisfråga

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Visst, det kan inträffa, men sedan har vi ju det här med sannolikheten också. Vindautomatiken på våra husmarkiser har räddat dem under ca 15 år vid det här laget.

Hej igen
Jo, det kan skilja mycket beroende på var man befinner sig också, när vi är i inlandet tycker vi alltid att det är ” lungt ” och vindbyarna är i regel betydligt mildare än ute i kustbandet där vi bor. Här är vindbyar närmare 30 m/sek ganska vanliga och ibland kan de nå upp i 40-45 m/sek men det är betydligt ovanligare ( fast här är uppmätt byar på 52 m/sek).
Jag vet inte hur många gånger jag sett husvagnar och husbilar där markisen legat över taket med stödben och allt eller att de är helt söndertrasade. Antagligen är det hitresta som inte tänker på vindförhållandena och fäller ut markisen I förhållanden som det är helt ok att göra det där hemma.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
... glömde skriva att jag fattar inte att så många är så roade av dessa stödben, som sagt nästa blir utan, det ditter vindsensor i dem som drar in markisen vid 14 m/s.

Håller med, men jag utgår ifrån att man kan justera vinkeln elektroniskt också, Ibland vill man ha markisen låg för att skydda mot solen och ibland vill man ha den lite högre så man ser havet/utsikten.

Ja och ibland vill man ha den skev så att regnet rinner av lättare!

Tror du ska fundera en gång till om det verkligen är så bra med motormarkis!
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Håller med, men jag utgår ifrån att man kan justera vinkeln elektroniskt också, Ibland vill man ha markisen låg för att skydda mot solen och ibland vill man ha den lite högre så man ser havet/utsikten.

Ja och ibland vill man ha den skev så att regnet rinner av lättare!

Tror du ska fundera en gång till om det verkligen är så bra med motormarkis!
Har motormarkis men inte med vindsensor dock lär det bli det vid nästa byte.
Uppenbart har vi två läger, de som är ängsliga och sover dåligt och vi andra som litar fullt ut på tekniken och sover gott...
Som synes på testet så förefaller inte hbn ta nån större skada.

(Obs, automatiken går att koppla)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har motormarkis men inte med vindsensor dock lär det bli det vid nästa byte.
Uppenbart har vi två läger, de som är ängsliga och sover dåligt och vi andra som litar fullt ut på tekniken och sover gott...
Som synes på testet så förefaller inte hbn ta nån större skada.

(Obs, automatiken går att koppla)

Fast jag litar på vindsensorn, men klarar motormarkisen "utan stödben" av att vinkla och göra markisen skev också?
Jag trodde det var underförstått att vi diskuterade motormarkis utan stödben inkl vindsensor.

Jag tvivlar inte en sekund på att, nu skriver jag det igen: Motormarkis med vindsensor fungerar utmärkt in och ut men inte mer än så!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har motordriven Dometic Premium Markis (enl. #12 Ulf & Maerie video) som drar in sig vid "för mycket" blåst. Grejen är den att man bör ha laddat batteri till vindsensorn som sitter i ramen på markisen. Börjar markisen guppa för mycket, då drar den in sig själv. Motordivet och utan stödben är kanon om det skulle regna mitt i utomhus-matlagning (f.ex. grillning)! Allt är testat och beprövat och rekommenderas starkt till alla som saknar markis. Vill man ha markisen ute hela tiden, då finns det storm-tillsats med stödben & spännband, men det har vi aldrig ens funderat på.

Och vad är då nackdelen? Finns faktiskt bara en nackdel och det är vikten, den väger lite mer än manuella markiser.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Är det ett separat batteri för den sensorn som man måste ha koll på?
Ja, det är ett litet AAA batteri som sitter för sig själv i en plastgrej (på skenan som åker ut) och skickar signal till markisens motor. Måste vara någon typ av BlueTooth (radio) kommunikation. Lätt att byta ut, men också lätt att glömma.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Får man någon varning att batteriet är dåligt `?
Ingen varning, tyvärr, men det är lätt att byta. Skulle vi behöva nyttja markis med risk för blåst, då skakar jag på markisen och om den inte åker in då byter jag batteriet. Jag vet inte hur många olika sorters batterier vi har i reserv i husbilen, det hade varit intressant med en ny tråd som handlar bara om batterier som vi drar med oss. Man kan börja med bilnycklar, ficklampor, fjärrkontroller till TV, markis, gråvattentanks kran, brandvarnare, gasolvarnare, rakapparat(er), med bl.a. AA och AAA, fyrkantiga 9V samt runda små och stora, osv... Sedan gäller det att ladda övrig teknik som telefoner, routrar, datorer, paddor, borrmaskin och gudarna ska veta vad mer...

Mer troligt att det är samma typ av radio som fjärrkontroll av garagedörrar och liknande, 433MHz-bandet.
Men det verkar ju vara en "hål-i-huvet"-konstruktion med ett litet batteri på en markis som drivs av bodelens 12V o_O.
Jag är inte 100% säker Ingvar, det kan hända att det sitter 2 st. AAA. Kassetten är så liten och smal (ska ta bild vid ett tillfälle) med ett litet kretskort så att det knappt syns i skenan som åker ut.
 
Toppen