• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisfråga

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Hej.
En markisfråga.
Kan man ha en markis ute utan stödben, även om den är elektrisk?
Markisen ifråga svajade betänkligt i vinden och det såg ut som hela väggen skulle brytas upp.
Eller är det nåt specialkraftigt montage?
Dometric elektrisk.


IMG_20200719_144739.jpg
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Hade en sådan på vår förra husbil. Har beställt en sådan till vår nuvarande bil. Sök på Youtube PW 3800 så ser ni vad den klarar.
Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inga problem på förra bilen i alla fall!

Det beror ju helt på vilka krafter markisen har utsatts för, men en husbilsvägg är en ganska bräcklig konstruktion, och markisen i utrullat skick en enorm hävarm mot en väldigt liten infästningsyta, så krafterna kan bli enorma om man inte stöttar upp och fäster den och det kommer en ordentlig vindby.
Kan ju mycket väl vara så att markisen tål det som anges, men håller väggen, jag skulle aldrig lita på det!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024

Det här är säkert en både bra och tålig markis men att ange vindhastigheten från ett jämt flöde stämmer dåligt med verkligheten. Vinden är allt annat än jämn och värdet på Vindhastighet anges som ett medelvärde under 10 minuters tid och det är inte ovanligt att vid 22 m/sek förekommer vindbyar på upp emot 30 m/sek.
Vindhastigheten är en sak men det är kraften i vinden som orsakar skador och när vindhastigheten ökar så ökar kraften i kvadrat, så vid 28-30 m/sek är kraften i vinden mångdubbelt högre än den angivna 22 m/sek.
Så något som håller bra vid angiven styrka kanske inte alls klarar av byarna och det är dessa man måste tänka på om man ska våga ha något ute.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Oavsett om markisen ev håller för halv storm, så blir man nog less/tokig på det slammer och dunkande som blir av byig (=normal) vind. Jag skulle nog ge upp vid 10-12 m/s och ta in markisen. Eller sätta på staglinor :)

/Ingvar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Oavsett om markisen ev håller för halv storm, så blir man nog less/tokig på det slammer och dunkande som blir av byig (=normal) vind. Jag skulle nog ge upp vid 10-12 m/s och ta in markisen. Eller sätta på staglinor :)

/Ingvar

Kopierat ur inlägg # 6: " det ditter vindsensor i dem som drar in markisen vid 14 m/s. "

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ja, men titta vad som händer innan den hinner få in markisen, om det kommer en ordentlig vindby...? Det tar ju en bra stund innan den rullat in sig, om den klara det alls?
Det är ju en vindby på 14 m/s som får den att börja rulla in, så jag tror nog att den fixar det.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är ju en vindby på 14 m/s som får den att börja rulla in, så jag tror nog att den fixar det.

En vindby kommer mycket snabbt ( nästan som ett slag ). Nu är inte alla vindbyar så kraftiga men det är de som kommer då och då som ställer till problem om det är en by med mer kraft.
jag tror inte en sån här markis knappt ens hinner att börja en inrullning innan skadan redan är skedd om man har otur.
Nu har vi ingen markis på vår bil (avmonterad) men om vi hade använt markis så hade det endast skett i lätta vindar oavsett vilken det är.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
En vindby kommer mycket snabbt ( nästan som ett slag ). Nu är inte alla vindbyar så kraftiga men det är de som kommer då och då som ställer till problem om det är en by med mer kraft.
jag tror inte en sån här markis knappt ens hinner att börja en inrullning innan skadan redan är skedd om man har otur.
Nu har vi ingen markis på vår bil (avmonterad) men om vi hade använt markis så hade det endast skett i lätta vindar oavsett vilken det är.
Visst, det kan inträffa, men sedan har vi ju det här med sannolikheten också. Vindautomatiken på våra husmarkiser har räddat dem under ca 15 år vid det här laget.
 
Toppen