• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markisförankring

lasseh

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Sv: Markisförankring

Jag använder fransk träskruv 10x200 mm och skruvdragarn, sitter fast bra om inte marken är för sandig. Finns att beställa från div. nätbutiker om inte din järnhandlare har.

F

F.d. 30436

Guest

Köp en sådan skruv man har till hundar, finns överallt

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Jag använder fransk träskruv 10x200 mm och skruvdragarn, sitter fast bra om inte marken är för sandig. Finns att beställa från div. nätbutiker om inte din järnhandlare har.

Jag har funderat på något liknande. Ska köpa några att ha med i husbilen. Ska oxå testa Peggy Peg.

JOE

F

F.d. 25229

Guest

Hej fick precis väggfästen monterade till min markis på bilen. Har inte prövat dom än men såg att många hade dem nere på kontineten där det är vanligt med ställplatser på asfalt å dylikt, och då helt omöjligt att markfästa markisen. Mvh Roger.

F

F.d. 21505

Guest

Mitt första inlägg/kommentar här....
Vi använder en sk. bergskil och till det gummiklubba.
Har fungerat mycket bra för oss...
Finns på Biltema... Bergskil - Biltema

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi kör den som Marianne & Ranko postade, finns på Biltema för några kronor.
Fungerar i hård jord, testad både i Frankrike och 2 gånger i Kroatien, använd skruvmejsel el dyl för extra moment.

Peter

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Man får vara lite försiktig på platser där det kan komma en plötslig orkan som kanske är över på 5 min. Vi hade en österrikare framför oss på Krk i Kroatien. Han hade förankrat sin markis med lååånga järnspik. När tromben kom gick hela markisen åt skogen. Han hann aldrig lossa markisen och veva in den. Något liknande fast med mindre styrka hände i Perstorp och Norrtälje i somras.

Mitt tips nr 1: Fäst inte markisen hårdare än att det går att dra in på ca en minut.

Mitt tips nr 2: Fäst bara i främre bommen - inte i armarna.

F

F.d. 55256

Guest

Har sett två markishaverier i sommar i Kroatien. Den ena var ganska självklar, de hade markisen ute, utan några som helst spännband, lite åska en vindstöt så var ena armen böjd. Den andra var förankrad med ordentliga krokar i mark, grova gummistroppar allt utfört med tysk noggrannhet. Trots detta lossnade markisen under natten och bröt sönder ena sidans fäste vid takkanten. Har sett liknande tillbud tidigare, numera vevar jag ut markisen vid solsken när jag vill ha skugga. När vi lämnar bilen/samt på natten, vevar jag in den, det tar bara en tiondel av tiden som åtgår att fästa och joxa med skruvar och band. Hör till saken att vi har bara två stolar ett bord en liten dörrmatta, bordet får stå, stolarna viks ihop och stoppas under bilen. Markis, stolar, dörrmatta tar 3-4 min att ta bort/ställs fram, sen får det blåsa, regna så mycket det vill utan att man behöver oroa sig.
Ove.G

Lasse&AC

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024

Efter en resa genom Portugal/Spanien nu i höst så har jag kommit på att man använder ett antal vattendunkar a 5 liter som man återfyllt med vatten som förankring med hjälp av band i markisen

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

kan nog hålla med att 2 5-10 liters dunkar med vatten fungerar bra vid alla typer av mark

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

kan nog hålla med att 2 5-10 liters dunkar med vatten fungerar bra vid alla typer av mark

Vi stod i Kroatien förra året när vi vaknade av att det blåste som fasen ute. Vi rusade ut och Lena höll i markisen medans jag lossade spännbandet och skulle veva in markisen. Vinden var så stark att Lena lyfte från marken, men lyckades hålla emot tills jag fick in markisen.
Lena väger lite mera än 2x10kg så där hade markisen farit iväg, det är jag helt säker på.

JOE

Toppen