• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markisförankring

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Sitter och klurar lite på olika sätt att förankra markisen med spännband i marken. Har googlat på mark/jordskruv och tänkte att har man en batteridriven skruvdragare så borde man kunna gänga ned en skruv i maken med lagom grov gänga och sen förankra spännbandet i den. Dom fästen som medföljer spännbandet kan ibland vara svåra att knacka ned.
Någon som har en bra lösning med förankring med markskruv?

JOE

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Markisförankring

Nej, jag använder inga förankringar själv, men jag såg en trevlig lösning under en HB träff.
Så här ser den ut och du kan få länken till ytterligare bilder/kommentarer här:

förankringskruv.jpg

Komplettering: kolla också i zoo butiker efter "hundskruv", betydligt billigare...

Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Tack för ditt svar, men jag tror den blir svår att få ned i hårt jord. Sen blir den svår att fästa i skruvdragaren.
Jag har tänkt mig en ganska lång skruv typ franskskruv men med något grövre gänga.

JOE

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Skruven med öglan passar säkert till hållaren för ringisolatorerna till elstängsel som man sätter i skruvdragaren. En smart liten grej som jag skruvat i tusentals isolatorer med på häststängslen. Kostar under femtiolappen. Ser ut så här:
image.jpg

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Smart! Tack!
Har du provat att få ned den skruven i hård torr jord/lera utan att den vrider sönder sig om den ens går att fästa?
Själv har jag provat att få fast en jordskruv för hundkoppel. Det var omöjligt att få den att fästa i hård mark.

JOE

BosseF

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4631
Medlemskap
2025

Går också att sätta fast i karossen med en speciell förankring som alternativ till "jordning"
:wideeyed:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Den enda lösning är att aldrig lämna bilen med markisen ute man kan aldrig helt förutse väder och vind. Markishaverier har jag sett nog av, det gäller inte bara att förankra i marken, konstruktionen på markiser lämnar mycket öppet (svaga konstr men annars blir de för dyra och tunga).

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har kollat där flera gånger men hittar ingen som jag tror blir riktigt bra.

JOE

Såg sist jag var hos Kurts i Ludvika ett paket med olika markskruv i plast som gick att "gänga ner" med batterimaskin. Skruvarna var orangefärgade och olika långa med olika stigningar på gängorna. Tror att det var 12-15 skruvar, priset kring 150 kr. Kan finnas i Kamas sortiment.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har 2 forskjellige av plastskruvene, de er suverene når jorden ikke er for hård. Men ubrukelige i knallhard jord - har fått brudd på begge typer skruver, men det er i jord som bøyer 10 mm stålplugger når en bruker tung hammer.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Majzzan , var köper man skruven som du föreslår? Den verkar väldigt bra!

Det är ingen skruv jag föreslår, utan en hylsa till skruvdragare som egentligen är till för att skruva fast ringisolatorer till elstängsel. När jag såg de omgjorda hundskruvarna med ögla på toppen tänkte jag att det kanske kunde vara ett smart tillbehör för att slippa skruva ner dem i marken för hand.
Hylsan hittar man överallt där de säljer stängselmaterial för djur, t.ex Granngården, hästbutiker som Hööks mfl.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har plastutgaen av Peggy Peg, de fungerer i det meste selv om jeg klarte å ødlegge en av skruvene så er de bra - metallutgaven av skruvene har jeg ikke skaffet, men de burde tåle meget hard jord. Enkelte campingplasser har hardgjort yta som er nesten som betong :D

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Stålspik som är 15-20 cm långa och en rejäl hammare fungerar utmärkt, spiken hittade vi på Obelink. De har även bra stormlinor.

Toppen