• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markisen när det blåser

F

F.d. 7702

Guest
Hje, vi har väl alla samma problem,eller. att när det blåser riskerar vi markisen.
Fråga: har provar spånna ett bredare band över markisen, förankrat med "hundkrok", men skall man möjligen istället för att dra bandet över markisen, istället dra den under duken, över stagen?=. "det finns ju inga dumma frågor" eller?? Tacksam för tips. Min markis blåste sönder vid m idsommartid. Självrisk 5000:-
Sune

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Markisen när det blåser

Jag har en sådan spiralhundkrok och lite slappa band så om det blåser att det inte rycker i markisfästet , det finns ju även fjädrar man kan montera i bandet så kan man montera det spänt och sedan tar fjädern själva sviktningen .

F

F.d. 29841

Guest

Hej
har för mig att Husvagns Svensson har spännband med fjädrar och en kraftig
jordförankrings järn.
Har ingen katalog så jag kan inte kolla.
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Både Fiama og Thule/Omistore har stormbånd med store "plugger" stålfjærer og ca 5 cm brede bånd. Det er viktig med fjæren - skulle gjerne hatt 2. Uten fjærer jobber pluggene seg opp av jorden, med fjærer blir slagene dempet og forankringen slipper ikke så lett. Det er en fordel å la båndene belaste metaldelene direkte, har sett markiser som er revet i stykker av bånd over duken.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Markiser är som segel! Kommer det vind så vill ett segel antingen segla iväg eller flytta på något, t.ex. en segelbåt. Klarar inte markisen att flytta på en husbil om vinden ökar så börjar den uppföra sig illa! Skador på husbilen eller markisen eller t.o.m. omkringboende kan då bli följden! Markisen tycker inte den bär sig illa åt; den tycker att markishanteraren bär sig illa åt om något händer!

Jag vågar inte lämna husbilen någon längre stund om markisen är utvevad. Jag har seglat en del i mitt liv och vet att vädret kan ändra sig snabbt även om solen skiner och allt är lugnt!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 5106

Guest

Vi har ett set med 5cm breda band, riktigt saftiga fjädrar samt "hundskruvar" (även jordspätt ca 45cm långa, det är specialbyglar som passar längst upptill på Omnistor.

Sedan sitter den 49kg tunga markisen med 10st genomgående M8 (genom plåten och en plåtbalk + långa dur-alu plattor )

Går man ifrån bussen så ska naturligtvis veven finnas på plats, och inte inlåst eller gömd..
det finns ju ett fäste till vevskaftet som man bara trycker fast den i ..

Vi har setat hos "grannen" och tittat när det blåser riktigt hur fint banden med fjädrar arbetar, och utan att varit oroliga :D

Liknande detta set..

10606.jpg

F

F.d. 7702

Guest

SvenÅke, Fråga: har du spännbanden ovan duken, elelr har du spännbanden un der, direkt på armarna?
Sune

F

F.d. 7702

Guest

Jag har en sådan spiralhundkrok och lite slappa band så om det blåser att det inte rycker i markisfästet , det finns ju även fjädrar man kan montera i bandet så kan man montera det spänt och sedan tar fjädern själva sviktningen .

Fråga: har du spännbanden ovarpå markisen,eller under duken, fast i armarna?
Sune

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Till Omnistor så finns det band och fästen så att man hakar i resp stödben har funkat bra på min.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Håller med Jappe i inlägget ovan, det går så pass snabbt och enkelt att rulla in en markis så jag ser inte att det kan vara något problem.
En båtägare med omdöme förtöjer alltid för storm inför natten, då är han inte vaken/närvarande! Jag ser en parallell med markiser på husbilar, blåst, regn, etc kan ingen råda över men väl "förutse"!

Map vad som kan hända med egen och eller andras husbilar/bilar ... så gäller det att visa förutseende och omdöme. Jag är inte helt säker på att "man" i försäkringsbolagens ögon i alla lägen visar tillräckligt omdöme/förutseende om man lämnar sin bil åt "ödet" med markisen utfälld?
Alla(?) förebygger inbrott med att låsa bilen och flera liknande aktiviteter varför då inte låta markisen ingå i detta tänkande?

PoPS

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025

Det finns möjligvis inte nån snäll själ som kan visa med bilder hur ni förankrar markisen? Vi har inte lyckats komma underfund med hur man gör och har således aldrig vågat använda markisen. Vi har en Omnistor.
PoPs

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ikke bilder av dette, og bilen står i dag på asfalt. Men jeg har stor Omnistor og opp til 3 stag, normalt er de fleste levert med ett stag som kan settes inn på midten. Vår kom med 2 stag ett for hver ende av markisen, har kjøpt til et midtstag av annen modell. Stagene gjør markisen stiv, men er ikke 100% nødvendig.

Til bardunering bruker jeg et sett tilsvarende det Lasse613 har lagt inn bilde på. Pluggene slår jeg ned ca 1 m utenfor endene og ca en halvmeter foran fronten på maskisa når den er helt ute. Fjæra på ene pluggen og det lange båndet utenfor beina og over begge armene fra veggen og stramme reima godt. Pluggene skal settes ned litt på skrå men kroken pekende langs reima.

Sammen med stagene så tøler kombinasjonen mer vind enn jeg liker, det blir mye lyd fra markisa før det er noen fare.

F

F.d. 50036

Guest

Hej

Har fästen på sidan på bilen som jag sätter markisstagen i. Har alltid känts tryggt men brukar veva in när det börjar blåsa för kraftigt.

Är det någon som har erfarenheter av dessa fästen att de inte håller eller går sönder vid kraftig blåst??

Vore kul att veta. Kanske är man för trygg med dem? Mvh Torbjörn

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sett biler hvor festet er slitt ut av veggen, har selv valgt å ikke montere disse festene (lå i plastpose med i bilen med fabriksmontert markise).

F

F.d. 29925

Guest

Den enklaste varianten är nog att använda sig av hålen i bilens fälgar. En förankring från markisens knä och en från ytteränden.
(Men säkrast är nog att veva in om man räknar med hård vind.)

Toppen