• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis Thule Omni 5002

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
Hej på er!
Ett par nybörjarfrågor:
1. Markisen är i sin grundinställning låg, dvs mycket vinklad nedåt. Ska man ställa om den på något sätt så att den även utan stödben går fri från dörren?
Har letat manualer men...
Just nu för vi upp stödbenen så långt att dörren går fri, men det kanske blir fel belastning för infästningen?

2. När man står på plats med konstgräs så är det ju rätt svårt att få i tältpinnar eller andra pinnar för att hålla stödbenen förankrade ordentligt. Några tips där? Ska jag slipa de klassiska stålpinnarna så att de får spets kanske?

En sista bonusfråga. Ser folk på campingen som extraförankrar markisen med spännband och allt möjligt. Förstår att det är för att den inte ska kunna blåsa sönder. När behöver man vara extra ambitiös och vad är det bästa sättet?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har en arsenal av olika pinnar för olika underlag som grovgängade plastpinnar och 10 tums stålspik med bricka
Ha aldrig en markis oförankrad om du inte sitter under den. Ett litet moln på himmeln ger en vindstöt och härligheten ligger uppe på taket
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om markisen är mycket vinklad neråt nu kan det vara för att den fått hänga fritt utan stödben. Finns en risk att att upphängningen blivit knäckt.
Hittade denna video som 1 minut in ganska bra beskriver hur man fäller ut markisen.
Jag brukar bara veva ut markisen precis så långt så jag når att fälla ner stödbenen sen blir det 2-3 mellanutflyttningar av benen innan markisen är fullt utvevad och benen är på rätt plats.
Det gör ont i kroppen att se brytbelastningen på hela infästningen när markisen vevas ut för långt innan stödbenen kommer i.
 
Toppen