• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markis med väggar

F

F.d. 53358

Guest
Hej !

Jag har varit och skaffat mig väggar till markisen. Det var lite plock innan det var färdigt. Jag fick flytta en arm på markisen för att dörren skulle gå att öppna. Allt som allt kostede kalaset 12 000:- med 10% rabatt från Caravan Club. Nu återstår det att placera prylarna i HB.n så jag kommer åt allt utan att behöva flytta runt. Vi har en permobil till Ritva, som måste med, den och rampen måste varat lätt att komma åt, så det gäller att packa rätt.
Nu är bilen nybesiktad, ska polera och vaxa bilen samt byta olja o filter i motor och växellådan. Därefter väntar vi på värmen och har planerat en resa till Åland och lokalfärjor till Finska fastlandet. Sedan får vi se vart färden blir av.

003.JPG

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Markis med väggar

Hoppas att Ni får mycket trevligt med väggar och front. Personligen har vi samma tillbehör till vår markis men sätter inte upp det så ofta eftersom vi sällan ligger still mer än 1 dygn på samma ställe, men så är vi lite oroliga av oss vi finner sällan platser så intressanta så vi kan ligga still. Inga långliggare här alltså.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Detta är ett tillbehör som jag har mycket svårt att förstå. Det är ju mycket jobb att sätta upp. Det är ju också dyrt och skall det bli mysigt krävs ju också någon form av golv. Hur är det med risken för att allt blåser iväg eller säckar ihop vid starkt regn typ en åskskur. Jag brukar aldrig gå ifrån markisen utfälld då jag sett vad ett åskoväder kan göra med markiser. Förtält hör till långliggade husvagnar och var bra då vi tillhörde den gruppen men på en husbil ser jag inte att jag någonsin skulle sätta upp det. Långliggande med husbil förstår jag inte. Då är ju husvagn billigare och bättre.

F

F.d. 53358

Guest

Detta är ett tillbehör som jag har mycket svårt att förstå. Det är ju mycket jobb att sätta upp. Det är ju också dyrt och skall det bli mysigt krävs ju också någon form av golv. Hur är det med risken för att allt blåser iväg eller säckar ihop vid starkt regn typ en åskskur. Jag brukar aldrig gå ifrån markisen utfälld då jag sett vad ett åskoväder kan göra med markiser. Förtält hör till långliggade husvagnar och var bra då vi tillhörde den gruppen men på en husbil ser jag inte att jag någonsin skulle sätta upp det. Långliggande med husbil förstår jag inte. Då är ju husvagn billigare och bättre.
Vi åker med bilen hela sommarhalvåret. Med Ritvas sjukdom blir vi liggandes still tre till fyra dagar på varje plats, för att Ritva ska få lugn och vila. Vidare har vi med oss en permobil som vi vill skydda och denna ställer vi in i förtältet.
Det tar mindre än 30minuter att sätta upp och 20 minuter att ta ner och det tycker jag är ok. Jag har tränat i verkstaden så jag vet.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Vore perfekt när man är ute på fisketurer här i norr. Står gärna 1 vecka på samma ställe och gör kortare vandringar. Skönt att slippa regnet som gärna vill komma dom flesta dagar. Utom förra sommaren då var det soligt.
Ha det

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Har också både sidor och väggar till markisen, riktigt skönt på vår och höst med en gasol/elvärmare stående invändigt, även så för en natt. Tar riktigt som du skriver Uno 20-30 min så är allt klart och man har några timmar till utomhus i behaglig temperatur och lite mindre mygg..

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Vill man vara både snabb o lat kan man göra som jag.
Har ett snabbuppsatt tält som får plats under ena halvan av markisen el prec vid sidan om utrymmet tillåter. Det är ett utställningstält f hund. Sätts upp på ett par minuter, har både vanl väggar o myggnät. Jag är en myggmagnet så stannar jag mer än en natt o vill sitta ute o mysa trots myggen åker det upp.
Tar inte stor plats hoppackat o är hyfsat lätt.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Vi hade det på förra bilen men använde det alltför sällan. Bilen var hög och det behövdes pall eller kort stege att stå på närmast bilen (jag är ändå 188 lång). Jag tyckte att det för det mesta var för besvärligt och alltid blött när vi skulle packa ihop. För det mesta använde vi bara en kortsida mot blåsten. Vi har stormlina (ett 5cm brett spändband) med stora markpinnar när det är lite risk för blåst när vi är ifrån HB de få gånger vi står på camping. Är det stor risk för blåst så vevar vi in markisen.
Hoppas det går bra för er. Det är ju ett skönt uterum när det väl är uppsatt.

Toppen