• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Markis/Förtält

Tommy Dahlin

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
3804
Medlemskap
2025
Här har man gått och suktat efter "eget" förtält.

Så bytte vi husbil och till "min" stora glädje följde sidor till markisen Fiamma F55 PRO med.
Nu är det tydligen ett Tyskt "tält" HERTZOG inget mer namn.
Fronten var en lätt match, jag peppade gubben och sa att det här var ju lätt.
Ja ja det är inte uppe än:confused: svarade han, muntergöken.
Sen blev det stopp. Vi har faktiskt satt upp förtält tidigare så vi insåg ganska tidigt att
något fattades, men VAD. Förutom sidor och front följde 4 små u-balks-liknade fyrkantiga saker med 1 hål vardera i sidorna + 2 rektangulära u-balks-liknade saker dom med 2 hål i vardera sida??? sen var det förskruvningar till dessa inget mer.

Så finns det någon i klubben som har erfarenhet av att sätta upp sidor till markiser så vore det en välgärning om du/ni talar om vad vi måste införskaffa.

Vi har tittat på Fiammas sidor och sett att det ska var Överliggare och Click on fästen till andra tältsidor, är det det vi ska ha kanske?
Snälla hjälp.

F

F.d. 5085

Guest
Sv: Markis/Förtält

Det är alltså front och sidor av märket Herzog som bör passa till markisen Fiamma? Det låter lite knepigt. Det enklaste är nog att titta på deras hemsida.
www.herzog-freizeit.de
De har ett myller av prylar för "Reisemobil" men vill man göra det lätt för sig så kontaktar man dem med länken högst upp. Engelska bör gå bra.

Annars är front och sidor något som vi också tänker skaffa men bara under förutsättning att de går snabbt att montera. Med fasa minns vi att det tog närmare en timme att montera förtältet till den husvagn vi hade en gång!
Hoppas det lyckas för er.
Mvh

F

F.d. 55328

Guest

Förtält är jag uppväxt med, därför tänkte jag att montera sidor och front på en markis kan inte innbära någon större fara för högt blodtryck, eller behov av att lära sig nya onämnbara ord.
Dröm om min förvåning när jag efter inköp av sidor till makisen upptäcker att precis där markisens kant är och där man tydligen ska sätta upp en pinne för att sidan ska hålla sig mot husbilsväggen, exakt där hade någon förbxxxx xxxx satt ett fönser som naturligtvis sticker ut ett par cm från den övriga väggen.
Jag förslog då min sambo att jag kan bespara henne en massa jobb med fönsterputs genom att ersätta det aktuella fönstret med en masonitskiva ev målad med ett vackert motiv.
Då min sambo inte samtyckte, och dessutom påpeka att man ska tänka förs handla sedan, innebär att jag att behöver hjälp av någon kreaktiv person som kan hjälpa mig med en alternativ lösning.

I

Iveco 35

Guest

Hej. Har precis samma problem problem är till för att lösas. Borra hål i överliggaren 5cm utanför fönstret och sätt uppståndaren i detta då slipper du skava på fönstret. Mvh. Olle.

F

F.d. 55328

Guest

Det var en bra ide, jag var inne på en förlängning frå det befintliga hålet med en platta eller liknande, men var rädd att det inte skulle hålla.
Tack för hjälpen

Toppen