• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maräng, vad gör jag för fel????

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag ska göra en marängsmet som breds på en sockerkakssmet och sen gräddas ihop. Ska bli en tårta.

Jag vispade äggvitan till hårt skum, sen vände jag ner sockret och de hackade hasselnötterna, men allt bara smälte till en tunn sås på nolltid...:mad:...vad gör jag för fel???

Ludde, som är bättre på att snickra än laga tårtor...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Maräng, vad gör jag för fel????

Husker ikke 100%, men tror du må piske inn sukkeret med litt om gangen og fortsette til du kan holde bollen opp ner før du vender inn nøttene.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har lyssnat på hur Monica brukar göra:
Bara äggvitor, inte ett spår av gulan får komma med.
Rena vispar, vispa till dess du kan vända bunken upp och ner utan att smeten rör sig.
Försiktigt, med en vanlig visp, lite, lite åt gången tillsättes sockret.

Hoppas du lyckas snickra till detta :)

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Hej!

När jag gör min marängtårta så vispar jag äggvita och socker tillsammans (vilket man normalt inte gör när man gör maränger), brer på marängsmeten på sockerkakssmeten och gräddar :yes:

Lycka till!

Anso

S

StorDansk

Guest

Låter som du lyckades med själva äggvitan, om du sedan vippade i allt socker samt
nötter ska det gå åt skogen, istället ska du fortsätta vispa och hälla i sockret i en tunn
stråle. låt det ta lite tid, 1-2 minuter, nu har du färdig marän, nötterna vänder du i
försiktigt, försiktigt med en slev eller sked.
Om du är för hårdhänd slår du ju sönder alla fina bubblor som du arbetat hårt
för att åstadkomma.

Lycka till med tårtsnickrandet:)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jo men tack, felet var att jag vispade i sockret efteråt, gjorde en ny sats där jag vispade allt ihop från början och det funkade, den gick att äta till och med, tack alla,

/Ludde

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

En sak till; äggvitan ska vara rumstempererad för bästa resultat. Sockret ska som sägs i inlägget av StorDansk, strilas i under ständig vispning och tex. nötter vändes ner försiktigt i det hårda skummet för bästa resultat.

Bernt

ANJO13

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2033
Medlemskap
2025

Kan vara för Färska Ägg.

Hälsar