• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Manuell vs Automat 2,8 JTD

F

F.d. 5110

Guest
Finns det några forumläsare som har erfarenhet av Fiat 2,8 JTD, 128 hp, med automatlåda?

Hur funkar det upplevlsemässigt- bättre eller sämre än manuell?
Drar det mycket mer bränsle?
Vilket varvtal får motorn vid t.ex 110 kmh?

Ja kom med positiva och negativa omdömen så att man kan få en uppfattning...

Det finns visserligen inte så många automater om man tittar på bilar under 6m på t.ex mobile.de, men det kan ju också bero på att det är dyrt att välja till automat...

Har hittat några intressanta objekt varav något är automat. Därför vill jag ha del av andras erfarenheter.

Mvh
Lasse HBK-87

F

F.d. 209

Guest
Sv: Manuell vs Automat 2,8 JTD

Detta är inte riktigt svar på din fråga, men kanske ändå ger något. Jag har haft Fiat Ducato 2,8 JTD i två husbilar årsmodell 2001 och 2005, men manuell växellåda. Nu har jag Renault Master 2,5dCl (88 EG 120 hk) med automatlåda 6 vxl och farthållare, som jag upplever som mycket smidig och bra. Jag föredrar automatlådan i Renault Master framför den manuellt växlade lådan jag hade förut. Bränsleförbrukningen varierar mellan 0,85 - 1 l/mil beroende på hastighet. Håller jag 90 km/tim blir bränsleförbrukningen under 0,9 när jag åker Karlstad - Stockholm enligt färddatorn. Eskilstuna - Nynäshamn en förmiddag blev 0,87 l/mil. Tur och retur Malmö nu i helgen 0,93 l/mil på såväl vanlig väg som motorväg. För min del är motorn således mera bränsleekonomisk än de tidigare bilarna med JTD 2,8, som gärna ville ha ca 1,05 l/mil, vilket till stor del förklaras av motorstyrkan kan jag tänka mig. Jag hade nog väntat mig högre förbrukning med automatlåda. Nu går det inte att jämföra äpplen och päron, som de brukar säga, men jag är mycket nöjd med min automatlåda. Husbilen är 7,05 m och totalviken 3,5 ton.

En annan sak som jag tycker är mycket bra är värmen. Den som satt på passagerarsidan i Fiat Ducaton frös när det blev minusgrader ute. Det var generellt kallare på passagerarsidan än på förarsidan, vilket jag blev väldigt irriterad över, medan verkstaden förklarade att det var fullt normalt och absolut inte någon garantifråga. Nu har vi bra värme på båda sidor i Renault Master, som vi verkligen uppskattar. Blir det fler husbilar än de 6 vi nu haft lär det knappast bli Fiat Ducato igen som bas.

AEJ 432

F

F.d. 52911

Guest

Automat är att föredra i alla lägen. Man skal inte hålla på med koppling
och växelspak på lediga stunder ute med husbilen.
Ur säkerhets synpunkt skal man koncentrera på körningen,ej att ro
bilen fram med växelspaken, gammalmodigt,bör förbjudas.
Har själv kört automatare i decennier. Detta med ökad bränsleförbrukning
håller inte längre, tack vare overdrive, converter lockup, datorstyrning mm.
Dessutom om man råkar få en kopplingspedal som är tung eller dumt placerad, är det risk för ryggskott.
Automatväxlad skall köras med v.fot på bromsen och h.fot på gasen.
hälsningar
Paulkaj

F

F.d. 5110

Guest

Tack för inläggen!

Javisst, jag vet att det ur trafiksäkerhetssynpunkt är att föredra en automat..... jag har haft flera sådana personbilar förut och trivts med dem.
(Men just nu vill hustrun köra manuellt.. ) Inget agg till dig Paulkaj!!

Och sen är det ju så att om man vill ha just den bilen, i just det utförandet, med just den motorn, i en acceptabel årsmodell och dessutom med få mil på mätaren (hoppas att den inte är skruvad..) så kan det dyka upp både automater och manuella.

Därför undrade jag hur de som åker sådana FIAT:er upplever automatlådan. Är den bättre eller sämre anpassad till en husbil än den manuella lådan?

Mvh
Lasse

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Fiat Ducato har ej värme på passagerarsidan fram, vilket nog förklarar saken, Lasse!
Det finns en tråd, hur man monterar en damsugarslang från förarsidan till pass.sidan och därmed får lite värme där oxå!
Automat är drömmen! Håller helt med. Men utbudet av beg.husbil och automat är otroligt litet!
Fredrik

F

F.d. 8036

Guest

Värmen i Ducaton är fördelad efter principen att det är en bil som oftast går i distribution etc med en man i bilen.
Sen kan man ju kanske tycka att det borde husbilstillverkarna tänka på och modifiera luftutsläppen så att den delas lika fram.
Men som påpekat är det jätteenkelt att fixa till, man behöver inte ens en dammsugarslang. Bara att ta upp ett hål i slangen som kommer från motorn i mitten under panelen, riktaa mot passagerarsidan och så strypa luften (t.ex. med silvertape) åt det andra hållet. Det blev i alla fall bra i en 06 Ducato, frun har slutat klaga.

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Jag gillar ditt inlägg PAULKAJ!!!
Du skriver vad jag tänker.
Visserligen kör jag fortfarande manuellt, men letar febrilt efter en lämplig husbil med automat. Vilket inte är alldeles enkelt som bekant.
För min del är det vänster knä och höftled som börjar spöka.
Det där med att bromsa med vänstern och gasa med högern???
Har du månne kört spårvagn tidigare. Där var det praxis:D

MVH
Erling

F

F.d. 52911

Guest

Tack för dina kommentarer.
Detta med fötterna är praxis i usa.
Hälsningar
Paulkaj

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Jag har en Fiat 3,0 2011 automat som är på 5 ton 800 mil på mätaren och den är jag inte riktigt nöjd med har vid 3 tillfällen haft en doft av brända lameller första gången när jag behövde backa upp för en slänt för att komma in på min plats på en camping i Frankrike.Andra gången stod jag i kö i svag uppförsbacke med många start och stopp och tredje gången när jag stod i kö i backen upp till Elmia mässan.Jag har hört med andra som har automat och dom har inte haft några somhelst problem så det är möjligt att jag har ett måndags ex men jag har som tur är garanti på bilen .

F

F.d. 58601

Guest

Fiat Ducato har ej värme på passagerarsidan fram, vilket nog förklarar saken, Lasse!
Det finns en tråd, hur man monterar en damsugarslang från förarsidan till pass.sidan och därmed får lite värme där oxå!
Automat är drömmen! Håller helt med. Men utbudet av beg.husbil och automat är otroligt litet!
Fredrik

Det med att automat håller jag med om kör med andra automaten nu. Men värme utsläpp på passagerar sidan har funnits på alla 5 Fiat jag haft o det original från fabriken på modeller -89 - 97 - 05 - 08 -09. Har nog använt silvertejp för att öka på luftmängden till höger men alttid har det funnits utsläpp där. Konstigt om vissa bilar levereras utan kanske de är tänkta som varubil från fabriken o inte blivit beställd till husbil.

H.Leif

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Men värme utsläpp på passagerar sidan har funnits på alla 5 Fiat jag haft o det original från fabriken på modeller -89 - 97 - 05 - 08 -09.

kanske de är tänkta som varubil från fabriken o inte blivit beställd till husbil.

H.Leif

Istemmer det samme. Alle mine Fiat chassis siden min første i 2001 er levert med normal varmefordeling foran.

Forøvrig skal man om man kjøper ett gammelt 2,8 JTD chassis med Tysk "kvalitets" ZF automat, før kjøp sjekke om den elektroniske styringen av kassa er OK. Må kobles opp på diagnose utstyr for å se tilstanden. Mye feil på en spesiell Bosch elektronisk komponent her.
Delen koster 480 Euro hos Axel Augustin og jeg mener delenummer er 9948347

En annen elektronisk sak som ofte feiler på disse gamle automat kassene er en annen del.
Dette svaret kom fra en Fiat forhandler i Flensburg, via Axel Augustin: It is not very simple for this car. I asked Fiat here and they say that often the control unit for the gearshift is defekt. That part cost about 1900,00€.

Men husk at dette er de gamle ZF automatene på 2,8 JTD...... Og har ikke noe med dagens modeller (250 chassis) å gjøre...

Senast ändrad:
F

F.d. 53086

Guest

Hej,
Som jag uppfattar konstruktionen på den "automatlådan" så skall man inte hålla bilen stilla i ett motlut med hjälp att ökat gaspådrag, då skadas lamellerna vad jag förstår.
Så om Du med andra ord håller bilen stilla med hjälp utav hand/fotbroms och vid förflyttning ger bestämt gaspådrag så tror jag att Ditt problem försvinner.
Kör alltså inte riktigt på samma vis som med en konventionell automatlåda.
Mvh/Janne

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej,
Som jag uppfattar konstruktionen på den "automatlådan" så skall man inte hålla bilen stilla i ett motlut med hjälp att ökat gaspådrag, då skadas lamellerna vad jag förstår.
Så om Du med andra ord håller bilen stilla med hjälp utav hand/fotbroms och vid förflyttning ger bestämt gaspådrag så tror jag att Ditt problem försvinner.
Kör alltså inte riktigt på samma vis som med en konventionell automatlåda.
Mvh/Janne

Hej Janne

Det du skriver är ungefär som jag kör bilen jag upplever det nog mer som att bilen i sig själv är för tung för automatlådan men som jag skrev jag kan ha fått ett måndags ex.

Mvh

Claes

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Janne

Det du skriver är ungefär som jag kör bilen jag upplever det nog mer som att bilen i sig själv är för tung för automatlådan men som jag skrev jag kan ha fått ett måndags ex.

Mvh

Claes
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej. Du har ju en robotväxlad manuell låda i din bil, om det luktar bränd koppling allt för ofta om den även om man inte håller den för länge i backar m.m. så kanske något behöver justeras, det är möjligt att den slirar på kopplingen mer än nödvändigt, för kopplingen i sig själv skall klara bilens vikt utan problem.

LasseF i den äldre bilen som du frågar om sitter det förmodligen en "riktig" EZ-automatlåda och det finns troligen inte många husbilar alls i Sverige som har den lådan. Det var någon för kanske ett år sedan som undrade om oljebyte i en sådan automatlåda, och svaren blev få den gången också.

M.v.h. JANKRO.

clase

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1608
Medlemskap
2025

Hej claes/mia!
Hur fungerar en robbotstyrd automatlåda vid omkörningar, kan ni bruka typ "kick down" eller segar den sig fram?
Kan man växla aktivt själv?
Andra skillnader mot en "vanlig"?
Hälsningar clase

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag har en Fiat 3,0 2011 automat som är på 5 ton 800 mil på mätaren och den är jag inte riktigt nöjd med har vid 3 tillfällen haft en doft av brända lameller första gången när jag behövde backa upp för en slänt för att komma in på min plats på en camping i Frankrike.Andra gången stod jag i kö i svag uppförsbacke med många start och stopp och tredje gången när jag stod i kö i backen upp till Elmia mässan.Jag har hört med andra som har automat och dom har inte haft några somhelst problem så det är möjligt att jag har ett måndags ex men jag har som tur är garanti på bilen .

ESP kan hjälpa!

ESP blir obligatoriskt på nya bilar from 2014.
Fiat rekommenderar ESP+Traction Plus gå in på FIATCAMPER för mer info
ESP+Traction Plus innehåller bla:
  • ASR (Anti Slip Regulation - som hjälper dig att motverka slirning vid uppstart)
  • Hill holder (som underlättar starter i uppförsbacke)
/Bosse

Toppen