JANKRO
HBK Hedersmedlem
Hej, nja jag vet inte så mycket om dem som om de äldre, men lite riktig inside info och även rätt allmän kännedom som går att läsa ger väl en del seriös info.
Till att börja med så är det första lådan där alla växlar ligger helt inne i samma utrymme. (Svaga femman låg ju lite utanför på de tidigare och gick rätt enkelt att komma åt, t. o. m. med lådan kvar i bilen,)
Motor och låda sitter ju på tvären som tidigare, och troligen för att få in alla växlar i lådan utan att den blir besvärligt lång så är det lite mer grejer i den. Det sitter tre axlar i lådan, en ingående och två utgående för att fördela kugghjulen lite mer.
Att det klagas/klagades på backens lite höga utväxling verkade vara när jag tittade in i en låda att backväxelns ena lilla drev var fräst direkt i axeln och kunde i princip inte göras mindre för då lägre utväxling (min teori).
Men de är nog bra och funkar säkert normalt bra, men när bilen har boggi och kan väl som värst väga uppåt 5,5.ton ?? tror jag, så är det ju rätt mycket att släpa på både på sexan om uppförsbacken är lång och seg, och även när man backar om utväxlingen känns för hög.
När/om sexans växel går sönder så är det alltså inne i lådan och det verkar som själva huset också kan få skador så det blir skrot av hela lådan. Inget går att fixa på plats så troligen gäller utbyteslåda i alla lägen.
Man skall nog om, i alla fall ju tyngre bilen är tycka att sexan är en bra överväxel i planflykt på vägen men nerväxling bör ske om det går trögt även om motorn orkar. Om man sparar tre droppar diesel i backen men knäcker lådan så är det ingen vidare vinst i längden.
Det verkar nog också som att de med robotlådan inte knäcker sexan för de växlar ner i god tid... Vilket många ägare klagade på i början för den växlade ner och man fick då gasa på onödigt mycket tyckte en del.
Ungefär så tror jag och hoppas det stämmer skapligt .
Som tillägg så träffade jag för rätt länge sedan på den kortare varianten av booggibil. Snygga fälgar och Brembobromsar på alla sex hjulen.
Avgasrör som ett stuprör, omprogrammerad dator och jätteturbo. Där gällde det nog att inte fresta sexan i onödan, fast motorn ändå orkade.
(Det var lite av ägarens hobby att sätta fart på bilar är väl bäst att tillägga, om någon undrar varför.)
M.v.h. JANKRO.
Till att börja med så är det första lådan där alla växlar ligger helt inne i samma utrymme. (Svaga femman låg ju lite utanför på de tidigare och gick rätt enkelt att komma åt, t. o. m. med lådan kvar i bilen,)
Motor och låda sitter ju på tvären som tidigare, och troligen för att få in alla växlar i lådan utan att den blir besvärligt lång så är det lite mer grejer i den. Det sitter tre axlar i lådan, en ingående och två utgående för att fördela kugghjulen lite mer.
Att det klagas/klagades på backens lite höga utväxling verkade vara när jag tittade in i en låda att backväxelns ena lilla drev var fräst direkt i axeln och kunde i princip inte göras mindre för då lägre utväxling (min teori).
Men de är nog bra och funkar säkert normalt bra, men när bilen har boggi och kan väl som värst väga uppåt 5,5.ton ?? tror jag, så är det ju rätt mycket att släpa på både på sexan om uppförsbacken är lång och seg, och även när man backar om utväxlingen känns för hög.
När/om sexans växel går sönder så är det alltså inne i lådan och det verkar som själva huset också kan få skador så det blir skrot av hela lådan. Inget går att fixa på plats så troligen gäller utbyteslåda i alla lägen.
Man skall nog om, i alla fall ju tyngre bilen är tycka att sexan är en bra överväxel i planflykt på vägen men nerväxling bör ske om det går trögt även om motorn orkar. Om man sparar tre droppar diesel i backen men knäcker lådan så är det ingen vidare vinst i längden.
Det verkar nog också som att de med robotlådan inte knäcker sexan för de växlar ner i god tid... Vilket många ägare klagade på i början för den växlade ner och man fick då gasa på onödigt mycket tyckte en del.
Ungefär så tror jag och hoppas det stämmer skapligt .
Som tillägg så träffade jag för rätt länge sedan på den kortare varianten av booggibil. Snygga fälgar och Brembobromsar på alla sex hjulen.
Avgasrör som ett stuprör, omprogrammerad dator och jätteturbo. Där gällde det nog att inte fresta sexan i onödan, fast motorn ändå orkade.
(Det var lite av ägarens hobby att sätta fart på bilar är väl bäst att tillägga, om någon undrar varför.)
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: