• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Hej
Jag har försökt leta igenom detta och andra forum utan att hitta det jag söker - därför min fråga.
Finns det någon manual eller användarhandledning på SVENSKA för Fiat Ducato 2021 (eller årsmodell av senare ursprung)? De jag hittar är oftast för äldre årsmodeller. Den jag fått med är på engelska vilket jag behärskar bra men alla husbilsköpare är ju inte engelsktalande. Dessutom är det vissa uttryck och saker som även jag hade önskat en svensk förklaring på.
Fick exempelvis veta av auktoriserad verkstad veta att min nya bil ska ha första service efter 2 år eller 4500-5000 mil - en uppgift jag inte sett i manualen.

När jag ändå frågar så vill jag kolla om det finns någon svensk manual för manöverpanelen som jag har i min Karmann Davis 620; Nordelettronica NE274 (det märkliga är att manualen på engelska som jag har gäller NE334 men sökning på nätet visar att min har samma utseende som NE274). Den är inte så svår att förstå sig på men det är irriterande att den visar en innetemperatur på 28° när det via annan termometer visar en mer rättvisande temp på kanske 22-23°.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Bilen är helt ny. Den manual som följde med både för ”grundbilen” Ducato och själva husbilen Karmann var på engelska. Då ska det alltså finnas svensk manual, åtminstone för Ducaton. Tack för infon.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Konsumentköplagen kräver att det ska finnas svenska manualer. Annars har du rätt att häva köp. Så då blir säljaren pigg på fixa fram på svenska

Det räknas som "fel på varan". Säljaren har då rätt två åtgärdandeförsök. Om detta ej lyckas, kan man börja diskutera omleverans, prisnedsättning eller hävande.

Pålle
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Det finns absolut. Har svenska manualer både till Ducaton och bodelen (2021 Dethleffs), men övesättningarna är ofta så miserabla att jag personligen föredrar de engelska.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Bilen är helt ny. Den manual som följde med både för ”grundbilen” Ducato och själva husbilen Karmann var på engelska. Då ska det alltså finnas svensk manual, åtminstone för Ducaton. Tack för infon.
har själv en likadan och fick den på svenska efter jag sagt till ! ligger inte per automatik i bilen !
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Registrera dig och din bil på
Så kan du ladda ner manualer etc i pdf på svenska och ha i mobilen/iPaden :)

9F73E906-3C6B-4B57-A941-773F89D5FE94.jpeg
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Registrera dig och din bil på
Så kan du ladda ner manualer etc i pdf på svenska och ha i mobilen/iPaden :)

Visa bilaga 213610
Tack för tipset. Är nu regad och har manualen i telefonen. Nu ska jag bara kolla om Karmann har svensk manual för min modell.
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Hej.
Har försökt att logga in på Hem-Fiat Sverige, men hittar inget om manualer. Eller att registrera sig som medlem.
Det var bara bilder på nya små bilar, och sökväg till ÅF.
Vad gör jag för tokigt?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er her du skal skabe en profil:


Siden kan du downloade manualer til FIAT DUCATO

Andre manualer skal du finde hos fabrikanten af produktet, eks. Dometic, truma o.s.v.
 
Toppen