• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Man tvingas köra för fort

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vår gamla Iveco är tung och får köras i Sverige max 80 på vanliga vägar och 90 på motorväg. Skulle jag vara laglydig så måste jag acceptera att ständigt ha en långtradare hängande i baken med alldeles för kort avstånd. Blir jag tvungen att tvärbromsa så blir jag påkörd bakifrån. Det är jag stupsäker på.
Man måste ligga på drygt 100 för att slippa påhänget.

Blir det hastighetsbegränsning, 70, 50 eller 30, så har man genast sällskap igen. De kör dessutom utmanande och går ut mot mitten då och då för att visa att man är i vägen.

Deras körsätt gör vistelsen på vägarna mindre trevlig.

:(

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Man tvingas köra för fort

Jo, det känner vi igen. Men dom kör ju vårt bröd för sitt bröd :confused: sägs det ju men det ursäktar inte buskörning, anser jag.

Lastb.jpg

Kul med en provokationstråd så här på fredagseftermiddagen! :D

Jappe

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Eftersom det är lag på färdskrivare i Sverige så kanske det är utländska förare som kör så. Minns inte att jag har känt den här irritationen nere på kontinenten.
:cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hastighetsmätaren är kontrollerad och är för ovanlighetens skull ingen glädjemätare. Är det här så ovanligt att det är min hastighet som måste ifrågasättas??

Nu läser jag en gång till och ser att det är långtradarnas mätare som ifrågasättes. *Begriper inte dessutom vad hastighetsmätarna har med det här att göra.

Senast ändrad:

MisterK

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021

Alla tyngre lastbilar i Europa är utrustade med färdskrivare och hastighetsbegränsade till 90 km/tim. Sen finns det alltid några som har manipulerat sin bil så att den går fortare.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jo, det känner vi igen. Men dom kör ju vårt bröd för sitt bröd :confused: sägs det ju men det ursäktar inte buskörning, anser jag.

Visa bilaga 102679

Kul med en provokationstråd så här på fredagseftermiddagen! :D

Jappe
Men JAPPE
Inte sitter du väl och fotar medans du kör?Det måste väl vara lika farligt det.
Ha en trevlig kväll
HaDe Hasse

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jag ligger ganska ofta och kör efter lastbilarna och tycker de flesta ligger i intervallet 85-90 km/h. De blir också fler o fler som kör max 80 och det är väl de som är inkopplade på de gemensamma loggningsprogrammen som mäter bränsleåtgången och jämförs med andra.
Tur vi har några som kan transportera hem våra Kinaimporterade slit o slängprylar.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Du kör med 100km/tim Alve hur går det för dig att köra om när du hinner ikapp långtradare som kör 80-90 Själv tycker jag det är jobbigt att köra om dom på 2-1 vägar, smalt, små marginaler, korta sträckor brukar hålla 120 + för att få det överstökat så fort som möjligt.
Åke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Försöker alltid anpassa min fart efter långtradarna. Har inget behov av att köra fortare än dem. Händer nästan aldrig att jag kör om en långtradare. Möjligen i ett uppförslut med två filer. Har inte sagt att jag har något problem med lastbilarna framför mig. Det är stollarna bakom som stressar mig.

P

Peter Pettersson

Guest

Jag är nog tvärs om. Jag skulle vilja att långtr. adarna fått ligga i 100 km/t så man slipper att köra om hela tiden.Men nu har jag en 6 växlad bil som lätt ligger å slö kör i 110 km/t. Men kan förstå dom som har äldre bilar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En underlig trend som jag har sett tre gånger i år och som verkar tyda på dåliga glödlampor till lastbilar.... Kanske :rolleyes:.

Omkörd på rätt små slingriga vägar med egen hastighet av 90km+ av trailerbilar med idioter bakom ratten som satsar på vinst eller förlust vid omkörning verkar det som (och försvarstal om tider att hålla funkar inte när man håller 90km/t på en 80 väg samt tillfälligt ökar ännu mer så långtradaren kommer långt bakom, så fort man minskar hastigheten är de snart ifatt och åter uppe i rumpan och sniffar). De ligger så nära att de troligen kan räkna ekrarna på cykelhjulen bakpå för att skrämma bort framförvarande bilar från vägen, och man kan ju inte direkt tvärbromsa och svänga av när det dyker upp en lämplig avfart med en långtradare fem meter bakom bilen.
När man i alla fall har hjälpt till med de dåraktiga omkörningarna och dömt ut föraren som total idiot, i alla fall av den sista omkörningen som krängde så jag blev tvungen att svänga ut mot vägrenen för att klara mig, så händer det ofta av någon anledning att belysningen till nummerskylten bak är död och nummerskylten är så så lerig att numret inte syns på en för övrigt rätt ren trailer.
Kan det montro vara självförvållat eller ovanligt kortlivade glödlampor i kombination med olyckligt placerade lerpölar bara :mad:.
Jag är ingen större moralgubbe varken med hastigheter eller hur andra kör. Men de här dårarna är ju livsfarliga för andra trafikanter och det stör mig, och de skulle ju inte ha något körkort kvar om lagar kunde följas fullt ut.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen