• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man ska ha husvagn...

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
:music-icon:Man ska ha husvagn....:music-icon:Sant, såg min granne igår nynna på Galenskaparnas bekanta melodi, när han med lätta steg drog till banken.

Eftersom jag i högsta grad var involverad kan jag återge vad som fick vår granne att dansa på grusvägen som skiljer våra hus åt igår kväll.

I måndags berättade grannen, som just hämtat sin Kabe husvagn från vinterförvaringen, att den var för bred..... Förklaringen var att han åkte varje sommar till ett ställe i Norge för att fiska, resan dit och därifrån var ångestfylld. Orsaken var de 3 sista milen till målet, mötet 3m vägbredd med hans Kabes 2,50 bredd, tyckte han var obehaglig. Skräcken att en dag möta ett annat fordon vars chaufför fått för sig att ta samma väg, men åt andra hållet samtidigt, fanns där hela tiden.

Eftersom jag själv har en pragmatisk inställning till den typen av problem sa bara, —Sälj den då på Blocket. Grannens blick sa direkt, ”det här med datorn ä’ int min grej”. Erbjöd mig därför att ta bilder och lägga in den på Blocket. Kollade vad priserna låg på motsvarande vagn och det var allt mellan 150’ till drygt 200’ kr. Eftersom grannen köpt vagnen för 3 år sedan för 175’ enades vi om att gå ut med 180’ som begärt pris.

I onsdags var det fotografering sedan publicering av annonsen, till det facila priset av 125 kr. Efter 15 minuter kom det första budet ”bjuder 150’ kr du behöver inte städa den, hämtar den direkt”, några minuter senare nytt bud i samma anda men lite bättre, nu var budet 155’ kr en halvtimma senare ett 3:e bud som klättrat upp till 160’kr.

Nu blev jag sur, rättare sagt lite förnärmad, man skambjöd på vår grannes fina husvagn, med vit skinnklädsel! Som av en händelse kom jag då att tänka på mig själv och köpet av vår 1:a husbil för 11 år sedan. Vi hade då inte en aning om husbilar, kunde inte ens skillnaden på en helintegrerad och halvintegrerad, vi kallade dem för ”stor husbil” och ”lite mindre husbil”, alkovbilarna var i vårt vokabulär ”sån där med fläskläpp”, plåtisarna hade vi inte ens förstått var husbilar, vi trodde då fortsatt att de körde runt och distribuerade frukt och grönt.

Nåväl det var lördagskväll, Carola och jag hade avnjutet en bättre middag på den utmärkta franska restaurangen Anno Domini, då planerna inför sommaren togs upp. Idén var först att hyra en husbil, men som senare på kvällen omvandlades till att köpa en husbil.

Vi hade ett lite udda sätt att hitta passande husbil, vi utgick helt enkelt från priset, vi hittade en prisintervall som var intressant för oss. Skickade nog ut 30-40 bud den natten, enligt modellen att de som prismässigt låg i den nedre delen av prisspannet prutade jag med 30% och de i det övre spannet låg vårt bud 40% under begärt pris. De flesta svarade inte, men de flesta som svarade började med ”Du kan dra åt....” ja det var ett så otrevligt ställe så det besparar jag er från att läsa. En mycket upprörd kvinna ringde och berättade att ”att hon nog skulle se till att vi aldrig skulle få köpa en husbil”! Hennes hot fungerade inte eftersom vi nu är inne på vår 9:e husbil.

Visst blev det ett köp, fin bil, men helt fel för oss och den byttes bort redan efter vår första resa. Det är också den enda bil som vi faktiskt tjänade pengar på trots att vi åkte på en kostnad av 22.000 kr eftersom bilen hade fuktskador. Fuktskador var något som vi aldrig hade hört talas om. Sedan har det inte varit bra affärer om det är pengarna som räknas, men bra på andra sätt.

Minnena på mitt eget uppträdande för 11 år sedan fick mig att i stället för att be budgivarna dra åt...... så tackade jag för budet, men nej tack.

Nåväl, igår kväll kom det första paret för att titta på vagnen, 90 minuter senare, hade jag fyllt i uppgifterna på säljare och köpare och priset 180.000 kr på konsumentverkets köpekontrakt för husvagn och husbil, som finns för nedladdning på nätet. Pengarna överfördes, parterna signerade avtalet, köparna kopplade på husvagnen på sin bil och försvann nöjda uppför grusvägen, samtidigt som jag såg grannen med lätta steg dansande uppför samma grusväg sjungande :music-icon:Man ska husvagn:music-icon:.

Själv stegade jag över grusvägen mot hemmet, gnolande på Trio med Bumbas trevliga låt, :music-icon:Man skall leva för varandra:music-icon:....... tror att Carola fortsatt funderar på, varför jag helt plötsligt börjat sjunga käcka slagdängor, hon kan ju inte veta att jag helt enkelt är avundsjuk på grannen.

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen