• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Man får skämmas för Solna Kommuns parkeringsregel

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Det är ganska lätt att få fram en ungefärlig bruttovikt då man vet vad man har för tjänstevikt och beroende på vilken typ av bil man kör schakt eller distribution så har man fraktsedlar eller vågsedel att utgå ifrån. På distributions bilen ändras vikten efter varje stop så den kan gå upp eller ner beroende på vad man gör.
Men för att få fram exakt vikt krävs som sagt en vägning. Som yrkeschaufför ska man kunna det här men för vanliga billister är det lite knepigare då man inte fipplar med vikter dagligen.
Jo, så är det ju men de du nämner här lär inte komma körandes med ett B96-kort. Om någon med C-kort och husbil får en bot och sedan överklagar då får parkeringsvakten problem att väga i efterhand. Detta under förutsättning att mitt första påstående är korrekt men det har du kanske ingen kunskap om?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Fast med Stockholms kommuns skrivning om bruttovikt är det ju parkeringsvakten som på något sätt skall kunna avgöra bruttovikten på en bil som han eller hon inte har en aning om hur (eller om ) den är lastad. Då tror jag inte att det spelar någon roll om p-vakten har C-kort eller inte.
Nä, men kanske föraren av husbilen har den behörigheten. Om p-vakten över huvud taget har körkort har knappast med detta att göra.

Kan du eller någon annan bekräfta eller dementera mitt första påstående om skillnaden mellan B96- och C-kort?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Kan du eller någon annan bekräfta eller dementera mitt första påstående om skillnaden mellan B96- och C-kort?

B96 är en behörighet som ger dig rätt att framföra en fordonskombination med total vikt på fordonståget på 4250kg, varav dragfordonet för väga max 3500kg. Så skillnaden till C1 är rätt stor mot B96 (som är en utökad B-behörighet).

Men jag misstänker att du avser övergångsregeln, som i folkmun ofta kallas "Farfars-regeln", där du får framföra en personbil Pb1/Pb2 utan viktbegränsning (vägens bärighetsklass, sätter förstås en gräns). Där C1 är begränsad till en totalvikt på max 7500kg.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
B96 är en behörighet som ger dig rätt att framföra en fordonskombination med total vikt på fordonståget på 4250kg, varav dragfordonet för väga max 3500kg. Så skillnaden till C1 är rätt stor mot B96 (som är en utökad B-behörighet).

Men jag misstänker att du avser övergångsregeln, som i folkmun ofta kallas "Farfars-regeln", där du får framföra en personbil Pb1/Pb2 utan viktbegränsning (vägens bärighetsklass, sätter förstås en gräns). Där C1 är begränsad till en totalvikt på max 7500kg.
Nja, det enda jag påstår är att en som har C-kort skall ha förmåga att bedömma bruttovikten men den som använder B96 anses inte ha den kompetensen. Detta gäller i så fall också de med B+släp.

OM jag har rätt med detta påståendet så kan husbilsförare med C-kort hävda bruttovikt medan övriga husbilsförare har totalvikt om han bara lagt in en prinskorv i kylen. I det senare fallet spelar inte vägning någon roll.

Förstår ni nu vad jag talar om? Kan någon säga om jag har rätt eller inte? (Förstår att jag ställer krångliga frågor. Ska försöka sluta med det. :msn_dontknow:)

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Förstår ni nu vad jag talar om? Kan någon säga om jag har rätt eller inte? (Förstår att jag ställer krångliga frågor. Ska försöka sluta med det. :msn_dontknow:)
Ja, jag är med. Saknar kunskap om "bedömning av bruttovikt" för högre behörigheter.
Blev lurad av att en släpvagnsbehörighet blandades in i diskussionen.

Fortsätt ställa svåra frågor, det är sådant som utvecklar oss alla!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du som finns lokalt kunde kanske kontakta trafikansvarig och förklara problematiken i det hela?
Sådär. Nu är det fixat. Efter 5 "brev" så kom ett bra svar. Får se hur utfallet blev. Bifogar mitt sista brev och svaret på det.

Det var en bra dialog med den ansvarige på Solna kommun

Bilagor

• Screenshot_20250328_134100_Email.jpg
    Screenshot_20250328_134100_Email.jpg
    381,3 KB · Visningar: 79
  • Screenshot_20250328_134147_Email.jpg
    Screenshot_20250328_134147_Email.jpg
    216,5 KB · Visningar: 79

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Sådär. Nu är det fixat. Efter 5 "brev" så kom ett bra svar. Får se hur utfallet blev. Bifogar mitt sista brev och svaret på det.

Det var en bra dialog med den ansvarige på Solna kommun
Inte för att vara negativ men i Sverige har vi en förkärlek för att sopa undan problem genom att tillsätta en utredning.

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust
Har haft C kort förut tog bort det för att spara pengar:) har man C kort är det fem år som gäller plus läkarbesök å tar man bort det är det 10 år för byte av körkort.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jo, så är det ju men de du nämner här lär inte komma körandes med ett B96-kort. Om någon med C-kort och husbil får en bot och sedan överklagar då får parkeringsvakten problem att väga i efterhand. Detta under förutsättning att mitt första påstående är korrekt men det har du kanske ingen kunskap om?
Nu blir det bara rörigt när du blandar in B96 behörighet, det har inget med C kort att göra. Men du kan aldrig få P-böter med hänvisning till bruttovikt utan att bilen faktiskt blir vägd oavsett vad det står på körkortet.Tråden är så pass OT nu så jag låter det vara så här.

Toppen