• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Man får skämmas för Solna Kommuns parkeringsregel

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Det har nog blivit lite förvirring om parkerade fordons vikter. I Solnas beslut står det totalvikt och i Stockholms står det bruttovikt. För att fastställa ett fordons bruttovikt finns bara ett sätt, att väga. Solna har alltså inte gjort om Stockholms misstag. Jag kan i sammanhanget inte föreställa mig att Polisens trafikenhet skulle åka ut och väga ett fordon bara för att kunna utfärda en p-avgift, som ju inte ens är böter.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Inte för att jag tror det hjälper men för att uppmärksamma problemet skulle alla medlemmar i HBK, som privatperson, maila Solna kommun och fråga efter lämplig central parkering för den tunga husbilen inför besöket i juli. Bara några timmar så camping är inte aktuellt.
Mycket bra förslag

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Förstår inte varför ni tjatar om bruttovikten, när det i skrivelsen från Solna kommun tydligt står att det är totalvikten som räknas.
Inlägg #10 påtalar att Stockholm har liknande regler. Dock med bruttovikt.
Därav frågan om hur de (i Stockholm) kan veta om de ska skriva bot eller ej, då då rimligen inte kan veta.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
I Danmark skal alle kommuner have et parkeringsregulativ der er udarbejdet sammen med den lokale politimyndighed. Det skal naturligvis være tilgængeligt på kommunens hjemmeside.

Derudover skal det være tilgængeligt på en hjemmeside under Vejdirektoratet:

Til gengæld har Justitsministeriet bekendtgjort at P-pladser skal være skiltet så alle kan se hvilke regler som gælder for den pågældende plads. Det er altså ikke tilladt bare at henvise til en hjemmeside, når man prøver at håndhæve reglerne. Så som turist (og ukyndig lokal) kan man altså ikke fanges af en regel som kun findes på en hjemmeside. Altså vil kommunen ikke have biler over 3.500 kg på en plads, så skal det skiltes på pladsen.

Måske skulle Husbilsklubben arbejde for at lignede skilteregel indføres i Sverige

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du som finns lokalt kunde kanske kontakta trafikansvarig och förklara problematiken i det hela?
Nu är det gjort. Skrivit till kommunen och får se vad dom svarar på detta och utifrån svaret så får jag agera vidare. Se nedan mitt brev till Solnas ansvariga.

Hej.
Jag kör med husbil klass PB 2. Denna husbil väger 4 ton och enligt parkeringsbestämmelser i Solna så får jag inte parkera denna efter kl. 22. En lika stor husbil, längd och bredd som väger max 3.5 ton är dock fullt möjlig att parkera i Solna.

Jag väntar besök i sommar men dom kan då inte parkera i Solna enligt dom gällande reglerna. I Sundbyberg går detta bra.

Det verkar som att Solna inte vill vara en plats som gynnar besöksnäringen för dom som reser med husbil. Mer än 100000 husbilar rullar i Sverige och det tillkommer resenärer från andra länder under sommaren.

Besöksnäringen för oss som reser med husbil genererar stora inkomster till kommuner som välkomnar oss.
Jag undrar hur Solna Stad ska hantera detta. Bifogar en bild på er policy för parkering. Den känns väldigt föråldrad.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
nu tror jag inte dessa regler har kommit till för att trakasera tunga husbilar
men det var ett problem med alla öststats långtradare som stod överallt o skräpade ner.
jobbade för många år sen i frihamnen i malmö o när man kom på morgonen var det lätt att se vart dom hade ståt
för dom typ bara hoppade ur bilen o gjorde nr 2 mitt på gatan + alla sopor dom vräkte ur bilen
samma problem hade man i trelleborgs kommun
så det blev nock bara så att tung husbil slant med in i dessa regler.
det gäller ju bara mellan 22 - 06 så man är ju välkommen o parkera o besöka stan på dagtid

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
nix men tjänstevikten och det är nog den dom i sina regler går efter...

För att inte behöva spekulera så har jag skrivit och frågat om jag parkerar min husbil tjänstevikt 3.85 ton men har en last som ger bruttovikt 3.45 ton. Hur hanteras det? Vi får invänta svar på den frågan och inte Goes Bananas i vilda spekulationer.
Har du en tjänstevikt på 3.85t så är du ju redan över så det behövs ingen vägning ;-)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
nu tror jag inte dessa regler har kommit till för att trakasera tunga husbilar
men det var ett problem med alla öststats långtradare som stod överallt o skräpade ner.
jobbade för många år sen i frihamnen i malmö o när man kom på morgonen var det lätt att se vart dom hade ståt
för dom typ bara hoppade ur bilen o gjorde nr 2 mitt på gatan + alla sopor dom vräkte ur bilen
samma problem hade man i trelleborgs kommun
så det blev nock bara så att tung husbil slant med in i dessa regler.
det gäller ju bara mellan 22 - 06 så man är ju välkommen o parkera o besöka stan på dagtid
jepp men min bror från Norrland vill nog hälsa på lite längre än några timmar när han kommer till sin käre lillebror i Solna farandes i sin husbil

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
jepp har fattat det. annars hade det vart frid o fröjd. Jag har aldrig skrivit nått om vägning. Läs tråden....ju
Har läst tråden och tjänstevikten kan aldrig vara högre än totalvikten. Tråden handlar om 3.5t totalvikt på parkering så en bil med en tjänstevikt på 3.85t får givetvis inte stå där.

Senast ändrad:

Labbelurv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2025
Har läst tråden och tjänstevikten kan aldrig vara lägre än totalvikten. Tråden handlar om 3.5t totalvikt på parkering så en bil med en tjänstevikt på 3.85t får givetvis inte stå där.
Hur menar du med att tjänstevikten aldrig kan vara lägre än totalvikten? Tjänstevikten är väl ALLTID lägre än totalvikten. Totalvikt=tjänstevikt + tillåten lastvikt

Labbelurv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2025
Hur menar du med att tjänstevikten aldrig kan vara lägre än totalvikten? Tjänstevikten är väl ALLTID lägre än totalvikten. Totalvikt=tjänstevikt + tillåten lastvikt
Svarar mig själv efter att ha läst tråden igen. Det verkar som om Tompan60 skrivit tjänstevikt istället för totalvikt i sitt inlägg och detta rört om det.
Det är inte lätt med alla begrepp :)
Något som också strular till det i tråden är Stockholms kommuns felskrivning. De menar självfallet totalvikt men har skrivit bruttovikt. Detta är så klart ett misstag men det vore intressant med ett fall som det som Tompan60 skriver skull gå vidare i domstol. En bil med Totalvikt 3850 kg men som har en bruttovikt på 3450 kg.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Högre ska det givetvis stå fel av mig. Bruttovikten kan man bara få fram genom att faktiskt väga bilen gissa sig fram till den går inte.
en tjänstevikt på 3.85 ton kan inte ge en bruttovikt på 3.45 ton.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Svarar mig själv efter att ha läst tråden igen. Det verkar som om Tompan60 skrivit tjänstevikt istället för totalvikt i sitt inlägg och detta rört om det.
Det är inte lätt med alla begrepp :)
Något som också strular till det i tråden är Stockholms kommuns felskrivning. De menar självfallet totalvikt men har skrivit bruttovikt. Detta är så klart ett misstag men det vore intressant med ett fall som det som Tompan60 skriver skull gå vidare i domstol. En bil med Totalvikt 3850 kg men som har en bruttovikt på 3450 kg.
Jag har någon gång lärt att den som har ett C-kort ska kunna bedömma ett fordons bruttovikt (tjänstevikt + aktuell last) och får då framföra fordonet på vägar som klarar den vikten. För att överbevisa förarens bedömning krävs vägning.
För de som har B-kort gäller tjänstevikt eller totalvikt.

Detta var på den tiden då man begränsat fick framföra tyngre fordon på B-kort (före EU). Vågar inte en gissa vad som gäller idag, kanske någon som vet?

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag har någon gång lärt att den som har ett C-kort ska kunna bedömma ett fordons bruttovikt (tjänstevikt + aktuell last) och får då framföra fordonet på vägar som klarar den vikten. För att överbevisa förarens bedömning krävs vägning.

Detta var på den tiden då man begränsat fick framföra tyngre fordon på B-kort (före EU). Vågar inte en gissa vad som gäller idag, kanske någon som vet?
Det är ganska lätt att få fram en ungefärlig bruttovikt då man vet vad man har för tjänstevikt och beroende på vilken typ av bil man kör schakt eller distribution så har man fraktsedlar eller vågsedel att utgå ifrån. På distributions bilen ändras vikten efter varje stop så den kan gå upp eller ner beroende på vad man gör.
Men för att få fram exakt vikt krävs som sagt en vägning. Som yrkeschaufför ska man kunna det här men för vanliga billister är det lite knepigare då man inte fipplar med vikter dagligen.

Labbelurv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2025

Fast med Stockholms kommuns skrivning om bruttovikt är det ju parkeringsvakten som på något sätt skall kunna avgöra bruttovikten på en bil som han eller hon inte har en aning om hur (eller om ) den är lastad. Då tror jag inte att det spelar någon roll om p-vakten har C-kort eller inte.

Toppen