• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Man får passa sig!

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Man får passa sig!

Nej!Inte skall man behöva byta bromsok,det finns fantastiska smörjmedel idag som är motståndskraftiga mot värme.Och smörjer man glidytorna med dom så kärvar aldrig bromsoket.Det är min erfarenhet.:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest

Ja det är lätt att bli blåst, helt klart. Om man måste byta ett bromsok som kärvar lite? Det beror ju på vad det är som kärvar. Är det glidytorna som Slatko skriver så går det att göra rent från rost och lägga på kopparpasta så fungerar det igen. Är det ett Fiat ok utan dammtätningar så brukar det bli att byta ut det mot ett renoverat då det blir rost i kolv och cylinder som sedan skär sönder kolvens packning och bromsvätskan rinner ur och även förstör bromsklotsarna i värsta fall.

F

F.d. 3088

Guest

Hallå igen

Tog bromsoket som exempel, kan lika väl vara batteriet, generator, startmotor mm mm.
Många ggr blir det billigare att reparera istället för att byta hela komponenten Alltid bra att fråga här i klubben och i bekantskapskretsen innan besöket till verkstaden sker. :cool:

F

F.d. 4879

Guest

Ja det är helt klart att det blir billigare att laga än att byta ut "komponenterna". Men dom saker som du tar upp lagar knappast en lekman. Men man behöver inte köpa nytt utan det finns fabriksrenoverade utbytesdelar (oftast gjorda i Polen) som har minst lika hög kvalitét som en ny del men till halva priset eller under.

Toppen