• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manöverpanel funkar ej (c2015-em)

F

F.d. 27321

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 612
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elektronik
Hej.
Manöverpanel en på min mors husbil (Eura Mobil Contura 2004), har slutat att fungera.
Det började med att displayen vart mer och mer otydlig, jag höjde kontrasten till max och då kunde man se texten hjälpligt.
Men ett par månader senare så såg man inget alls.
Efter de så kan man inte slå på pumpen eller belysningen från panelen.
Man kan slå på panelen, då hörs det att reläerna aktiveras. Men man kan inte göra något mer.
Har kollat alla säkringar.
Panelen heter c2015-em.
Bästa pris för en ersättning är 14.000kr!!!

Har ni något tips?

/Patrik
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Ett tips är att koppla i och ur alla jacken som sitter i elcentralen. Du skall även koppa ur och i det jack som sitter i den vita dosan vid bodelsbatteriet (shunten) .
Gör först bilen strömlös dvs. Koppla loss bodelsbatteriet.

Har vart med om liknande fel på Eura. Blek panel och den slog av 12v pga. att den fick fel värden från shunten. Det är någon tidig variant på bus_styrning på de där.
 
F

F.d. 26707

Guest
Hej!
Jag har oxå problem med min panel. Trodde först att det var säkringsboxen och har bytt den, men det hjälpte inte. Jag får ingen ström fram till pump och lyse. Det klickar i boxen när jag slår på panelen, men ingen ström fram till lamporna. Är det kontakterna på panelen man ska lossa och seda koppla ihop igen?
Boxen kostade nästan 15 tkr och ska man köpa en panel för lika mycket och så lär man inte ha råd att åka med bilen nästa sommar. Har en fungerande säkringsbox om någon behöver.
 

Raid

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27213
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har oxå problem med min panel. Trodde först att det var säkringsboxen och har bytt den, men det hjälpte inte. Jag får ingen ström fram till pump och lyse. Det klickar i boxen när jag slår på panelen, men ingen ström fram till lamporna. Är det kontakterna på panelen man ska lossa och seda koppla ihop igen?
Boxen kostade nästan 15 tkr och ska man köpa en panel för lika mycket och så lär man inte ha råd att åka med bilen nästa sommar. Har en fungerande säkringsbox om någon behöver.
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 612
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elektronik
Hej.
Manöverpanel en på min mors husbil (Eura Mobil Contura 2004), har slutat att fungera.
Det började med att displayen vart mer och mer otydlig, jag höjde kontrasten till max och då kunde man se texten hjälpligt.
Men ett par månader senare så såg man inget alls.
Efter de så kan man inte slå på pumpen eller belysningen från panelen.
Man kan slå på panelen, då hörs det att reläerna aktiveras. Men man kan inte göra något mer.
Har kollat alla säkringar.
Panelen heter c2015-em.
Bästa pris för en ersättning är 14.000kr!!!

Har ni något tips?

/Patrik
Hej. Jag har nu samma problem som ni hade med samma typ av Eura, fick ni någon hjälp ?? Eura i Lomma fick jag ingen hjälp av (tyckte jag skulle kolla med skroten) ?? Vore tacksam för svar mvh Roy (RAID)
 

antontq

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Älmhult
Hej

Vi har något liknande problem efter vintern.
Klickar i reläet när man klickar on/off på kontrollparnelen. Startar ibland efter ett tag, massa larm och ibland fungerar vattenpump å 12v att aktivera.
Vi har bytt det lilla bateriet som i videon ovan, det var erjat.
Radiohandlaren som fixade det kollade även omkringliggande komponenter, så gott han kunde.

Man funderar ju på jordfel eller nåt.
Senast så startade systemet upp när man samtidigt grejade med bilradion.
Allt gick igång å vi hade igång ett tag, sedan slår man av och de startar inte igen.

Någon skrev: "Ett tips är att koppla i och ur alla jacken som sitter i elcentralen. Du skall även koppa ur och i det jack som sitter i den vita dosan vid bodelsbatteriet (shunten) ."
vad är den här "shunten" för något?
Är de den burken med 220v i eller ampärmätaren?

Någon som har några ideer?

Mvh
Anton T
 

Hakka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Växjö
Fick tag i en kille som felsökte hela kretskortet, jordfel i processorn. Eftersom vi saknade tillgång till programvaran blev det ingen reperation. Har läst i någon tråd att man kan skicka dem till verkstaden i Italien för rep, priset var då över 10 000:- kr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
vad är den här "shunten" för något?
Är de den burken med 220v i eller ampärmätaren?

Någon som har några ideer?

Mvh
Anton T

Hej shunten i sådana här sammanhang är en grej/ett slags motstånd som oftast sitter i närheten av bobatterierna, och all ström som går in eller ut i batterierna går genom den. Sedan beror det på mätinstrumentet som den är kopplad till. Det kan vara lite olika men visar Amp in till batteriet vid laddning, Amp ut ur batteriet vid förbrukning, och det finns ofta lite mer "intelligens" i den så den kan hålla reda på och visa hur många Amp/tim det finns i batteriet genom mätningarna på ut och ingående ström till det/(dem).

M.v.h. JANKRO.
 

antontq

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Älmhult
Hej shunten i sådana här sammanhang är en grej/ett slags motstånd som oftast sitter i närheten av bobatterierna, och all ström som går in eller ut i batterierna går genom den. Sedan beror det på mätinstrumentet som den är kopplad till. Det kan vara lite olika men visar Amp in till batteriet vid laddning, Amp ut ur batteriet vid förbrukning, och det finns ofta lite mer "intelligens" i den så den kan hålla reda på och visa hur många Amp/tim det finns i batteriet genom mätningarna på ut och ingående ström till det/(dem).

M.v.h. JANKRO.
Jo vi testade med att koppla bort alla grejer i reläboxen och även den där ampärmätaren, det ändrade dock inget.
Några gånger har det dock startat upp å börjat fungera. ena gången när vi höll på att pillade med radion och andra gången när vi lossade en bygen på reläkortet som gör att kylskåpet kan använda både motor och bodelsbatteri. Då fungerar det tills man stänger av 12V en, sedan ä de stopp igen. Lite jobbigt med så nyckfulla fel. Att kontrollkortet startar och låser sig slutade det med efter vi bytte batteriet på det.

Byglen på reläkortet

Video på hur de beter sig
Men det har alltså starta upp riktigt några gånger.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej något har säkert ärgat och oxiderat m.m. Olackerade öppna kretskort som skall klara temperaturer mellan +40 och ner till -30, kondens och skakningar m.m. kan inte fungera hur länge som helst. Att sedan toppa med ett lött batteri för någon minnes/backupfunktion......
Det vor bättre med täta bytesintervaller på det i stället för kamremmen ;).
Nej "lite" skämtsamt, men miljön för oskyddade kretskort är ju inte på topp, och sedan de fantasifulla priserna, om man ens kan hitta ett nytt, som också driver upp priset för en renovering orimligt.
Tyvärr så finns ju inte den gamle TV- reparatören nere i en källarlokal kvar nu för tiden, vilket minskar chansen att få sådant här lagat till rimligt pris.
Att sådana här kretskort och även kretskort till vissa inte så gamla kylskåp helt plötsligt kan stämplas med UTGÅTT är ju ett fenomen som inte borde få förekomma egentligen.
Alternativet att skrota allt och bygga ett eget system är kanske det bästa, men kräver ju rätt mycket kunskap, och är ju tyvärr heller inget som det blir rimlig kostnad på om man måste lämna bort.

Lite grinig som vanligt över dålig/för kort uppbackning inom campingvärlden :rolleyes:. M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja det är konstigt att inte dessa kort är "inbakade" som kylskåpskorten.
O andra sidan så är ju dom nästan helt uteslutna att lägga tid på
då gummit är i princip omöjligt att få bort utan att skada komponenter
eller kretskort.
Min c2015-em krånglar oxo. Vissa knappar som V och A fungerar inte i bland.
Fungerar efter lite bilkörning för att inte fungera någon minut senare.
Kollat på detta lite sporadiskt utan att hitta något fel men jag har oxo en dålig
bakgrunds belysning så jag får väl ta tag i det någon dag i källaren. :)
 

Hakka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Växjö
Vad jag förstått så kommunicerar c2015-em med "säkringsboxen" där alla relä sitter som gör att man får igång belysning, vattenpump mm. Det utesluter då i princip att det skulle vara något fel utanför c2015-em. Som nämns så är kretskortet väldigt utsatt för fukt och temperaturskiftningar vilket förkortar livslängden. Mitt kort är snart 20år gammalt vilket i för sig inte är dåligt. Det som är dåligt är att det är så svårt att hitta support och någon som kan avhjälpa felet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Börjar bli alltmer tacksam för den väldigt enkla och okomplicerade panelen i vår Pössl 2012:a när man läser detta och andra trådar om liknande problem.

En på/av-knapp för elen i bodelen
En knapp för att kolla batterierna
En knapp för att kolla tankarna
Led-indikatorer för ovanstående
Ingen skärm som kan krångla

Det är ju inga rymdfärjor vi åker omkring i. Varför överkomplicera det?
1690440959593.png
 

JernOnWheels

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
37194
Medlemskap
2024
Hej, här kommer en till som har pobjem med panelen c2015-em. Den sitter i en Euramobil Integra 810 2002.
Det går att sätta på panelen men inga knappar fungerar ej heller displayen.
Vatten av/på och 12 volt av/på fungerade hela sommare men inget annat. Sen började Gas leer röda lampan lusa fast det fann gas kvar.
Nu fungerar inget. Funderar på att skrota panelen, det enda jag behöver är 12 volt av/på och vattenpump av/på
Någon som gjort någon liknade konvertering??
Hälsningar Torbjörn
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det finns en firma på västkusten, Develec AB, som kan laga paneler. Vår har också delvis slutat att fungera. Jag har pratat med Ralph som lovat fixa den. Då vi ställer in den för vintern så ska jag skick den till honom.
Han har redan lagat vår EBL99 som lagt av.

 

Bilagor

  • IMG_9782.jpeg
    IMG_9782.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 26
  • IMG_9781.jpeg
    IMG_9781.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 26

JernOnWheels

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
37194
Medlemskap
2024
Hej, jag hade exakt samma problem med min styrpanel C-2015 EM till Euramobil Entrega 810 2002.
Jag skickade den till Grufman Bil samma som YouTube klippet ovan.
De renoverade och skyddade ledningsbanorna på kretskortet.Allt fungerar nu i husbilen !
I mitt fall kostade det ca 7500 kr och det debiterades per timme.
 

Bilagor

  • IMG_3027.jpeg
    IMG_3027.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 19
Toppen