• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manöverpanel CBE PC100 slår av strömmen

Markus G

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kungälv
Min Manöverpanel CBE PC100 mäter spänningen på Bodelsbatteriet och om det understiger 10 volt, kan man ha huvudströmbrytaren på 60 sekunder, sen slår den ifrån det mesta av systemet.
Detta är ju bra om det fungerar, MEN det är inget fel på batteriet. Jag mäter nästan 14 volt på det.

Sjukt störande. Kan ej använda belysning eller något mer än en minut.
Vad göra?
Kan man Reseta panelen eller nåt?
Någon som varit med om liknande?
Mvh Markus
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och välkommen, tänkte bara på om du mäter 14V vid batteriet, och om då avkänningen ev. skulle vara/funka ok. så kan du ju ha dålig kontakt/spänningsfall någonstans utanför batteriet så spänningen sjunker i systemet och avkänningen gör rätt åtgärd.
Svårt att i så fall föreslå var du skall mäta om inte hela "sladdsystemet" skulle ha ev. spänningsfall. Men troligen någonstans där det "slocknar" när det slår ifrån.
Det kan ju även vara något fel på avkänningen, men det kan ju även vara lätt att bli lurad på spänningsfall som man inte tänker på som första orsak.
Tänk också på att mäta på både plus och minus sladdarna just där du mäter så du inte mäter mellan "jord vid batteriet" och plussladden där det slocknar, för det kan även vara dålig jord som skapar spänningsfallet, så sätt både plus och minus mätprobar från instrumentet "vid lampan eller något" som slocknar.
Om du har spänningsfall så börja på enklaste stället, kabelskorna vid bobatteriet/batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen