• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malusskatten blev ju bra för oss eller?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
333
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!

Många pratar om att skatten är hög på nya husbilar, folk som funderar på att köpa en husbil är oroliga för skatten.
Allt ropande på vargen, blev ju bara en tummetot…

Köpte en ny bil år 2021, årskatten var hög, men tack vare de förmånliga avställningsreglerna blev det skatten per år inte speciellt hög.
Nu 3 år senare, 14 kr för två dagar, nästan grattis…
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!

Många pratar om att skatten är hög på nya husbilar, folk som funderar på att köpa en husbil är oroliga för skatten.
Allt ropande på vargen, blev ju bara en tummetot…

Köpte en ny bil år 2021, årskatten var hög, men tack vare de förmånliga avställningsreglerna blev det skatten per år inte speciellt hög.
Nu 3 år senare, 14 kr för två dagar, nästan grattis…
Det är nog inte många som bara kör husbil 2 dagar på ett år.....:twitcy:

Eller jag kanske läste fel... Du har betalt skatt för 2 dagar sen bilen var ny. Då är det inte många mil på mätaren...
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.122
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej!

Många pratar om att skatten är hög på nya husbilar, folk som funderar på att köpa en husbil är oroliga för skatten.
Allt ropande på vargen, blev ju bara en tummetot…

Köpte en ny bil år 2021, årskatten var hög, men tack vare de förmånliga avställningsreglerna blev det skatten per år inte speciellt hög.
Nu 3 år senare, 14 kr för två dagar, nästan grattis…
Min skatt på vår 2020 sjönk från drygt 12 000 till under 6 000. Då var det ändå en väldigt snäll malusskatt. Vi kör kanske inte mycket fler än de flesta, men alltid en vecka eller mer. Sedan står bilen alltid avställd två veckor eller mer. Så den här korta karenstiden för malusbilar har inte varit till så stor hjälp för oss. Den drygt halverade skatten betyder däremot att vi betalar hälften så mycket i skatt som tidigare. Det är fan ingen tummetot! De som har en skatt på 30 000, är ännu större vinnare på den slopade malusskatten!
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
355
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Samma här,, över 30,000 om året men visst har ci ställt på och av under åren.
Nu är vi nere på ca 10.000 om året.
Vi fortsätter att ställa på och av, men det är alldeles för hög skatt ändå.
HB är ju å jämföra med tung yrkestrafik.
HB har ju blivit straffskattade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.122
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
På vilket sätt är de större vinnare? Du har gått från dryga 12 000 till under 6 000 kr/år. De går från 30 000 kr till kanske 12 000 kr/år. Visserligen större sänkning men fortfarande mycket högre kostnad än vad du har.
Precis som du säger. Vi kan räkna på hur mycket vi tjänar i förhållande till vår högre skatt på helårsbasis. Jag tjänar 6 000 om året i minskad skatt. Den som går från 30 000 till 12 000 tjänar 18 000. För mig gör det dem till en större vinnare. Att sedan det "beräknade" koldioxidutsläppet är åt helvete och slår så olika, är ett annat problem. Men det har inte med malus att göra.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
30 000 kr i tre år och sen 10 000 kr i säg två år blir 110 000 kr för fem år.
12 000 kr i tre år och sen 6 000 kr i säg två år blir 48 000 kr för fem år.
Nja, jag tycker nog att du (och jag) är större vinnare.
 
Toppen